Ik heb een volvo s90 d5 2017. Deze heeft nu rica tune en schakelbak remap. Er zit nog een kleine wat ik denk turbo lag en ik zoek naar een ervaringsdeskundige die weet heeft welke zaken er verder verbeterd kunnen worden. En in volgorde van meeste afdoen tot iets minder.
Is er al een downpipe te krijgen voor deze versie?
Sportcat?
En wat kan ik verwachten van deze apart of samen?
Zijn er nog zaken zodat de turbo directer oppakt?
S90 d5 tuning
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9231
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Die D5 heeft toch een luchtdruk voorraadvat om de turbo op toeren te houden, juist om turbo lag tegen te gaan?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21115
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Klopt maar de echte kick komt toch vanaf 1700rpm.
Wanneer de grote gaat meeblazen.
Wanneer de grote gaat meeblazen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27162
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Eerder moet je ook niet willen als je nog even met de drijfstangen wil doen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 13.10.2024 - 20:09
Ja ik dacht ook dat die zijn best zou doen. Maar bij constante toeren en dan iemand die vertraagt voor je op de snelweg. Om dan gas en meteen power om even links in te halen. Dat kent een d5 met power pulse niet, zelfs al zit je in de 2000 toeren. Er is altijd even een vertraging. Bij mijn s60 2.4d was het meteen zonder lag.
Laatst gewijzigd door JohnWick op 15.10.2024 - 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
- The Mechanic
- 5th Gear member
- Berichten: 1563
- Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53
Die kleine turbo's gingen ook nog wel eens defect...
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21115
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Hij heeft idd even nodig, dat is het karakter van de VEA D5.
Heeft hij nergens lekkage, klepdeksel willen weleens gaan maar ook egr buis of flens van de turbo..been there, done that…
Wanneer hij ergens een luchtlekkage op het inlaattraject heeft dan krijgt hij niet zijn volledige kracht, je merkt pas wat voor fijn blok het is als hij helemaal is zoals Volvo het bedoeld heeft.
Hij is best wel explosief bij 2000rpm op de snelweg tussen 90 en 180km/h.
Heeft hij nergens lekkage, klepdeksel willen weleens gaan maar ook egr buis of flens van de turbo..been there, done that…
Wanneer hij ergens een luchtlekkage op het inlaattraject heeft dan krijgt hij niet zijn volledige kracht, je merkt pas wat voor fijn blok het is als hij helemaal is zoals Volvo het bedoeld heeft.
Hij is best wel explosief bij 2000rpm op de snelweg tussen 90 en 180km/h.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 13.10.2024 - 20:09
Wel als ik rustig van stilstand ga tot 2000 toeren en dan vol dan is deze niet te stoppen en is de rest vlot 100 meter achter. Dus als je niet van constant rijden ineens wil gaan, dan wil het ding wel. Dus lijkt me dat deze stel hij zou ergens wat verliezen het dan ook niet vlot deed.
Maar ik kan het vast eens nachecken/vragen bij een volgende beurt
Of eens kijken naar de turbo
Maar ik kan het vast eens nachecken/vragen bij een volgende beurt
Of eens kijken naar de turbo
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21115
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Wat heeft de auto gelopen?
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 13.10.2024 - 20:09
118.000km. Vorige eigenaar had er ook rustig met gedaan. Auto zo goed als nieuw toen ik deze overnam.
Heeft iemand een idee wat dit doet samen met Rica tune? do88 Pressure pipe, Black, OEM IC Volvo S90 II
https://www.bsrtuning.nl/product/do88-p ... ii-d5-2017
Er wordt altijd van alles geschreven maar meten is weten. Dus graag een ervaringsdeskundige.
Heeft iemand een idee wat dit doet samen met Rica tune? do88 Pressure pipe, Black, OEM IC Volvo S90 II
https://www.bsrtuning.nl/product/do88-p ... ii-d5-2017
Er wordt altijd van alles geschreven maar meten is weten. Dus graag een ervaringsdeskundige.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21115
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Nu heb ik vanaf okt 2018 een D5 gereden die toen 18k had gelopen, heb deze D5 net ingeruild op een T6 met 191.500km.
https://www.harriearendsen.nl/voorraad/ ... 9886954/#/
Gezien mijn onderhoud historie in die 6 jaar vraag ik mij af of je dit blok moet gaan kietelen, ik heb heel veel voorbij zien komen.
Klepdekselpakkingen 3x, uitlaatspruitstuk pakkingen, inlaatspruitstuk lekkage, gescheurde powerpulse slangen, gescheurde EGRbuis, gescheurde egr flens, gescheurde turboslang, dit alles is motorisch.
Het onderstel laat ik dan even buiten beschouwing.
https://www.harriearendsen.nl/voorraad/ ... 9886954/#/
Gezien mijn onderhoud historie in die 6 jaar vraag ik mij af of je dit blok moet gaan kietelen, ik heb heel veel voorbij zien komen.
Klepdekselpakkingen 3x, uitlaatspruitstuk pakkingen, inlaatspruitstuk lekkage, gescheurde powerpulse slangen, gescheurde EGRbuis, gescheurde egr flens, gescheurde turboslang, dit alles is motorisch.
Het onderstel laat ik dan even buiten beschouwing.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 13.10.2024 - 20:09
Van mijn s60 en heb er 2 gehad weet ik dat de slangen op een gegeven moment wat verweren. Dus daar sta ik niet van te kijken.
Turbo heeft het steeds tot 400k en 500k km gehaald. Dus nooit stuk. Egr (ellende) zat bij de eerste niet op bij de 2de wel en die begon na 400k wat Vuil te worden maar beide overleefd.
De rest van motorische zaken zou je toch niet mogen verwachten. Dat zou toch stevig genoeg moeten zijn.
Reed u vooral autostrade of stad of mix? Op hoeveel km ging dat stuk? Was deze auto ecu getuned?
Al die VEA blokken zijn wat ik las wel hetzelfde voor benzine of diesel. Zaken er rond kunnen wat anders zijn.
Turbo heeft het steeds tot 400k en 500k km gehaald. Dus nooit stuk. Egr (ellende) zat bij de eerste niet op bij de 2de wel en die begon na 400k wat Vuil te worden maar beide overleefd.
De rest van motorische zaken zou je toch niet mogen verwachten. Dat zou toch stevig genoeg moeten zijn.
Reed u vooral autostrade of stad of mix? Op hoeveel km ging dat stuk? Was deze auto ecu getuned?
Al die VEA blokken zijn wat ik las wel hetzelfde voor benzine of diesel. Zaken er rond kunnen wat anders zijn.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21115
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ik reed een mix van snelweg, regionaal in het noorden van Nederland.
Ook regelmatig in Dld op de autobahn waar ik het potentieel van de D5 gebruikte, daar waar het kon 200+.
Al deze zaken deed zich voor in de 170k km en altijd onderhouden door de Volvodealer.
Het spruitstuk was voordat er 50k km op de klok stond.
De auto had een polestar upgrade wat vooral de bak anders liet schakelen, 240pk/500nm koppel.
Verder werd de standkachel gebruikt onder de 10 graden en werd de auto altijd warm gereden voordat hij wat zwaarder belast werd.
Het nadeel van de D5 is dat hij relatief maar kort werd gemaakt en er zijn er maar weinig in de 90 serie gebouwd, de XC90 had ze wel wat vaker maar in de sedan en station kom je ze niet vaak tegen.
Ik zou hem niet buiten Volvo om laten tunen door BSR of soortgelijk, het nadeel van dit soort tuning is dat je het gaat gebruiken, ik heb heerlijk gebruik gemaakt van polestar en de manier waarop de bak zijn werk deed.
Ook gaf Polestar meer koppel naar de achterwielen waardoor de auto meer in balans was.
Ook heb ik 2x de automaat laten spoelen, 1x bij 100.000km en 1x bij 180.000km, het diff van de awd heeft bij 100k km nieuwe olie gehad en verder liet ik om de 15.000km de motorolie vervangen.
Inmiddels meer dan happy met de T6 recharge na 20 jaar diesel te hebben gereden.
Ook regelmatig in Dld op de autobahn waar ik het potentieel van de D5 gebruikte, daar waar het kon 200+.
Al deze zaken deed zich voor in de 170k km en altijd onderhouden door de Volvodealer.
Het spruitstuk was voordat er 50k km op de klok stond.
De auto had een polestar upgrade wat vooral de bak anders liet schakelen, 240pk/500nm koppel.
Verder werd de standkachel gebruikt onder de 10 graden en werd de auto altijd warm gereden voordat hij wat zwaarder belast werd.
Het nadeel van de D5 is dat hij relatief maar kort werd gemaakt en er zijn er maar weinig in de 90 serie gebouwd, de XC90 had ze wel wat vaker maar in de sedan en station kom je ze niet vaak tegen.
Ik zou hem niet buiten Volvo om laten tunen door BSR of soortgelijk, het nadeel van dit soort tuning is dat je het gaat gebruiken, ik heb heerlijk gebruik gemaakt van polestar en de manier waarop de bak zijn werk deed.
Ook gaf Polestar meer koppel naar de achterwielen waardoor de auto meer in balans was.
Ook heb ik 2x de automaat laten spoelen, 1x bij 100.000km en 1x bij 180.000km, het diff van de awd heeft bij 100k km nieuwe olie gehad en verder liet ik om de 15.000km de motorolie vervangen.
Inmiddels meer dan happy met de T6 recharge na 20 jaar diesel te hebben gereden.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 13.10.2024 - 20:09
Toen ik aan het kiezen was stond ook T6 mogelijk op het programma maar ik kwam er niet uit met de verkoper en zag een aanbieding D5 dus dan maar die.
Volvo zegt weinig over automaat maar heb bij 100k de automaat ook laten spoelen. Daarna weer zijdezacht. En plan is na 80k weer.
Misschien een idee om eens wat betere slangen te steken. D088 heeft deze.
De awd diff is dat ook met een soort flushen of hoe gaat dat in zijn werk en aan welke prijs.
Ik probeer zo goed als nooit naar volvo te gaan. Goeie garagist die mijn vorige volvos ook allemaal foutloos heeft laten lopen laat ik het doen. Meestal na een offerte bij volvo is de zin al weg.
Volvo zegt weinig over automaat maar heb bij 100k de automaat ook laten spoelen. Daarna weer zijdezacht. En plan is na 80k weer.
Misschien een idee om eens wat betere slangen te steken. D088 heeft deze.
De awd diff is dat ook met een soort flushen of hoe gaat dat in zijn werk en aan welke prijs.
Ik probeer zo goed als nooit naar volvo te gaan. Goeie garagist die mijn vorige volvos ook allemaal foutloos heeft laten lopen laat ik het doen. Meestal na een offerte bij volvo is de zin al weg.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21115
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Het diff heeft een vulnippel uit mijn hoofd, daar zuig je zo goed en kwaad de olie uit en dan vul je hem weer meer verse olie en wanneer hij overstroomt dan even uit laten druppen en weer dicht draaien, is bij mij ook door een dealer gedaan.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]