Na wat eerste onderhoud aan mijn Volvo S80 II, zoals het vervangen van de accu, het luchtfilter, bougies en interieurfilter, liep ik tegen een serieuzer probleem aan: een olielek vanuit de kleppendekselpakking.
Na 228K kilometer en 13 jaar niet zo gek dat een plastic pakking zo broos word als een pretzel denk ik. Dus verder geen zorgwekkend probleem, maar wel lekker als ‘t gefixt is.
Voor het vervangen van de kleppendekselpakking heb ik deze video gevolgd als handleiding, welliswaar voor een Ford Escape, maar mijn S80 heeft dezelfde bij Ford niet zo populaire motor. Bij Volvo’s kan ik niet bijzonder veel problemen met deze motor terug vinden overigens.
De pakking zelf kostte €20,-. Voor de klus heb ik, net zoals in de video ook pakkinglijm voor in de hoeken gebruikt, en heb ik als tip gehad de pakking goed in te vetten voor langere levensduur. Ook de injector O ringen besteld en die vervangen, gezien ik er toch bij in de buurt was in de motor.
Het vervangen was een klus van ongeveer vier uur, vooral omdat er van alles op het kleppendeksel gemonteerd is. Gelukkig verliep het zonder problemen, en de kleppen zagen er gezond uit. Dat geeft me het vertrouwen dat de auto goed verzorgd is qua olieonderhoud.
Hopelijk is deze informatie nuttig voor mensen met ‘t zelfde probleem die overwegen om de kleppendekselpakking zelf te vervangen.
Vervangen kleppendekselpakking s80 1.6 T4
-
- 5th Gear member
Mooi dat het kleppendeksel weer goed afdicht.
Aardig wat arbeidstijd, vooral veroorzaakt wordt door het verwijderen van de zaken die op het kleppendeksel gemonteerd zijn. Volvo (Ford) gaat er vanuit dat kleppendekselpakkingen nooit vervangen hoeven te worden.
Aardig wat arbeidstijd, vooral veroorzaakt wordt door het verwijderen van de zaken die op het kleppendeksel gemonteerd zijn. Volvo (Ford) gaat er vanuit dat kleppendekselpakkingen nooit vervangen hoeven te worden.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.