Goedenmiddag,
wij zijn aan het overwegen om onze XC60 D4 (5 cyl) Summum AWD van 2016 met 140000km in te ruilen op een XC60 R-design T8 2020 met 85000km.
Als we kijken naar de vaste kosten blijven die gelijk, we hebben eventueel een voordeeltje met het thuis laden via de zonnepanelen. (Dit vinden wij prima)
Zijn er bijzonderheden bij een T8 waar we naar moeten kijken, of is het slimmer on de D4 door te rijden en de regels van ons nieuwe kabinet af te wachten.
Alvast bedankt,
Ad
Overstappen van D5 naar T8?
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Onze overheid verzint elke dag wel nieuwe regels dus daar op wachten zou ik niet doen.
Welke vaste kosten heb je meegenomen in de vergelijking van de kosten?
Als ik naar de MRB kijk dan betaal je nu denk ik rond de 200 euro per maand. Voor de T8 zal dat een kleine 150 euro zijn.
Verzekering zal niet veel verschillen, tenzij je nu WA+ hebt en straks naar all-risk wil gaan.
Onderhoud zal niet heel veel verschillen. Je loopt met een plug-in wel meer risico op een onverwachte hoge rekening, dus kopen met garantie kan een overweging zijn.
In de brandstofkosten is te besparen. Je haalt nu denk ik de 1:17 gemiddeld. Dus bij 15K per jaar is dat 1500 euro.
Met een T8 is je gemiddelde brandstofverbruik heel erg afhankelijk van je rijpatroon en laadgedrag. Met vooral ritjes rond de kerk is 1:25 of beter makkelijk haalbaar. Rijd je uitsluitend lange afstanden dan wordt het niet veel beter dan 1:15. Gemiddeld zal een 1:20 wel haalbaar moeten zijn. Op 15K per jaar scheelt dat in brandstof dus niet zo veel. Reken op een 100 kWh laden per 1000 km rijden.
Als mijn aanname klopt dat je ongeveer een 15K per jaar rijdt dan zal het financiële voordeel nagenoeg nul zijn. Dan is het veel meer een keuze ik wil wat anders of ben content met wat ik heb.
Succes met afwegen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Quadrantz
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 23.05.2020 - 09:25
Ik ben een maandje geleden overgestapt van een XC60 D3 uit 2011 naar een T5 uit 2019. Is wel echt een mega verschil!
Nieuwe model is echt super
, nog geen seconde spijt gehad. Ik rij rond de 20 a 25K per jaar. Heb het niet precies uitgerekend maar de WB was toch wel stevig (175 p/m) + 350K gelopen en afwachten maar wanneer je sommige steden niet meer in mag....
Succes met de keuze
Nieuwe model is echt super

Succes met de keuze

-
- 5th Gear member
- Berichten: 1568
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
In dat geval zou mijn voorkeur naar de diesel gaan. Is betrouwbaarder.Gouwe schreef: ↑27.10.2024 - 15:45Onze overheid verzint elke dag wel nieuwe regels dus daar op wachten zou ik niet doen.
Welke vaste kosten heb je meegenomen in de vergelijking van de kosten?
Als ik naar de MRB kijk dan betaal je nu denk ik rond de 200 euro per maand. Voor de T8 zal dat een kleine 150 euro zijn.
Verzekering zal niet veel verschillen, tenzij je nu WA+ hebt en straks naar all-risk wil gaan.
Onderhoud zal niet heel veel verschillen. Je loopt met een plug-in wel meer risico op een onverwachte hoge rekening, dus kopen met garantie kan een overweging zijn.
In de brandstofkosten is te besparen. Je haalt nu denk ik de 1:17 gemiddeld. Dus bij 15K per jaar is dat 1500 euro.
Met een T8 is je gemiddelde brandstofverbruik heel erg afhankelijk van je rijpatroon en laadgedrag. Met vooral ritjes rond de kerk is 1:25 of beter makkelijk haalbaar. Rijd je uitsluitend lange afstanden dan wordt het niet veel beter dan 1:15. Gemiddeld zal een 1:20 wel haalbaar moeten zijn. Op 15K per jaar scheelt dat in brandstof dus niet zo veel. Reken op een 100 kWh laden per 1000 km rijden.
Als mijn aanname klopt dat je ongeveer een 15K per jaar rijdt dan zal het financiële voordeel nagenoeg nul zijn. Dan is het veel meer een keuze ik wil wat anders of ben content met wat ik heb.
Succes met afwegen.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 13869
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
toch is een T5 stukken oneconomischer in vergelijking tot de Diesel dan een T6/T8 die zomaar behoorlijk zuiniger isQuadrantz schreef: ↑27.10.2024 - 16:44 Ik ben een maandje geleden overgestapt van een XC60 D3 uit 2011 naar een T5 uit 2019. Is wel echt een mega verschil!
Nieuwe model is echt super, nog geen seconde spijt gehad. Ik rij rond de 20 a 25K per jaar. Heb het niet precies uitgerekend maar de WB was toch wel stevig (175 p/m) + 350K gelopen en afwachten maar wanneer je sommige steden niet meer in mag....
Succes met de keuze![]()
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 4137
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Één of twee dure reparaties aan een T8 en je bespaarde brandstofgeld is meer dan weg.
De vraag of het slimmer is om door te rijden neigt naar de vraag wat de meer economische keuze is.
En dat kan je op basis van de beperkte informatie helemaal niet inschatten.
De vraag of het slimmer is om door te rijden neigt naar de vraag wat de meer economische keuze is.
En dat kan je op basis van de beperkte informatie helemaal niet inschatten.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3749
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Ja dat zou zo maar kunnen. Hier een voorbeeldje van een technisch probleem bij de T6/T8 (van ca. 1.400 euro) waardoor zomaar het MRB-voordeel of brandstofvoordeel kan verdampen: viewtopic.php?p=1868526#p1868526
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
- wikky
- 2nd Gear member
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 12.05.2010 - 22:47
Als je naar de maandelijkse kosten kijkt (zonder afschrijving) dan zal je dat met 20000km/jaar nog zwaar tegenvallen!
Sterker nog, op dit moment zijn de onkosten even hoog. Dus om nou met een diesel als een sitting duck te wachten tot de belasting nog hoger wordt en de diesel prijs (weer!) richting benzine trekt is ook zoiets.
Volvo 440 GLE 87 pk 5v 1990
Volvo V70 D3 163 pk 6v. LIMITED EDITION 2012
Volvo XC60 D4 163 pk 6v. SUMMUM 2013
Volvo XC60 D4 181 pk 8v. SUMMUM 2015
Volvo XC60 D4 190 pk 8v. SUMMUM 2016
Volvo XC60 T5 250 pk 8v. R-Design 2019
!! Leven en laten leven !!
Volvo V70 D3 163 pk 6v. LIMITED EDITION 2012
Volvo XC60 D4 163 pk 6v. SUMMUM 2013
Volvo XC60 D4 181 pk 8v. SUMMUM 2015
Volvo XC60 D4 190 pk 8v. SUMMUM 2016
Volvo XC60 T5 250 pk 8v. R-Design 2019
!! Leven en laten leven !!
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3749
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Er is natuurlijk wel ergens een optimum tussen "veiliger voor de portemonnee" en "veiliger tijdens een crash". Dan is een XC60 2.4 D4 best wel okay om lekker mee door te rijden. Niet al te veel technisch risico en toch veilig. Ik ga in elk geval proberen de half miljoen km te halen met mijn 2.4 D4, ik zit al op de 3 ton.
Ik zou me daar niet al te druk over maken, ze staan niet als heel erg progressief en vooruitstrevend te boek.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 288
- Lid geworden op: 26.03.2014 - 20:59
Zie hier het falen van onze overheid. Want eigenlijk zou de stap van een diesel naar een plug in een no brainer moeten zijn in alle opzichten. Zoals de meesten al hebben opgemerkt, zal het qua kosten niet zoveel schelen. Ik denk dat je met de T8 meer waarschijnlijker weer jaren vooruit kan, los van het beleid van onze heren/dames in Den Haag. Bedenk daarnaast dat veel steden in Nederland, maar zeker ook daarbuiten geen diesels meer in hun grenzen willen hebben. Dat kan ook een reden zijn om de overstap te maken. Ik rij al jaren een plug in, de kosten zijn gelijk aan een normale wagen. Vooral het onderhoud is duurder, wat veel van de voordelen wegneemt. Veel techniek, en het kan allemaal stuk (proefondervindelijk ervaren helaas).
- pbor
- 3rd Gear member
- Berichten: 332
- Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13
Tsja, dat van die no-brainer, daar verschillen de meningen toch wat over. Die van mij in ieder geval.
Voor alle duidelijkheid, ik ben niet per se tegen transitie naar elektrisch. Echter, dan moet de benodigde infrastructuur (en de elektriciteitsopwekking!) deze ontwikkeling wel kunnen bijhouden (moet daar natuurlijk op vooruitlopen, maar vooruit, laten we niet te veeleisend zijn).
En laat dat nu helemaal niet het geval zijn. We kunnen momenteel ons water niet voldoende meer zuiveren vanwege een tekort aan elektriciteit, nieuwe bedrijven / woonwijken aansluiten op het net? In grote delen van Nederland wordt je in de wacht gezet. En dit is niet van vandaag op morgen opgelost, misschien dat we over een jaar of 10 wat ruimte krijgen.
Kortom, ik blijf voorlopig in mijn betrekkelijk schone Euro 5 diesel rondrijden.
En al die burgemeesters met hun milieu-zones, die moeten volgens mij wat beter nadenken. En dat geldt ook voor een aantal roeptoeters in Den Haag die NL deze weg ingestuurd hebben door wel te verkondigen wat er moet veranderen, maar voorbij te gaan aan hoe dat te kunnen doen.
En nu moet ik boarden, dus later!!
Voor alle duidelijkheid, ik ben niet per se tegen transitie naar elektrisch. Echter, dan moet de benodigde infrastructuur (en de elektriciteitsopwekking!) deze ontwikkeling wel kunnen bijhouden (moet daar natuurlijk op vooruitlopen, maar vooruit, laten we niet te veeleisend zijn).
En laat dat nu helemaal niet het geval zijn. We kunnen momenteel ons water niet voldoende meer zuiveren vanwege een tekort aan elektriciteit, nieuwe bedrijven / woonwijken aansluiten op het net? In grote delen van Nederland wordt je in de wacht gezet. En dit is niet van vandaag op morgen opgelost, misschien dat we over een jaar of 10 wat ruimte krijgen.
Kortom, ik blijf voorlopig in mijn betrekkelijk schone Euro 5 diesel rondrijden.
En al die burgemeesters met hun milieu-zones, die moeten volgens mij wat beter nadenken. En dat geldt ook voor een aantal roeptoeters in Den Haag die NL deze weg ingestuurd hebben door wel te verkondigen wat er moet veranderen, maar voorbij te gaan aan hoe dat te kunnen doen.
En nu moet ik boarden, dus later!!
Laatst gewijzigd door pbor op 28.10.2024 - 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Mei '25 - Heden: Jaguar XF 2.2d Sportbrake 2014 - 204k km
Mrt.'24 - Heden: V70 D5 6at 2013 - 250k km
Nov.'18 - Mrt.'24:V70 2.4d 6mt 2006 418k km
'96 - Heden: M900 ‘93
"01 - Heden: 900 SL ‘94
Mrt.'24 - Heden: V70 D5 6at 2013 - 250k km
Nov.'18 - Mrt.'24:V70 2.4d 6mt 2006 418k km
'96 - Heden: M900 ‘93
"01 - Heden: 900 SL ‘94
- Quadrantz
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 23.05.2020 - 09:25
Dat betwijfel ik. In m'n D3 met automaat reed ik gemiddeld 1 op 14. Met deze T5 tot nu toe 1 op 13. WB was een stuk hoger bij de diesel. Qua onderhoud kan ik er nog weinig over zeggen.OGA244 schreef: ↑27.10.2024 - 17:20toch is een T5 stukken oneconomischer in vergelijking tot de Diesel dan een T6/T8 die zomaar behoorlijk zuiniger isQuadrantz schreef: ↑27.10.2024 - 16:44 Ik ben een maandje geleden overgestapt van een XC60 D3 uit 2011 naar een T5 uit 2019. Is wel echt een mega verschil!
Nieuwe model is echt super, nog geen seconde spijt gehad. Ik rij rond de 20 a 25K per jaar. Heb het niet precies uitgerekend maar de WB was toch wel stevig (175 p/m) + 350K gelopen en afwachten maar wanneer je sommige steden niet meer in mag....
Succes met de keuze![]()
Daarnaast als je nu zou willen/moeten wisselen zou ik niet zomaar voor een diesel gaan

-
- 5th Gear member
- Berichten: 1568
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Voor mij was diesel rijden (XC70 2.0 5 cilinder) i.v.m. stoppen met werken niet meer verstandig. Hoge wegenbelasting en te weinig km's om de diesel technisch ook goed te houden.
Ik ben naar een XC60 T5 gegaan van 2017. Bewust niet voor hybride gekozen, geen gedoe met mogelijke issues met accu techniek, investeren in laadpaal bij huis en mogelijke gevolgen van weer veranderende politieke keuzes: wegenbelasting, rekeningrijden en wat men mogelijk nog meer bedenkt. De benzine auto blijft nog wel even.
Ik ben naar een XC60 T5 gegaan van 2017. Bewust niet voor hybride gekozen, geen gedoe met mogelijke issues met accu techniek, investeren in laadpaal bij huis en mogelijke gevolgen van weer veranderende politieke keuzes: wegenbelasting, rekeningrijden en wat men mogelijk nog meer bedenkt. De benzine auto blijft nog wel even.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 13869
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
als je nu met een T5 1 op 13 bestaat het niet dat je met een D3 1 op 14 deed, 1 op 20 komt bij die motor eerstQuadrantz schreef: ↑28.10.2024 - 10:02Dat betwijfel ik. In m'n D3 met automaat reed ik gemiddeld 1 op 14. Met deze T5 tot nu toe 1 op 13. WB was een stuk hoger bij de diesel. Qua onderhoud kan ik er nog weinig over zeggen.OGA244 schreef: ↑27.10.2024 - 17:20toch is een T5 stukken oneconomischer in vergelijking tot de Diesel dan een T6/T8 die zomaar behoorlijk zuiniger isQuadrantz schreef: ↑27.10.2024 - 16:44 Ik ben een maandje geleden overgestapt van een XC60 D3 uit 2011 naar een T5 uit 2019. Is wel echt een mega verschil!
Nieuwe model is echt super, nog geen seconde spijt gehad. Ik rij rond de 20 a 25K per jaar. Heb het niet precies uitgerekend maar de WB was toch wel stevig (175 p/m) + 350K gelopen en afwachten maar wanneer je sommige steden niet meer in mag....
Succes met de keuze![]()
Daarnaast als je nu zou willen/moeten wisselen zou ik niet zomaar voor een diesel gaan![]()
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 13869
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
Heb er 2 gehad, een XC60 D3 met 8 bak en een XC60 D4 met 8 bak, rustig aan gewoon 1 op 20.
Naast een aantal S90 D4 die zomaar ruim door de 1 op 20 heengingen.
Een T5 is niet de meest economische motor, ook uit eigen ervaring.
Maar in dit topic ging het over diesel versus T8
Naast een aantal S90 D4 die zomaar ruim door de 1 op 20 heengingen.
Een T5 is niet de meest economische motor, ook uit eigen ervaring.
Maar in dit topic ging het over diesel versus T8
- Quadrantz
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 23.05.2020 - 09:25
@OGA244: Dan heb jij hele zuinige XC60's gehad
. Op spritmonior.de kom ik zelfs op 1 op 11,8 uit (gemiddeld) bij XC60 D3 automaat (2010 - 2016) gerekend over 66 auto's 
Maar mijn T5 valt me tot nu toe niet tegen. Vaak reken ik het toch snel even uit na het tanken.
Maar weer on topic: Idd diesel versus T8, ik heb voor exact dezelfde keuze gestaan maar toch voor de T5 gegaan ivm duurder onderhoud voor de T8 en hogere WB.


Maar mijn T5 valt me tot nu toe niet tegen. Vaak reken ik het toch snel even uit na het tanken.
Maar weer on topic: Idd diesel versus T8, ik heb voor exact dezelfde keuze gestaan maar toch voor de T5 gegaan ivm duurder onderhoud voor de T8 en hogere WB.