Volvo XC60 Polestar engineered ervaringen? (chassis/dempers))

De Nieuwe XC60
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jones1986
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 28.10.2024 - 04:28
Locatie: België

Ik rij momenteel met een XC60 recharge (hybride) bwj maart 2021, Inscription versie, met tal van opties maar doordat de kaap van 100.000km bereikt is, en de wagen ook bijna afgeschreven is (leasing), ben ik aan het kijken om deze te vervangen. Mijn ervaringen met de XC60 Recharge zijn echt top, dus geen moment getwijfeld om opnieuw voor dit model te gaan. In bijna 4 jaar tijd heeft deze auto mij nooit in de steek gelaten, geen enkel kosten of herstellingen gehad, zuinig, een plezier gewoon om mee te rijden. Alsook heeft deze wagen echt gewerkt, veel kilometers, waarvan frequent off-road, aanhangwagens (2000kg) trekken, enz..

Nu had ik gewoon offerte laten maken voor opnieuw een XC60 hybride, model 2025, identiek met alle opties van mijn huidige wagen maar ik had ook al tijdje de Polestar versie in de gaten en hiervoor ook prijs laten maken (incl. opties) en dit scheelt hem echt niet veel in prijs (€4500 excl. BTW duurder). Dit is toch wel een unieke wagen, en door het kleine prijsverschil (als je kijkt naar totaalbedrag), ben ik wel geneigd om deze te kiezen. Door mijn job “leef” ik mijn auto, dit doorgaans op Belgische wegen,
autostrade/stad/landelijk/off-road en mag het wat meer zijn.. Dus dit is een persoonlijk keuze en wil ik hierover geen discussie op gang brengen maar mijn grootste vraag is de aangepaste “sportieve” ophanging? Ik lees gemengde reactie op diverse forums gaande van “iets harder maar niet storend” tot “toch wel hard voor dagelijks gebruik, zelfs op zachtste stand”? Alsook in combinatie met die 21” of 22” velgen met laag profiel banden? Nota: blijkbaar is momenteel Polestar met 22" sneller leverbaar dan één met 21"..

Is die ophanging (Öhlins dempers) iets dat Volvo de laatste jaren/modellen heeft aangepast of verbeterd? Iemand ervaring hiermee of
nuttige info?

Extra info nog:
- Een testrit met een Polestar is aangevraagd, maar mijn garage (geen kleintje, met 4 filialen) heeft deze niet beschikbaar en moet via de hoofdimporteur geregeld worden en kan even duren. Alsook ben ik van mening dat een testrit van enkele uren niet representatief is.. Dus hierbij op zoek naar ervaringen van andere eigenaars
- Ik heb ook de optie bekeken om een luchtvering toe te voegen aan een “gewone” XC60 hybride maar dan komt de prijs weer duurder uit dan een Polestar.. En een luchtvering weet ik niet, of overtuigd, dat dit een goeie keuze is voor mijn all-round gebruik..
Volvo XC60 Recharge Inscription Expression T6 (2021) - Fusion Red Metallic
Isuzu V-cross (2022) - Valencia Orange Metallic
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6697
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

je vragen over de Öhlins dempers kan ik niet beantwoorden. Wat betreft luchtvering: ga er eens mee rijden en zet de luchtvering dan in standje power. Mijn ervaring onder een XC90 is dat je dan een soepel verende maar stevige (niet deinende) auto hebt. Compagnon heeft een XC60 zonder en ik vind het een te veel stuiteren over de beruchte Nederlandse drempels. Voordeel van de luchtvering is ook de off road stand waarbij de auto enkele centimeters omhoog gaat. Wel bijzonder dat luchtvering de prijs opdrijft boven een PE uitvoering.....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20762
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

In België is de prijs anders samengesteld als in NL.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6697
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Snap ik Theo, maar dat is dan nog steeds bijzonder :-)
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Jones1986
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 28.10.2024 - 04:28
Locatie: België

V480-S60 schreef: 28.10.2024 - 12:43 In België is de prijs anders samengesteld als in NL.
Niet alleen in België, wordt ook opgemerkt elders, in dit geval Australië.. :-)
pe.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC60 Recharge Inscription Expression T6 (2021) - Fusion Red Metallic
Isuzu V-cross (2022) - Valencia Orange Metallic
Gebruikersavatar
Bursting_Blue_II
2nd Gear member
Berichten: 124
Lid geworden op: 17.01.2023 - 09:54

Ik rijd met heel veel plezier in een MY24 XC60PE. Het blijven allemaal persoonlijke keuzes en voorkeuren zijn deels gebaseerd op gewenning. Ik vind het "stugge" chassis juist prettig. Sturing is superstrak, geen "deining" in bochten en ja, je voelt een hobbel maar ik vind het niet storend. Ik rijd zomers met 22", winterbanden staan op 21" velgen. Dat is geen groot verschil in mijn rijbeleving. Mijn Ohlins staan denk ik zo'n 20% hoger dan de 'zachtste' stand, en dat werkt voor mij prima. De verschillende rij-modi maken wel écht merkbaar verschil: In de PE stand komt de vering stugger te staan dan in de andere modi en het chassis zakt (iets) dichter naar het wegdek. Maar dat is ook niet de logische stand om door een 30km zone met veiligheidsdrempels te rijden. Ik ben echt zeer tevreden over de auto, met een kleine kanttekening over het bekabelde gebruik van Carplay en de "niet-carplay" koppeling met mijn telefoon (die in het begin steeds maar een gedeelte van mijn telefoonboek inlas).
Gebruikersavatar
Arnold
5th Gear member
Berichten: 1653
Lid geworden op: 17.06.2007 - 14:47
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Ik heb met beiden proef gereden: De XC60 PE met Öhlins dempers (extra mooie look) en een XC met luchtvering. Bewust gekozen voor het rijden over 60km wegen. Mijn ervaring is dat er een groot verschil is. Ook al had ik de PE in de meest soepele stand geschroefd (zo gaat dat letterlijk). Een wijziging dient direct op de veer worden aangepast. Persoonlijk is de PE voor mij te veel stuiteren. Ga er vooral zelf een proefrit mee maken, lijkt me belangrijk ook al moet de dealer of jij er iets meer moeite voor doen. Hoe is je eigen ervaring en gevoel erbij. Succes!
2023: XC60 T8-AWD-Recharge / 2020: XC60 T8 / 2019: V90 Cross Country D5 / 2018-8: Tesla Model S 100D
2013-2018: V60 D6 PIH / 2013: XC90 D5 AWD / 2009-2013: V70 D5 / 2001-2009: meerdere V70's.
Gebruikersavatar
Jones1986
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 28.10.2024 - 04:28
Locatie: België

Bedankt om jullie ervaringen te delen!

Het zal inderdaad aankomen op persoonlijke smaak en aanvoelen.. Volgens de laatste berichten zou er misschien volgende week een PE (MY2025) vrijkomen om eens te testrijden..

Want eigenlijk mijn grootste zorg is dat de nieuwe PE harder zou aanvoelen dan mijn huidige XC60 (zonder luchtvering). Anderzijds heeft deze laatste te weinig grip naar mijn gevoel in bochten (staat wel maar op 18"), dit zal de PE dan wel vlotter kunnen doen. Dus het zal compromissen sluiten worden.. of toch maar bij mijn vertrouwde standaard XC60 blijven :)
Volvo XC60 Recharge Inscription Expression T6 (2021) - Fusion Red Metallic
Isuzu V-cross (2022) - Valencia Orange Metallic
Gebruikersavatar
Jones1986
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 28.10.2024 - 04:28
Locatie: België

*Update*

Jammer genoeg nog steeds geen testrit kunnen doen met een PE, blijkbaar moeilijk om dit te vinden in Vlaanderen (BE). Ondertussen ook langs geweest bij nog 2 andere dealers en steeds hetzelfde antwoord: "..een XC60 PE hebben wij niet beschikbaar in ons demo gamma". <_< Zelfs bij de hoofdimporteur geen PE beschikbaar, deze worden enkel geïmporteerd als er één daadwerkelijk besteld is door een klant.. hiermee testrijden staan ze (begrijpelijk) niet toe aangezien deze van een klant is.

Gezien dit een unieke wagen is, en zeldzaam verkocht wordt tegenwoordig door de elektrische modellen die populair zijn, alsook de hoge prijscategorie, staan dealers niet te springen om deze wagen nog te bestellen om gewoon in de showroom te staan tot een liefhebber zich misschien aanbied.. (dixit door een bepaalde verkoper)

Iemand een gouden tip waar er ergens een PE in Belgisch Vlaanderen bij een dealer zou staan, of een sympathieke eigenaar hier op het forum die met mij eens een ritje wil maken in zijn PE?
Volvo XC60 Recharge Inscription Expression T6 (2021) - Fusion Red Metallic
Isuzu V-cross (2022) - Valencia Orange Metallic
adderoos
3rd Gear member
Berichten: 256
Lid geworden op: 28.04.2023 - 20:44

Jones1986 schreef: 11.11.2024 - 04:54 Iemand een gouden tip waar er ergens een PE in Belgisch Vlaanderen bij een dealer zou staan, of een sympathieke eigenaar hier op het forum die met mij eens een ritje wil maken in zijn PE?
Of het de goude tip is weet ik niet, kwestie van bellen met Vos autobedrijven een dealer in Nederland en vragen of een proefrit mogelijk is. Ze hebben er 2 in de verkoop staan. Zeker als de uitvoering op bestelling wordt geleverd zal een proefrit met een demo een uitdaging worden. Benieuwd of het lukt.
XC60 T6 Ultra Black Edition
XC60 T8 R-design
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”