Moeilijk schakelen

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
KrisDR
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 31.10.2024 - 13:14

Mijn zoon rijdt met een V40 T2 (6M) van 2017 met 85.000km op de teller. Het is nu al enkele malen voorgekomen dat het zo goed als onmogelijk is om niet alleen de eerste maar vooral de achteruit versnelling te selecteren.
Binnengedaan bij de dealer en die gaat er van uit dat er een probleem is met de koppeling en schotelt een offerte van 3408€ voor om koppeling en vliegwiel te vervangen.
Bij navraag is dit volledig gebaseerd op gevoel want de typische kenmerken van een versleten koppeling zijn er niet.
Is dit moeilijk in 1 en achteruit schakelen een typische kwaal? In het verleden ettelijke Volvo’s gehad maar dit nog nooit meegemaakt. Alvast bedankt!
mltvolvo
3rd Gear member
Berichten: 286
Lid geworden op: 30.07.2018 - 21:57
Locatie: Drenthe

Zelf een V40 T2 MY2017 nieuw gereden en met ruim 144.000Km op de teller weggedaan, maar nooit iets gehad met moeilijk schakelen.
Een koppeling die na 85.000km al versleten is vind ik wel snel, maar als de vorige eigenaar veel met de voet op de koppeling gereden heeft dan slijt dit natuurlijk wel.
Volvo V40 R-Design Nordic+ Pasion Red - MY2017
Volvo V60 Recharge Plus Bright - MY2023
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29357
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Het is mogelijk het niet goed vrijkomen van de koppeling dan gaat inschakelen van de eerste versnelling en achteruit moeizaam.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
V52
2nd Gear member
Berichten: 239
Lid geworden op: 16.11.2014 - 09:08
Locatie: Aelse

Hier een T3 en bij 160.000 koppeling vervangen vanwege defecte cilinder (pedaal bleef hangen). Zonder vliegwiel ca. €2.400
V40 T3 2017 Nordic+ Mussel Blue 17" Segomo
V50 D2 DRIVe 2012 Caspian Blue, Limited Edition (verkocht)
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 8288
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Koppeling met drukgroep, vliegwiel enz + arbeit tikt al snel aan. Is namelijk geen klusje van een paar uur. Toch wel iets langer dan dat.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
KrisDR
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 31.10.2024 - 13:14

Bedankt voor de reacties. Ik ben ook eerder geneigd om in de richting van een lekkende koppelingscylinder te kijken. Gewone slijtage lijkt mij vreemd. Naast de melding hier heb ik al verschillende meldingen van defecten hieraan gelezen op diverse fora.
Voet van de ontkoppelingspedaal heb ik er redelijk hard ingedrild bij mijn kinderen 🙂
KrisDR
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 31.10.2024 - 13:14

Urbexpeditie schreef: 01.11.2024 - 13:23 Koppeling met drukgroep, vliegwiel enz + arbeit tikt al snel aan. Is namelijk geen klusje van een paar uur. Toch wel iets langer dan dat.
Ongetwijfeld maar 3400€ vind ik een extreem hoog bedrag. Zowel mijn 240 als 245 heb ik verkocht met de eerste koppeling toen ze al tegen de 300k km aanhikten. Wat een geweldige auto’s.
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 8288
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Als de koppelingcilinder of hoofdkoppelingcilinder lekt dan staat het pedaal (tegendruk) onderin en moet je geregeld pompen om deze op druk te brengen.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
RB64
2nd Gear member
Berichten: 128
Lid geworden op: 01.07.2016 - 13:11

V52 schreef: 01.11.2024 - 11:29 Hier een T3 en bij 160.000 koppeling vervangen vanwege defecte cilinder (pedaal bleef hangen). Zonder vliegwiel ca. €2.400
Heb ik ook gehad maar dan met vliegwiel (ook raar) met mn V40 D2 (VEA) en vaker over gelezen. Dat is toch een beetje het zwakke punt vind ik van de VEA blokken, diesel en benzine.
Vraag me af hoeveel ze er al hebben vervangen binnen garantie de afgelopen jaren. Het lijkt mij dat ze heel goed weten dat dit een zwak punt is.
Volvo V40 T4 MY17 #Do88 IC #Polestar Exhaust #JRfilter
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1273
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Bij deze klacht vermoed ik ook een probleem met de hydrauliek van de koppelingscilinders.
Dat is vrij makkelijk te controleren. Probeer de versnellingsbak in de eerste of de achteruit versnelling te zetten zonder dat
de motor draait. Gaat dat zonder problemen dan lijkt dat te bevestigen dat een van de koppelingscilinders defect is.
De koppelingscilinder op de versnellingsbak is moeilijk bereikbaar.

Algemene tip voor het vervangen van de koppeling:
Mocht het tweedelige vliegwiel aan vervanging toe zijn dan kan het vervangen worden door een ééndelig vliegwiel.
Dat scheelt flink wat geld en rijdt prima.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
xxbv92
2nd Gear member
Berichten: 203
Lid geworden op: 22.07.2008 - 09:18

Goedendag, De v40 T2 2016 van ons gaat wel eens lastig in zijn achteruit. Meestal na langere ritten bij inparkeren gaat ie de eerste keer meteen in zijn achteruit, als het dan na vooruit rijden nog een keer achteruit moet heeft ie er geen zin in.
Aan de koppeling ligt het volgens mij niet, ik ver ‘denk’ zelf meer iets het schakelmechaniek.
Auto is gechipt heeft dubbel de pk’s en nm’s als het echt in de koppeling zit zou ik wel meer problemen moeten ervaren.
Auto had het voor het chippen ook, daar is niets in gewijzigd.
-voorheen-
Kadett C coupe 1.2 '78
Volvo
340 1.4 '84
440 1.7 '89
460 1.8 '94
S40 1.8 automaat '99
S40 2.4 geartronic '06
-momenteel-
Knal passion rooie V40 t2 '16 'de towmaat' 225 PK 400 NM
Knetterende monza blauwe Opel kadett C coupe met Volvo b230a motor, Volvo m47 5 versnellingsbak, 4 x motorfiets carburateur, Volvo 240 Achteras, Volvo 240 schijfremmen ‘78
Plaats reactie

Terug naar “V40”