Pagina 1 van 1

Moeilijk schakelen

Geplaatst: 31.10.2024 - 18:01
door KrisDR
Mijn zoon rijdt met een V40 T2 (6M) van 2017 met 85.000km op de teller. Het is nu al enkele malen voorgekomen dat het zo goed als onmogelijk is om niet alleen de eerste maar vooral de achteruit versnelling te selecteren.
Binnengedaan bij de dealer en die gaat er van uit dat er een probleem is met de koppeling en schotelt een offerte van 3408€ voor om koppeling en vliegwiel te vervangen.
Bij navraag is dit volledig gebaseerd op gevoel want de typische kenmerken van een versleten koppeling zijn er niet.
Is dit moeilijk in 1 en achteruit schakelen een typische kwaal? In het verleden ettelijke Volvo’s gehad maar dit nog nooit meegemaakt. Alvast bedankt!

Moeilijk schakelen

Geplaatst: 01.11.2024 - 09:48
door mltvolvo
Zelf een V40 T2 MY2017 nieuw gereden en met ruim 144.000Km op de teller weggedaan, maar nooit iets gehad met moeilijk schakelen.
Een koppeling die na 85.000km al versleten is vind ik wel snel, maar als de vorige eigenaar veel met de voet op de koppeling gereden heeft dan slijt dit natuurlijk wel.

Moeilijk schakelen

Geplaatst: 01.11.2024 - 10:15
door lint
Het is mogelijk het niet goed vrijkomen van de koppeling dan gaat inschakelen van de eerste versnelling en achteruit moeizaam.

Moeilijk schakelen

Geplaatst: 01.11.2024 - 11:29
door V52
Hier een T3 en bij 160.000 koppeling vervangen vanwege defecte cilinder (pedaal bleef hangen). Zonder vliegwiel ca. €2.400

Moeilijk schakelen

Geplaatst: 01.11.2024 - 13:23
door Urbexpeditie
Koppeling met drukgroep, vliegwiel enz + arbeit tikt al snel aan. Is namelijk geen klusje van een paar uur. Toch wel iets langer dan dat.

Moeilijk schakelen

Geplaatst: 01.11.2024 - 14:37
door KrisDR
Bedankt voor de reacties. Ik ben ook eerder geneigd om in de richting van een lekkende koppelingscylinder te kijken. Gewone slijtage lijkt mij vreemd. Naast de melding hier heb ik al verschillende meldingen van defecten hieraan gelezen op diverse fora.
Voet van de ontkoppelingspedaal heb ik er redelijk hard ingedrild bij mijn kinderen 🙂

Moeilijk schakelen

Geplaatst: 01.11.2024 - 14:40
door KrisDR
Urbexpeditie schreef: 01.11.2024 - 13:23 Koppeling met drukgroep, vliegwiel enz + arbeit tikt al snel aan. Is namelijk geen klusje van een paar uur. Toch wel iets langer dan dat.
Ongetwijfeld maar 3400€ vind ik een extreem hoog bedrag. Zowel mijn 240 als 245 heb ik verkocht met de eerste koppeling toen ze al tegen de 300k km aanhikten. Wat een geweldige auto’s.

Moeilijk schakelen

Geplaatst: 01.11.2024 - 15:00
door Urbexpeditie
Als de koppelingcilinder of hoofdkoppelingcilinder lekt dan staat het pedaal (tegendruk) onderin en moet je geregeld pompen om deze op druk te brengen.

Moeilijk schakelen

Geplaatst: 04.11.2024 - 18:43
door RB64
V52 schreef: 01.11.2024 - 11:29 Hier een T3 en bij 160.000 koppeling vervangen vanwege defecte cilinder (pedaal bleef hangen). Zonder vliegwiel ca. €2.400
Heb ik ook gehad maar dan met vliegwiel (ook raar) met mn V40 D2 (VEA) en vaker over gelezen. Dat is toch een beetje het zwakke punt vind ik van de VEA blokken, diesel en benzine.
Vraag me af hoeveel ze er al hebben vervangen binnen garantie de afgelopen jaren. Het lijkt mij dat ze heel goed weten dat dit een zwak punt is.

Moeilijk schakelen

Geplaatst: 05.11.2024 - 11:55
door WillyWortel2
Bij deze klacht vermoed ik ook een probleem met de hydrauliek van de koppelingscilinders.
Dat is vrij makkelijk te controleren. Probeer de versnellingsbak in de eerste of de achteruit versnelling te zetten zonder dat
de motor draait. Gaat dat zonder problemen dan lijkt dat te bevestigen dat een van de koppelingscilinders defect is.
De koppelingscilinder op de versnellingsbak is moeilijk bereikbaar.

Algemene tip voor het vervangen van de koppeling:
Mocht het tweedelige vliegwiel aan vervanging toe zijn dan kan het vervangen worden door een ééndelig vliegwiel.
Dat scheelt flink wat geld en rijdt prima.

Moeilijk schakelen

Geplaatst: 12.11.2024 - 10:27
door xxbv92
Goedendag, De v40 T2 2016 van ons gaat wel eens lastig in zijn achteruit. Meestal na langere ritten bij inparkeren gaat ie de eerste keer meteen in zijn achteruit, als het dan na vooruit rijden nog een keer achteruit moet heeft ie er geen zin in.
Aan de koppeling ligt het volgens mij niet, ik ver ‘denk’ zelf meer iets het schakelmechaniek.
Auto is gechipt heeft dubbel de pk’s en nm’s als het echt in de koppeling zit zou ik wel meer problemen moeten ervaren.
Auto had het voor het chippen ook, daar is niets in gewijzigd.