Pagina 1 van 3

T8 390 pk VS 455 pk

Geplaatst: 02.11.2024 - 14:19
door zwiepert
Beste forumleden,

Ik ben op zoek naar een sportieve Volvo S60 T8. Na eigen onderzoek ben ik nog niet helemaal duidelijk over de verschillen tussen de oudere T8-modellen met 390 pk en de nieuwere met 455 pk. Ik begrijp dat het nieuwe model een grotere elektrische actieradius heeft, maar het gewicht en de 0-100 km/u-tijd lijken gelijk te zijn. Kan iemand mij hier meer duidelijkheid over geven?

T8 390 pk VS 455 pk

Geplaatst: 02.11.2024 - 14:36
door Gouwe
Exacte verschillen weet ik niet, maar misschien kun je hier meer vinden: https://volvocarstools.nl/prijslijsten/

T8 390 pk VS 455 pk

Geplaatst: 02.11.2024 - 14:53
door raspaardje
Precies, hierin even de technische specificaties doornemen dan weet je alles.

T8 390 pk VS 455 pk

Geplaatst: 03.11.2024 - 11:05
door wasbeer2006
Wat ik nogsteeds intresssant vind en in een paar topic al voorbij is gekomen maar nooit een goed antwoord.
Hoe berekent Volvo het vermogen van de T6 en T8, dat is namelijk naar de cijfers van beide motoren gekeken niet consistent.

De T8 benzine motor heeft namelijk niet 100PK meer dan de T6.

Je moet voor jezelf wel helder hebben wat je sportief vind. De meeste die sportief bedoelen willen vooral hard optrekken en een sportief uiterlijk, maar verder niet. Als je ook sportiviteit in het onderstel zoekt, dan zul je een hybrids wel moeten aanpassen met een sportonderstel of een polestar kopen.

Het is wel een mooi communicatief onderstel, maar de gewichts penalty is fors merkbaar zeker bij bochtenwerk met wat lagere snelheden en als de grip laag is.

T8 390 pk VS 455 pk

Geplaatst: 03.11.2024 - 11:20
door Jers3n
wasbeer2006 schreef: 03.11.2024 - 11:05 Wat ik nogsteeds intresssant vind en in een paar topic al voorbij is gekomen maar nooit een goed antwoord.
Hoe berekent Volvo het vermogen van de T6 en T8, dat is namelijk naar de cijfers van beide motoren gekeken niet consistent.

De T8 benzine motor heeft namelijk niet 100PK meer dan de T6.
In prijslijsten staat er een ‘1)’ bij de pk’s van de T6. In de kleine lettertjes onderaan de pagina staat bij die 1) dan weer dat de totaal pk’s van de T6 begrensd is op 350 pk. (En niet totaal van 253pk benzinemotor en 145 electro).
Bij T8 lijkt het dan wel weer ‘gewoon’ de optelsom van 310pk benzinemotor en 145pk electro.

T8 390 pk VS 455 pk

Geplaatst: 03.11.2024 - 13:23
door wasbeer2006
Ahh dankje wel! dat verduidelijkt de zaak. Een (of beide) van de motoren wordt dus begrensd bij de T6.
Makkleijkste lijkt de electro motor.

Ik vind in de T6(en) die ik gereden heb altijd opvallen dat de, zeg, 0 naar 50 a 60km/h extreem snel is en het daarna een stuk minder is. Wellicht heeft dat hier ook mee te maken.

T8 390 pk VS 455 pk

Geplaatst: 03.11.2024 - 13:31
door OGA244
Het is voor een topsnelheid van 180 natuurlijk zwaar over de top..

T8 390 pk VS 455 pk

Geplaatst: 03.11.2024 - 14:15
door raspaardje
Het begrip sportief is idd nogal aan inflatie onderhevig.
Een auto van +-2000kg zonder een heleboel technische foefjes om met dat gewicht te dealen is niet sportief. Het gaat vooral erg hard rechtuit maar erg direct sturen is het niet. Een Polestar is al veel beter.

Een T6 en T8 gaan dus als een raket (rechtuit), de T8 nog net iets meer. Maar het lijkt niet 105 pk meer, kijk maar op acceleratietijden op zeperfs.com.

T8 390 pk VS 455 pk

Geplaatst: 03.11.2024 - 15:26
door J33Bee
Laatst zocht ik een T8 op via de RDW die 4,9 seconden nodig zou hebben ipv de 4,4 die ze nu aangeven. Denk dat je dat wel merkt… zeker tov 5,4 bij een T6 :whistle: O)

T8 390 pk VS 455 pk

Geplaatst: 03.11.2024 - 15:40
door OGA244
Lekker belangrijk idd

T8 390 pk VS 455 pk

Geplaatst: 03.11.2024 - 16:07
door wasbeer2006
belangrijk is iets anders, maar leuk is het wel!

Ik blijf het een van de beste auto concepten vinden op dit moment.
De voordelen van beide systemen. Gewoon heel goed gedaan.
In NL ook nog eens heel lang (soms onterrecht) veel minder en zelf niet belast.

T8 390 pk VS 455 pk

Geplaatst: 03.11.2024 - 16:09
door OGA244
Is als T6/T8 nooit onbelast geweest en gaat nu met 2 ton gewicht behoorlijk geld kosten.
Is bedoeld als milieustatement maar als men het vervolgens als sportauto ziet is het concept mislukt

T8 390 pk VS 455 pk

Geplaatst: 03.11.2024 - 18:10
door EVO500
zwiepert schreef: 02.11.2024 - 14:19 Ik ben op zoek naar een sportieve Volvo S60 T8. Na eigen onderzoek ben ik nog niet helemaal duidelijk over de verschillen tussen de oudere T8-modellen met 390 pk en de nieuwere met 455 pk. Ik begrijp dat het nieuwe model een grotere elektrische actieradius heeft, maar het gewicht en de 0-100 km/u-tijd lijken gelijk te zijn. Kan iemand mij hier meer duidelijkheid over geven?
Buiten het slap gezever of iets sportief is of niet, een antwoord op je vraag:

390PK: Model tot en met 2021:
Benzine 2.0 motor is hier voorzien van turbo en electrische compressor welke 303Pk leverd en 400nm koppel (tussen 2200-4800 t/m)op de voorwielen en op de achterwielen een electromotor 87Pk en 240nm
-
455PK: Model na 2021: Benzine 2.0 motor is hier voorzien van enkel de turbo welke 310Pk leverd en 400nm koppel (tussen 3000-4800 t/m) op de voorwielen en op de achterwielen een electromotor 145Pk en 309nm

T8 390 pk VS 455 pk

Geplaatst: 03.11.2024 - 21:15
door -KJ-
wasbeer2006 schreef: 03.11.2024 - 16:07 Ik blijf het een van de beste auto concepten vinden op dit moment.
De voordelen van beide systemen.
Altijd met twee motoren en twee voorraden brandstof onderweg. Niet mijn idee van efficiency!

T8 390 pk VS 455 pk

Geplaatst: 03.11.2024 - 21:35
door OGA244
Klein geschapen mannen hebben doorgaans iets meer met vermogen.

T8 390 pk VS 455 pk

Geplaatst: 04.11.2024 - 09:27
door t5power
De 455 pk versie heeft toch automatisch een 2x zo grote accu? Ook komen de extra pks toch met name van de sterkere electro motor. Die electro motor (ook wel bekend onder ERAD) is volgens mij niet de meest betrouwbare gebleken. Dus afgezien van de extra pks, lijkt het me geen onredelijke gedachte dat de 455 pk T8 varianten betrouwbaarder zijn dan de 390 pk oudere broers.

Je hebt volgens mij ook T6 varianten met de nieuwere electro motor en grotere accu. Die zou dan ook een goede keuze zijn.

T8 390 pk VS 455 pk

Geplaatst: 04.11.2024 - 09:35
door Gouwe
-KJ- schreef: 03.11.2024 - 21:15
wasbeer2006 schreef: 03.11.2024 - 16:07 Ik blijf het een van de beste auto concepten vinden op dit moment.
De voordelen van beide systemen.
Altijd met twee motoren en twee voorraden brandstof onderweg. Niet mijn idee van efficiency!
Dat is maar wat jou definitie is van efficiency......
Met een plug in haal je verbruikswaarden waar je zonder die techniek niet aan gaat komen.

T8 390 pk VS 455 pk

Geplaatst: 04.11.2024 - 09:38
door J33Bee
t5power schreef: 04.11.2024 - 09:27 De 455 pk versie heeft toch automatisch een 2x zo grote accu? Ook komen de extra pks toch met name van de sterkere electro motor. Die electro motor (ook wel bekend onder ERAD) is volgens mij niet de meest betrouwbare gebleken. Dus afgezien van de extra pks, lijkt het me geen onredelijke gedachte dat de 455 pk T8 varianten betrouwbaarder zijn dan de 390 pk oudere broers.

Je hebt volgens mij ook T6 varianten met de nieuwere electro motor en grotere accu. Die zou dan ook een goede keuze zijn.
Huidige specs;

T8 390 pk VS 455 pk

Geplaatst: 04.11.2024 - 09:47
door mga1600
t5power schreef: 04.11.2024 - 09:27 De 455 pk versie heeft toch automatisch een 2x zo grote accu? Ook komen de extra pks toch met name van de sterkere electro motor. Die electro motor (ook wel bekend onder ERAD) is volgens mij niet de meest betrouwbare gebleken. Dus afgezien van de extra pks, lijkt het me geen onredelijke gedachte dat de 455 pk T8 varianten betrouwbaarder zijn dan de 390 pk oudere broers.

Je hebt volgens mij ook T6 varianten met de nieuwere electro motor en grotere accu. Die zou dan ook een goede keuze zijn.
De eerdere elektromotoren ( van Siemens) waren altijd 100% betrouwbaar, de latere (sterkere , van Volvo zelf) zouden dat wel moeten zijn.
De nieuwere ( long range) T6-en hebben dezelfde elektromotor van 145 pk en dezelfde accu van bijna 19kwh als de long range T8, alleen is de benzinemotor ‘geknepen’ t.o.v. de T8 . Naar mijn mening is de auto als long-range T6 levendig genoeg ook in Hybride stand voor alledag.

T8 390 pk VS 455 pk

Geplaatst: 04.11.2024 - 10:08
door t5power
mga1600 schreef: 04.11.2024 - 09:47 De eerdere elektromotoren ( van Siemens) waren altijd 100% betrouwbaar, de latere (sterkere , van Volvo zelf) zouden dat wel moeten zijn.
De nieuwere ( long range) T6-en hebben dezelfde elektromotor van 145 pk en dezelfde accu van bijna 19kwh als de long range T8, alleen is de benzinemotor ‘geknepen’ t.o.v. de T8 . Naar mijn mening is de auto als long-range T6 levendig genoeg ook in Hybride stand voor alledag.
Bedoel je, "De eerdere elektromotoren ( van Siemens) waren *niet* altijd 100% betrouwbaar," ?

Heb de T8 variant eens meegekregen als vervanger voor mijn XC90 V8 toen we gestrand waren in Duitsland. Toen nog 2 weken mee rondgereden, zonder ooit stroom bij te pluggen. Ding reed, ook met caravan, super soepel. Echt heerlijk. Heb eens bij het rijden van een oprit serieus in mijn achterspiegel gekeken omdat ik dacht dat de caravan er niet meer achter hing.