Hallo allemaal, ik heb nog niet zo lang een XC60 recharge T6 2022, ik heb al heel wat gelezen hier op het forum over het elektrisch laden. Nu doe ik dat met de bijgeleverde kabel gewoon thuis in het stopcontact, duurt ongeveer 8 uur, als de batterij leeg is, om hem vol te laden, ik zou graag wat sneller willen laden, maar ik begrijp dat 2 fase voor mijn auto niet mogelijk is, pas vanaf 11-23, als ik het goed heb.
Op mijn laadkabel staat 10 A, 2,3 kWh, klopt het dat met een 1 fase 16 A kabel 3,7 kWh, sneller geladen kan worden?
De snelheid van laden wordt dus bepaald door de gebruikte kabel? En het stopcontact moet natuurlijk 16 A leveren. Of moet er iets worden veranderd qua instelling in de auto?
Bedankt alvast voor de info. Groet Ruud
Opladen XC60 T6 recharge 2022
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6310
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Zit niet in de auto. Je kunt op een normaal stopcontact maar beter niet met 16A laden, tenzij je het risico op brand wil hebben. Om die reden zijn de laders met schuko stekker gemaximaliseerd op 10A (de oude Volvo lader kon je instellen tot 13A). Wil je sneller laden, koop dan een (gebruikte) laadpaal en laat deze door een vakman installeren (of dan tenminste de voeding in de meterkast aansluiten).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6310
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Het moet zeker kunnen, maar of er wel/geen gevaar aan zit is afhankelijk van welke materialen je gebruikt. En er is zoals ik al aangeef een goede reden dat de laders tot 10A zijn begrensd. Dus al heb jij straks een kabel op 16A afgezekerd, jou lader gaat niet meer geven dan 10A. Dus wat schiet je er dan precies mee op?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6310
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Als je het over de kabel hebt, heb je het dan over de kabel in de grond of bedoel je daar je thuislader mee? Immers die laatste is nog steeds begrensd op 10A?
Dus al leg je een 2,5m2 kabel in de grond, meer dan 10A gaat er dan nog steeds niet doorheen.
Dus al leg je een 2,5m2 kabel in de grond, meer dan 10A gaat er dan nog steeds niet doorheen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 1st Gear member
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 30.06.2017 - 17:12
Sorry voor de onduidelijkheid, met kabel bedoel ik een mobiele lader, zoals van Besen, type 2 naar schuko, 10A en 16A, met ingebouwde bescherming tegen aardlek, overspanning, ondeRspanning en oververhitting. Maar er zijn meer merken.
Daarnaast moet er een kabel gelegd worden vanaf de meterkast naar een buitenstopcontact geschikt voor 16A. Ik ben geen elektricien maar dat lijkt me geen hocus pocus, of zie ik iets over het hoofd?
Daarnaast moet er een kabel gelegd worden vanaf de meterkast naar een buitenstopcontact geschikt voor 16A. Ik ben geen elektricien maar dat lijkt me geen hocus pocus, of zie ik iets over het hoofd?
- HeinvdW
- 4th Gear member
- Berichten: 774
- Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48
Dat zou ik toch maar eens heroverwegen @Ruud2.
Ik heb de Schuko lader die bij de V60 uit 2013 werd geleverd niet vaak gebruikt, maar na 10 jaar was er van de Schuko WCD niet veel meer over. Mijn advies: Zorg er voor dat er een aparte groep is die 16A gezekerd is, laat er voor het inzicht een tussenmeter op plaatsen met of zonder WiFi en koop - eventueel op marktplaats - of maak een een laadpaal.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus 
Volvo V60 PIH 2013:
Honda Civic Hybride 2010:

Volvo V60 PIH 2013:

Honda Civic Hybride 2010:

- dik999
- 5th Gear member
- Berichten: 1225
- Lid geworden op: 16.08.2007 - 12:46
\
Ik laad al 4 jaar op met kabel die 16 ampere aankan. Aparte groep gemaakt in meterkast en normale wandcontactdoos
V60 MY 2020 R-design met panoramadak
V70 2011 modeljaar 2012 limited edition D3 ingeruild met 467.070
van 2007 tot 2013 V70 10-2000 2.4T geartronic verkocht 5 juni 2014 424150 Kilometerstand
van 2000 tot 2007 850 GL op LPG verkocht met 545.000 op teller
van 1995 tot 2000 Volvo 164 op LPG verkocht met 535.000 op teller
van 1990 tot 1995 Volvo 440 GL VIP uitvoering LPG
van 1980 tot en met 1990 diverse Volvo's . Allen op LPG.
van 1974 tot en met 1980 diverse auto's )
V70 2011 modeljaar 2012 limited edition D3 ingeruild met 467.070
van 2007 tot 2013 V70 10-2000 2.4T geartronic verkocht 5 juni 2014 424150 Kilometerstand
van 2000 tot 2007 850 GL op LPG verkocht met 545.000 op teller
van 1995 tot 2000 Volvo 164 op LPG verkocht met 535.000 op teller
van 1990 tot 1995 Volvo 440 GL VIP uitvoering LPG
van 1980 tot en met 1990 diverse Volvo's . Allen op LPG.
van 1974 tot en met 1980 diverse auto's )
- dik999
- 5th Gear member
- Berichten: 1225
- Lid geworden op: 16.08.2007 - 12:46
\HeinvdW schreef: ↑09.11.2024 - 11:56Dat zou ik toch maar eens heroverwegen @Ruud2.
Ik heb de Schuko lader die bij de V60 uit 2013 werd geleverd niet vaak gebruikt, maar na 10 jaar was er van de Schuko WCD niet veel meer over.
20240822_114834_A54.jpg
Mijn advies: Zorg er voor dat er een aparte groep is die 16A gezekerd is, laat er voor het inzicht een tussenmeter op plaatsen met of zonder WiFi en koop - eventueel op marktplaats - of maak een een laadpaal.
Wow. Dat ziet er niet best uit. Losse kabels in de wandcontactdoos?
V60 MY 2020 R-design met panoramadak
V70 2011 modeljaar 2012 limited edition D3 ingeruild met 467.070
van 2007 tot 2013 V70 10-2000 2.4T geartronic verkocht 5 juni 2014 424150 Kilometerstand
van 2000 tot 2007 850 GL op LPG verkocht met 545.000 op teller
van 1995 tot 2000 Volvo 164 op LPG verkocht met 535.000 op teller
van 1990 tot 1995 Volvo 440 GL VIP uitvoering LPG
van 1980 tot en met 1990 diverse Volvo's . Allen op LPG.
van 1974 tot en met 1980 diverse auto's )
V70 2011 modeljaar 2012 limited edition D3 ingeruild met 467.070
van 2007 tot 2013 V70 10-2000 2.4T geartronic verkocht 5 juni 2014 424150 Kilometerstand
van 2000 tot 2007 850 GL op LPG verkocht met 545.000 op teller
van 1995 tot 2000 Volvo 164 op LPG verkocht met 535.000 op teller
van 1990 tot 1995 Volvo 440 GL VIP uitvoering LPG
van 1980 tot en met 1990 diverse Volvo's . Allen op LPG.
van 1974 tot en met 1980 diverse auto's )
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6310
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
@Ruud2: zie voorbeeld van HeinvdW. Dit zijn dus wel de risico's, zeker als je zelf gaat knutselen en niet de juiste materialen en wijze van montage hanteert. Ik zou dan liever een CEE stekker gebruiken.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- HeinvdW
- 4th Gear member
- Berichten: 774
- Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48
Hoe is het zover gekomen.
Heel simpel.
De wcd buiten is door vocht stapje voor stapje gaan corroderen.
Door de corrosie wordt het contactoppervlak tussen stekker en gestokene steeds kleiner.
De stroom loopt door een kleiner contactoppervlak en er ontstaat warmte, steeds meer warmte.
Op een dag doet die warmte de kunststof smelten en er volgt een cascade van gebeurtenissen, eindigend in het smelten van het geheel. (nog net geen brand)
De waarschuwingen vooraf heb ik gegeneerd.
Die waarschuwingen zijn dat het steeds moeilijke is de stekker in de wcd te steken dankzij het laagje corrosie op de contacten.
PS
Kijk nog een keertje extra bij het thuisladen topic op tweakers en dan vrij bovenaan op de pagina onder DE STEKKER LADER.
De tekst is overigens misleidend, want met een officiëel laadpunt loopt er net zoveel of meer stroom door die groep.
Het verschil zit hem in de keuze tussen een Schuko of een Mennekes stekker, met als tussenstap de CEE stekker.
Heel simpel.
De wcd buiten is door vocht stapje voor stapje gaan corroderen.
Door de corrosie wordt het contactoppervlak tussen stekker en gestokene steeds kleiner.
De stroom loopt door een kleiner contactoppervlak en er ontstaat warmte, steeds meer warmte.
Op een dag doet die warmte de kunststof smelten en er volgt een cascade van gebeurtenissen, eindigend in het smelten van het geheel. (nog net geen brand)
De waarschuwingen vooraf heb ik gegeneerd.
Die waarschuwingen zijn dat het steeds moeilijke is de stekker in de wcd te steken dankzij het laagje corrosie op de contacten.
PS
Kijk nog een keertje extra bij het thuisladen topic op tweakers en dan vrij bovenaan op de pagina onder DE STEKKER LADER.
De tekst is overigens misleidend, want met een officiëel laadpunt loopt er net zoveel of meer stroom door die groep.
Het verschil zit hem in de keuze tussen een Schuko of een Mennekes stekker, met als tussenstap de CEE stekker.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus 
Volvo V60 PIH 2013:
Honda Civic Hybride 2010:

Volvo V60 PIH 2013:

Honda Civic Hybride 2010:

-
- 1st Gear member
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 30.06.2017 - 17:12
Bedankt voor de antwoorden, heb weer wat geleerd!.
Ik zou graag nog wat horen over de laadsnelheid, Volvo geeft aan dat je met 10A 2,3kW kunt laden en met 16A 3,7 kW. Met 10A doe je er 8 uur en met 16A 5 uur over om van 0 naar 100% te laden, klopt dat ?
Ik zou graag nog wat horen over de laadsnelheid, Volvo geeft aan dat je met 10A 2,3kW kunt laden en met 16A 3,7 kW. Met 10A doe je er 8 uur en met 16A 5 uur over om van 0 naar 100% te laden, klopt dat ?
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6310
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Wat zou er niet aan kloppen dan? 16A is 60% meer laadcapaciteit dan 10A...... dus eerder een volle accu.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- HeinvdW
- 4th Gear member
- Berichten: 774
- Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48
Na een uur laden met 2,3 kW zit er 2,3 kWh in de batterij (minus 10-15% laadverlies)
8 * 2,3 = 18,4 , 5 * 3,7 = 18,5 dat klopt aardig.
De bijgeleverde kabel van Volvo ging in mijn geval tot 13A = 2,8 kW. Het lijkt me verstandig om je met een Schuko stekker in ieder geval aan een max van 13A te houden. 18,5 / 2,8 = 6,6 uur
Maar wat is er mis mee om te beginnen met laden om 23 uur (laag tarief), want dan is de accu - mits die helemaal leeg was - de volgende morgen om 7 uur weer op 100%.
8 * 2,3 = 18,4 , 5 * 3,7 = 18,5 dat klopt aardig.
De bijgeleverde kabel van Volvo ging in mijn geval tot 13A = 2,8 kW. Het lijkt me verstandig om je met een Schuko stekker in ieder geval aan een max van 13A te houden. 18,5 / 2,8 = 6,6 uur
Maar wat is er mis mee om te beginnen met laden om 23 uur (laag tarief), want dan is de accu - mits die helemaal leeg was - de volgende morgen om 7 uur weer op 100%.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus 
Volvo V60 PIH 2013:
Honda Civic Hybride 2010:

Volvo V60 PIH 2013:

Honda Civic Hybride 2010:

-
- 1st Gear member
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 30.06.2017 - 17:12
Ja Hein, daar is niets mis mee, echter mijn situatie is wat anders dan algemeen, ik woon in Spanje en heb naast een net aansluiting ook zonnepanelen, ik probeer natuurlijk in eerste instantie zoveel mogelijk zonne-energie te ‘pakken’, met 8 uur laden lukt dat niet altijd.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 23.12.2024 - 23:23
In het licht van de bovenstaande discussie. Misschien weet iemand dit:.. ik heb een laadkabel met regelaar die 16A aankan en daarop in te stellen is. De stekkers zijn de blauwe CEE. Echter, mijn XC60,T6, 2021, laad nu niet met 3,6 kW maar met 1,6. Enig idee hoe dat kan? Het is nu wel koud, 5C... Heeft dat er wellicht iets mee te maken?
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21034
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
En dit is exact waarom ik direct een laadpaal heb laten installeren door een erkend installateur.
Moet er niet aan denken om in de nacht wakker te worden vanwege brand.
op die laatste 1250 ex komt het dan ook niet meer aan.
Moet er niet aan denken om in de nacht wakker te worden vanwege brand.
op die laatste 1250 ex komt het dan ook niet meer aan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6310
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Temperatuur heeft daar niets mee te maken nee. Het enige wat ik kan bedenken: je laadkabel is niet 100%, je accu zit al bijna vol, je hebt meerdere apparaten op dezelfde groep aangesloten i.c.m. loadbalancing.Tom_XC60 schreef: ↑31.01.2025 - 14:32 In het licht van de bovenstaande discussie. Misschien weet iemand dit:.. ik heb een laadkabel met regelaar die 16A aankan en daarop in te stellen is. De stekkers zijn de blauwe CEE. Echter, mijn XC60,T6, 2021, laad nu niet met 3,6 kW maar met 1,6. Enig idee hoe dat kan? Het is nu wel koud, 5C... Heeft dat er wellicht iets mee te maken?
En net als diesel01 hier ook gewoon een professioneel geïnstalleerde laadpaal, npoit gezeik.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 1st Gear member
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 23.12.2024 - 23:23
Net met een andere laadkabel geprobeerd en ook dan is het maximum 1.6KWh. Direct daarnaast de V60 van mijn zoon en met dezelfde kabel/stopcontact haalt die wél een hoger vermogen... Tja toch maar even bij de dealer navragen