Elektrisch bereik XC60 T6, ervaringen andere T6/T8 rijders.

De Nieuwe XC60
Plaats reactie
Jolo
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 31.10.2023 - 19:18

Volvo geeft een elektrisch bereik aan voor de XC60 T6 van 82 km (gecombineerd) en 99 km (in de stad).
Mijn ervaring is dat dit bij lange na niet gehaald wordt.

Nu in het najaar geeft de T6 na het opladen tot ten hoogste 70 km aan, en van de week/vandaag slechts 65 km (zo'n 20% minder)?
Zijn er meer XC60 T6/T8 rijders die deze ervaring hebben, en is dit normaal ?
Laatst gewijzigd door Jolo op 17.11.2024 - 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
XC60 T6 Plus Vapour Grey dark 2024, XC40 T5 Thunder Grey en veel meer auto moois!
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6697
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ja, een teruglopende range bij koude omstandigheden is normaal voor elk elektrisch rijdend voertuig.....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Portefam
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 03.11.2023 - 11:11
Locatie: Gelderland

Ja, ik heb ook een bedroevend lage actieradius Ook vandaag slechts 64 km theoretisch. De auto is reeds 4 x terug geweest ! Ze konden niets vinden. Ik moest er maar mee leren leven....
Heb spijt dat ik de T6 gekozen heb 9 maanden geleden. Ik kom van een 100% elektrische auto. Had beter voor de Skoda Kodiaq PHEV kunnen kiezen. Maar ja, na pas 11500 km is inruilen geen optie ivm afschrijving.
Gebruikersavatar
XC60silverdawn
3rd Gear member
Berichten: 377
Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12

Geen enkele auto haalt het door de fabrikant opgegeven bereik. Ook de Skoda niet.
Dus dat je beter voor de Skoda had gekozen is maar de vraag. Toch een heel andere (mindere) klasse
En inderdaad heeft temperatuur een grote invloed op het bereik.
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Gebruikersavatar
S80 Executive
5th Gear member
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

Portefam schreef: 17.11.2024 - 15:48 Ja, ik heb ook een bedroevend lage actieradius Ook vandaag slechts 64 km theoretisch. De auto is reeds 4 x terug geweest ! Ze konden niets vinden. Ik moest er maar mee leren leven....
Heb spijt dat ik de T6 gekozen heb 9 maanden geleden. Ik kom van een 100% elektrische auto. Had beter voor de Skoda Kodiaq PHEV kunnen kiezen. Maar ja, na pas 11500 km is inruilen geen optie ivm afschrijving.
Je komt uit een 100% elektrische auto. En met die auto haalde je wel fluitend de theoretische waarden? Net zoals XC60silverdawn zegt, ook die Skoda haalt zijn opgegeven bereik niet. Erg naïef van je om dat te denken.
Portefam
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 03.11.2023 - 11:11
Locatie: Gelderland

Ik ben ook vreselijk naïef... Voor jouw informatie, het was een Ioniq 5 awd louge. Die haalde bijna altijd 90 % van de wltp waarde. En hartje zomer ( bij rustig rijden ) zelfs enkele keren meer dan de wltp waarde.
AlexH1968
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 09.12.2018 - 20:37

Heb sinds vier jaar een electrische auto (Polestar) en sinds ruim een jaar een XC60 T6. Ik moet zeggen dat de electrische radius van de Volvo mij niet tegenvalt. Bij koudere temperaturen daalt van beide auto’s de actieradius. Waar in de zomer de Volvo electrisch tot ruim 70 km komt is dit bij de huidge lagere temperaturen nog steeds ruim 60km. Dit is meer dan genoeg voor mijn dagelijkse ritten en als ik net even wat verder moet springt de brandstofmoter bij die dan weer even toeren mag maken en de brandstofleidingen doorspoelen. Ook dat hoort bij een hybride.Kortom: jouw 65km actieradius is “ normaal” voor een vrij nieuweXC60 en zou geen reden voor spijt mogen zijn van de aanschaf van een heerlijke luxe auto. Everything else; first world problems ;-).
Jolo
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 31.10.2023 - 19:18

XC60 geladen, aangegeven actieradius 65 km bij accu op 100%.
Daarna 20 km rustig gereden, geen snelweg.
Thuisgekomen is het geschatte overgebleven bereik 35 km?
Conclusie > 20 km gereden en 30 km ingeleverd?
XC60 T6 Plus Vapour Grey dark 2024, XC40 T5 Thunder Grey en veel meer auto moois!
AlexH1968
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 09.12.2018 - 20:37

Gewoon een keer helemaal leegrijden en je weet het exact. Zolang je tank vol is kan je niets gebeuren.

Het gebeurt mij regelmatig dat ik nog een paar km bereik heb en de accu na het laden met iets van 13 a 15 KwH weer helemaal vol is. Bij een capaciteit van ruim 18KwH zit er dus nog ergens een reserve waarop je doorrijdt als het dashboard al 0 km bereik aangeeft.

O ja; korte ritjes zijn bij lagere temperaturen niet bevordelijk voor het bereik omdat idere keer het hele interieur wordt opgewarmd. Maar dat wist je al neem ik aan.
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 12895
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Ik vind deze vragen/discussies grappig en tegelijk wel behoorlijk naïef.. kou en ritten/gebruik beïnvloeden de actieradius. In de winter haalde ik 65 km met mijn V60 T6, in de zomer wel eens 80km.. Voor mijn e-tron gold 320 km in de winter, vs. dik 400 in de lente/zomer, gemeten over dezelfde route en zelfde gebruik.

Mijn schoonvader foetert ook nog steeds over de range van zijn XC40 T4, maar die heeft zich gewoon niet goed voor laten lichten (of heeft niet geluisterd, wat ik aannemelijker vind :-D) want zijn accu is een stuk kleiner dan die ik in mijn V60 had.
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3160
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Die is precies de situatie die je ook met een EV hebt; een groot verschil tussen zomer- en winterrange.
De elektrische verwarming die je inschakelt hebt staan om een comfortabele temperatuur te hebben tijdens de elektrische kilometers (als er geen motor warmte gabber ICE is) is alleen al ‘goed’ voor een flinke afname van de range. Dank aan een constant vermogen van vast wel 3 kw voor die kachel en de ventilator etc.
Bij een echte EV helpt een warmtepomp om dat ‘verlies’ te reduceren maar die hebben we niet in een hybride. Je kunt dat verbruik wel beperken door de kacheltemperatuur laag te zetten (19 in plaats van 21) en de stoel- - en stuurverarming juist hoog - die laatste twee verbruiken namelijk heel weinig en geven je toch een comfortabel gevoel.

En als je met de huidige temperatuur in je koude hybride wegrijdt ben je alvast een hoop
kWh’s stroom kwijt uit je accu alleen al om de auto door te warmen - gaat allemaal van de range af. Kan bij koude wel 5 kwh zijn, dat is 30% van de nuttige inhoud vsn je accu. Voorwarmen van de auto terwijl hij aan de kabel hangt kost weliswaar net zoveel stoom maar gaat dan niet ten koste van de range omdat de stroom dan rechtstreeks uit het net komt.

Ik denk (nog niet geprobeerd) dat - als de maximale elektrische range heel belangrijk voor je is - je met koud weer als alternatief misschien eerst een tijdje in hybride stand moet rijden met de “hold” functie van de accu geactiveerd. Dan weet je zeker dat de brandstofmotor aan gaat en de restwarmte daarvan de auto op temperatuur brengt. Als de hele boel dan warm is pas het accu beheer weer op ”auto” zetten.

Overigens ben ik van mening dat de auto de aanwezige acculading keurig verdeelt over de rit als je tenminste de bestemming in Google Maps zet en het accu beheer op “auto”. Vorig weekend nog reed ik - op die wijze en zonder kunstjes - op een langere rit met een brandstofverbruik van 1:22 waarbij de accu van 100% tot precies 0% was leeggereden op de reis van ca. 240 km.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Corsat
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 18.05.2023 - 16:25

De 65km bereik zie ik ook terug met name als mijn zoon de auto gebruikt. Als ik zelf in de B stand meerdere korte ritten maak gaat het bereik naar 70+ km.
Volvo XC60 T6 Thunder grey
Han Wensink
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 19.07.2022 - 10:10

Ik ben in bezit XC60 T6 (jan 2022)., nieuw gekocht. Toen de auto 2 jaar en 3 maanden oud was begonnen problemen dat deze soms elektrisch niet wilde opladen. In september melding dat ik direct naar garage moest omdat de auto na stilstand niet meer zou starten. Euvel kapotte "high voltage unit ". Deze is vernieuwd. Nu na twee maanden laad de auto opnieuw niet op en lijken de problemen opnieuw te beginnen. Hebben meerdere mensen een vergelijkbare ervaring?
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6697
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Je kunt beter even een nieuw topic openen! En mijn advies: ga naar de dealer. Kan allemaal met elkaar te maken hebben, kan ook "gewoon" de OBC unit zijn, even aan de uitleesapparatuur en je weet heel snel meer.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”