Vraag over airco XC40
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 7042
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Ik denk het niet. Want je blijft namelijk de vochtige lucht (zonder airco) in de auto rondpompen. Met de airco aan, zijn in No Time je beslagen ruiten schoon. Zeker nu met dit weer, wanneer je met natte kleding, en natte schoenen in de auto stapt. Airco aan, en alle ramen zijn schoon.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 19.07.2023 - 01:47
Het kan wel, maar dan moet je de kachel flink opstoken en een raam/dak op een kiertje zetten. Net zoals je thuis ook het probleem oplost als je geen dubbel glas hebt. Maar waarom zou je de airco niet gebruiken, laat de climate control zijn werk maar doen.
Het is wel raadzaam om de airco 10 minuten voor aankomst uit te schakelen om nare luchtjes vanuit de “droger” te voorkomen.
Het is wel raadzaam om de airco 10 minuten voor aankomst uit te schakelen om nare luchtjes vanuit de “droger” te voorkomen.
164 GLE > 264 GLE > 240 > 740 GL > S80 V8 > 760 GLE > XC90 V8 > XC40 T4 R design
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6839
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Precies dat. Maar de airco werkt tot een buitentemperatuur van zo'n 4 graden veel makkelijker.
Dat was vroeger toen de airco net opkwam, jaren 80/90. Dat is met de huidige auto's echt verleden tijd. De "droger" die jij benoemt is de verdamper, die zijn al jaren voorzien van speciale coating en het interieur heeft een filter die viezigheid wat kan gaan schimmelen/rotten tegenhoud. Verder hadden de oude verdampers last van corrosie (die zijn nu geheel van alu), versterkt door vocht. Dat was allemaal in het begin.... Uiteraard geheel vrij om de airco uit te schakelen, maar de reden is heden den dagen niet valide.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 7042
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Dat mag allemaal waar zijn. Maar ik heb de ouderwetse gewoonte om de airco pas na 8 minuten rijden, in te schakelen, en ook weer 5 minuten voor aankomst, uit te zetten. Dat zit bij mij gewoon in de Take off, en landing checklist zeg maar...... 

Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1204
- Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19
Als het goed is kun je de airco uitschakelen in het menu voor de klimaatinstellingen.
Zoals al aangegeven gaat het ontwasemen dan weer old school; verwarming vol op de voorruit en flink warm, met een raam op een kiertje.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 19.07.2023 - 01:47
Dat is gedeeltelijk waar. Ik ben regelmatig voor wat langere tijd in het buitenland en dan staat de auto soms een paar weken stil in de garage en dan heeft het wat eerder uitschakelen wel degelijk zin. Ik ben het een keer vergeten en toen hing er wel degelijk een heel onaangename lucht in de auto. Pas na een servicebeurt van de airco bij de dealer had ik weer een fris klimaat.Gouwe schreef: ↑26.11.2024 - 06:59Precies dat. Maar de airco werkt tot een buitentemperatuur van zo'n 4 graden veel makkelijker.
Dat was vroeger toen de airco net opkwam, jaren 80/90. Dat is met de huidige auto's echt verleden tijd. De "droger" die jij benoemt is de verdamper, die zijn al jaren voorzien van speciale coating en het interieur heeft een filter die viezigheid wat kan gaan schimmelen/rotten tegenhoud. Verder hadden de oude verdampers last van corrosie (die zijn nu geheel van alu), versterkt door vocht. Dat was allemaal in het begin.... Uiteraard geheel vrij om de airco uit te schakelen, maar de reden is heden den dagen niet valide.
164 GLE > 264 GLE > 240 > 740 GL > S80 V8 > 760 GLE > XC90 V8 > XC40 T4 R design
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 19.07.2023 - 01:47
Het uitschakelen voor “thuiskomst” begrijp ik, maar waarom pas na 8 minuten rijden inschakelen? En waarom dan precies 8 minuten?Hans Eilander schreef: ↑26.11.2024 - 09:36 Dat mag allemaal waar zijn. Maar ik heb de ouderwetse gewoonte om de airco pas na 8 minuten rijden, in te schakelen, en ook weer 5 minuten voor aankomst, uit te zetten. Dat zit bij mij gewoon in de Take off, en landing checklist zeg maar......![]()
164 GLE > 264 GLE > 240 > 740 GL > S80 V8 > 760 GLE > XC90 V8 > XC40 T4 R design
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 7042
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Die 8 minuten is ongeveer. Ik heb altijd de gewoonte om de auto eerst rustig warm te rijden, en na een pakweg 5 minuten, is er al wat warmte in de motor, en dan schakel ik de airco pas aan. Dat is namelijk een bepaald punt aan het begin van mijn route. Is puur een vaste gewoonte......Mocht de situatie daar om vragen, schakel ik de airco eerder in.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6839
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Als het voor jou werkt vind ik het prima, maar ik denk dat jou ene ervaring in een heel specifieke situatie niet maatgevend is voor hoe het anno 2024 werkt met een airco.FLITS34 schreef: ↑26.11.2024 - 11:35 ....Dat is gedeeltelijk waar. Ik ben regelmatig voor wat langere tijd in het buitenland en dan staat de auto soms een paar weken stil in de garage en dan heeft het wat eerder uitschakelen wel degelijk zin. Ik ben het een keer vergeten en toen hing er wel degelijk een heel onaangename lucht in de auto. Pas na een servicebeurt van de airco bij de dealer had ik weer een fris klimaat.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 4th Gear member
- Berichten: 926
- Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24
Wij hebben de airco's in onze auto's altijd op Auto staan, werkt perfect en nooit nare geurtjes.
Dat was bij onze XC70 uit 2004 ook al zo, nooit problemen mee gehad, wel veel plezier van
gehad
Dat was bij onze XC70 uit 2004 ook al zo, nooit problemen mee gehad, wel veel plezier van

2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1204
- Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19
Hier hetzelfde, zelfs met de V50 uit 2010 geen problemen met geurtjes gehad na telkens 12-13 dagen stilstand.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
-
- 4th Gear member
- Berichten: 631
- Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12
Dat is alleen zo als je de recirculatie stand aan hebt staan. Standaard wordt er verse lucht de auto in geblazen. Rondpompen van lucht zou levensgevaarlijk kunnen zijn vanwege de daling van het zuurstofpercentage.Hans Eilander schreef: ↑25.11.2024 - 21:30 Want je blijft namelijk de vochtige lucht (zonder airco) in de auto rondpompen.
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 7042
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
ik denk dat bijna niemand de recirculatieknop gebruikt. Als je bij mist of regen alleen je kachel gebruikt zonder airco, krijg je van buiten ook (verse) vochtige lucht binnen. En dat pomp je rond. Zo bedoel ik het. Anders gezegd: Zonder de airco, duurt het wezenlijk veel langer, voordat je de beslagen ramen droog hebt. Met airco, is dat in een paar tellen geregeld.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34
Recirculatie gebruik ik best geregeld, om de ergste hitte/kou er eventjes uit te halen. Daarna weer op buitenlucht.
Uiteraard met vochtig weer niet.
Uiteraard met vochtig weer niet.
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 7042
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Uitzonderingen bevestigen de regel.........volvo440special schreef: ↑27.11.2024 - 22:40 Recirculatie gebruik ik best geregeld, om de ergste hitte/kou er eventjes uit te halen.


Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 19.07.2023 - 01:47
Helaas had ik andere ervaringen met mijn eerdere auto’s. Het is dan ook een gewoonte geworden om hem iets voor het einde van de rit uit te schakelen. Kijk maar eens onder je auto als je bijvoorbeeld even ergens hebt stilgestaan. Dan ligt er toch een “plasje” water onder je auto. Vooral bij hoge buitentemperaturen is dat goed zichtbaar.
Wellicht gaan de huidige verdampers daar wat beter mee om, maar ik zie het probleem niet zo om hem iets voor het einde van de rit uit te schakelen. Vooral als je weet dat de auto weer enige tijd niet gebruikt gaat worden.
164 GLE > 264 GLE > 240 > 740 GL > S80 V8 > 760 GLE > XC90 V8 > XC40 T4 R design
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34
Valt wel mee hoor, veel moderne auto's doen dat gewoon automatisch!
- wurtel
- 2nd Gear member
- Berichten: 123
- Lid geworden op: 25.06.2018 - 14:33
Ik heb gemerkt dat als ik de airco aan heb staan in deze koude dagen, dat juist bij een koude start er juist condens op de ruiten gevormd wordt doordat de verdamper van de airco nog vochtig is door het gebruik de dag ervoor. Als dan ook de buitentemperatuur laag is (onder de 4 graden?) dan activeert de airco niet om ijs vorming tegen te gaan, dus dan helpt het ook niet voor de ontwaseming.
Dus zet ik in deze jaargetijden de airco standaard uit. Mits je de ventilator stand niet te laag hebt staan, dan gaat het meestal wel goed met de condensvorming; in mijn ervaring dus minder dan met airco altijd aan.
Zonodig kort de voorruit ontwaseming knop indrukken, dan gaat zo mogelijk ook de airco even mee aan.
Discipline om de airco 5-10 minuten voor einde rit uit te zetten heb ik niet, dat zou waarschijnlijk ook wel gaan maar "werkt" dus niet bij mij
Dus zet ik in deze jaargetijden de airco standaard uit. Mits je de ventilator stand niet te laag hebt staan, dan gaat het meestal wel goed met de condensvorming; in mijn ervaring dus minder dan met airco altijd aan.
Zonodig kort de voorruit ontwaseming knop indrukken, dan gaat zo mogelijk ook de airco even mee aan.
Discipline om de airco 5-10 minuten voor einde rit uit te zetten heb ik niet, dat zou waarschijnlijk ook wel gaan maar "werkt" dus niet bij mij

144 - 244 - 440 - 440 - V40 - V40 - S60 - S60 - S60 - XC40 (2019-07)