Sinds een aantal maanden in het bezit van een XC90 T8 MY21. Wat een fantastische wagen!
Ik lees hier al een tijdje ‘stiekem’ mee en ben daardoor al veel te weten gekomen over de werking van de vele mogelijkheden en opties welke de auto te bieden heeft!
Dank daarvoor. Echter al een aantal dagen loop ik nu met een kwestie welke ik nog maar niet kan begrijpen… geen problemen, dat niet, maar probeer erachter te komen hoe de auto nu denkt

Nu we de koude periode van het jaar ingaan heb ik bij temperaturen van een graad of 5 eens een aantal maal het voorconditioneren uitgeprobeerd met de auto thuis aan de stekker. Dit werkt goed, interieur warm bij vertrek.
Het woon werkverkeer kan ook in de winter (nog net aan) volledig elektrisch worden afgelegd. Een aantal dagen terug had het gevroren en was ik vergeten om de auto voor te verwarmen.
Er zat een dun laagje ijs op de ramen.
Bij vertrek start ik de auto met het idee dat dit dunne laagje ijs zo verdwenen is als de elektrische standkachel (of ‘extra verwarming’ zoals ze het ook wel noemen) is ingeschakeld inclusief de ruitverwarming.
Ik dacht dan wacht ik even een paar minuten. Echter schakelt de motor eigenlijk direct over op benzine, na de start in hybrid. Batterij 100%. De temperatuur was op dat moment 0 graden.
Nu probeer ik de snappen hoe dit kan.
Komt dit doordat de auto niet is voorverwarmd, bij een temperatuur van 0 graden, en hij in de hybrid toch zo snel mogelijk de comforttemperatuur wil bereiken en hiervoor dus de hulp van de benzinemotor nodig heeft?
Ik ben ook een aantal keer zonder voorverwarmen vertrokken met een temperatuur van rond de 5 graden, de auto ging dan niet over op benzine en verwarmde het interieur op tijdens het rijden.
Zelf heb ik het vermoeden dat het de temperatuur is en de auto teveel, en ineens, vraagt van de batterij bij een temperatuur van rond het vriespunt. Voorverwarmen zou dan nodig zijn bij temperaturen onder de 5 graden.
Wat is jullie ervaring hiermee? Punt is ook, ik kon ook niet direct rijden door het laagje ijs, dus daar stond ik met een draaiende motor…..