960 automaat uit 1996, kapotte stuurbekrachtigingspomp, hulp nodig!

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
elamanilo
Starter

Hallo allemaal,

Sinds ca. 5 jaar hebben wij een Volvo 960 uit 1996. Bij aankoop cosmetisch in slechte staat. Maar rijdt over het algemeen erg aangenaam.

Al een tijdje merkte ik echter dat de stuurbekrachtiging niet altijd goed werkte en heb dit ook aangegeven bij de garage. Maar toen ik hem afgelopen september liet keuren –en hij werd goedgekeurd– stond ik toch ineens na 2 dagen met een auto die enorm veel herrie maakte en niet goed aanvoelde...

Ik ging, op aanraden van mijn buurman die meteen herkende dat het iets met de stuurbekrachtiging te maken had, naar een (andere) garage hier vlakbij, omdat de garage waar ik aanvankelijk kwam zo'n 25 minuten rijden verderop zat en ik durfde daar niet heen te rijden met al die herrie etc.

De garage hier vlakbij keek voor mij en het bleek dat de stuurbekrachtigingspomp het had begeven. De garagehouder vertelde dat alle olie eruit was, dat ie helemaal leeg stond, waarschijnlijk is dat er heel langzaam uitgelekt (want geen grote lekkage gehad) en heeft mijn vorige garage nooit echt goed gekeken hiernaar. Want dus ook nadat ik het wel eens had aangegeven, bleef de stuurbekrachtiging haperen. En als het langzaam eruit is gelekt, zou het natuurlijk al eerder opgevallen moeten zijn. Helemaal tijdens een keuring 2 dagen eerder... Niet leuk dus, dat mijn auto gewoon werd goedgekeurd met een lege en op springen staande stuurbekrachtigingspomp... :'(

Lang verhaal kort: Ik heb een andere nodig, stuurberkachtigingspomp. Maar de garage waar ik mijn auto nu al sinds september heb staan, zegt dat ze die niet kunnen vinden. Het is schijnbaar een afwijkend model met een grotere poelie of zo... Ik heb zelf geen verstand van auto's, maar plaatste ten einde raad vorige week een oproep op de onderdelenlijn aan de hand van mijn kenteken en de auto-specificaties die daaruit kwamen rollen, omdat de garage nu niets doet en mijn auto daar maar onrijdbaar staat.

Ik kreeg tot mijn grote vreugde een aantal reacties, dat had ik al niet verwacht, aangezien de garage nergens mee kwam, behalve een pomp die ze via een backorder konden bestellen maar dan €800 zou kosten. Nu mijn hulpvraag:

Hoe kom ik erachter of de desbetreffende pomp ook past in mijn auto?
Ik heb de garagehouder gehoord over bepaalde codes die ik moet checken. Weet iemand hier welke codes het omgaat en waar ik die kan vinden in mijn auto of boekjes die erbij zitten of iets dergelijks?

Ik ben van plan om a.s. maandag zelf naar mijn auto toe te gaan en zelf te gaan bekijken hoe of wat. En of ik erachter kan komen of 1 van de aangeboden pompen hopelijk past.

Ik heb een vrij handige man die wellicht zelf de pomp kan installeren en zo niet, dan heeft hij een kennis in de buurt die veel aan allerlei oude auto's klust en ons hopelijk dan kan helpen. Die garage lijkt er in ieder geval niet echt happig om ons verder te helpen. En de garage verderop vertrouw ik dus ook niet echt meer (en ik zou ook niet weten hoe ik de auto daar kan krijgen).

Hopelijk zit hier iemand die mij kan vertellen hoe ik erachter kom welke stuurbekrachtigingspomp in mijn auto past. Alvast heel heel erg dank!!

groetjes van Elamanilo

-edit-
Van mijn man moet ik ook vragen of we ergens op kunnen letten bij de donor pomp of deze nog in werkende staat verkeerd, voordat we hem eventueel laten opsturen. Als iemand daar tips voor heeft, graag!

Oh en de kosten maken niet zoveel uit zolang een reparatie goedkoper is dan een andere auto aanschaffen, want daar hebben we nu geen funds voor en we kunnen wel wat sponsoring van ouders krijgen voor een reparatie.
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”