Ook maar naar Obbe met mn V60 T3 2.0 uit 2017

Plaats reactie
JoskeV60
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 15.03.2024 - 20:15

Na veel lezen en bijna einde garantie vandaag de knoop doorgehakt: Ik ga zodra Obbe tijd heeft de V60 laten kietelen.
Mijn vorige auto, 1.6 Ecoboost met 150 pk bleek identiek aan de 180 pk, puur softwarematig een aanpassing laten doen. Kennelijk geldt dit vrijwel hetzelfde voor de T3 / T4 blokken.
Nu met deze V60, die heul veul zwaarder is merk ik dat ik toch wel gewend was aan wat meer PK, de lichtere Focus had zelfs iets meer koppel (al is dat verwaarloosbaar).

Zou nu ri 225 pk gaan, maar voor mij meer van belang: ook ri de 400nm. Dat is fijn bij wat optrekken/inhalen en met mn sleurhut erachter. Het reed al prima, maar ik hoop er net wat meer van te genieten.

Ben erg benieuwd. Ook naar ervaringen van mensen met hetzelfde 2.0 T3 blok :-)
redracer
4th Gear member
Berichten: 772
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Deze is inderdaad wat afgeknepen , goeie keus om naar obbe te gaan . Het is echter wel andere koek dan die 1.6 van ford deze 2.0 heeft dieselkoppel bij 1300rpm oid . Je beleving van minder snel zit hem ook in andere dingen dan alleen gewicht zoals langere bak verhoudingen , stillere cabine etc.
Je hebt sowieso al een betere caravan trekker alleen al door het hogere eigen gewicht .

Alleen even checken hoe het zit met de remmen en de koppeling bij een T3 . Weet wel dat de T2 122pk ( 103pk erbij!! ) daar niet op berekend zijn . De 2.0 T4 gaat van 190 naar 225 ( zoals meestal ~+30pk ) en heeft standaard forse remmen en koppeling .
JoskeV60
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 15.03.2024 - 20:15

Thanks vd meedenker!
Volgens Obbe zou deze (handgeschakelde) versnellingsbak (heeft op VIN gekeken) tot 500nm kunnen. Ik ga dus tot max 400nm.
Pk gaat van 150 naar 225 (volgens theorie, geen rollenbanktest).

Heb een 4-tal .pdfs met gegevensbladen van mijn model van hem ontvangen, qua remmerij haal ik daar zo snel geen specificaties uit. (Verschil 2.0 T3 benzine vs 2.0 T4 benzine ?!).

Met name de bak leek me belangrijk. Ik zal hooguit bij warme motor net eens wat steviger wegrijden. Maar ga niet opeens de sleurhut (1350kg) met 120 over de heuvel trekken. Blijf in die zin 'normaal' rijden, maar dat er net wat meer ruimte over is dit wel te kunnen voelt fijn. 150pk en 250nm is wat aan de lage kant voor zo.n tank van een auto :-)
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 714
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

Rij al 4 jaar met een T2 naar 225pk zonder problemen,
van 56.000 nu naar 165.000.
Wel via RICA, maar dat maakt niet uit.
Gem verbruik over het hele jaar boven de 1:15
Dus zoals je ziet ig gebruik hem wel normaal, en af en toe lekker snel inhalen.
In de bergen, makkie natuurlijk.
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
JoskeV60
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 15.03.2024 - 20:15

Klinkt goed! Zin in ;-)
Zocht overigens op een onderdelenwebsite op mijn kenteken naar een set remschijven. Vervolgens voor een V60(1) T5 met 220pk om te kijken naar de verschillen. Op die website wordt geen verschil gemaakt tussen een set (voorzijde) voor de 150 PK of de 220 PK, specs van de (beide) set(s):

Ø Buiten diameter: 300 mm
Aantal wielbouten: 5 -gat
Dikte: 28 mm
Min. Dikte: 26 mm
Totale hoogte: 52,3 mm
Type: Geventileerd
Naafdoorsnee [mm]: 63,4 mm
Wielmoerboring-Ø [mm]: 108 mm

Misschien te kort door de bocht, maar als leek lijkt de 'remmerij' dan ook geen probleem.
Of zie ik dit verkeerd?

Zelfs de T6 met 300 pk heeft deze schijven.
redracer
4th Gear member
Berichten: 772
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Meten is weten, die websites zijn niet altijd juist . 300mm is namelijk niet bijzonder groot en er zijn nog 2 andere maten te weten 316mm 336mm.
JoskeV60
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 15.03.2024 - 20:15

Ah zo, bij gewoon rijden ga ik er maar vanuit dat de 'remmerij' voldoende is. Ik ga niet opeens dagelijks 200+ rijden en volle bak remmen, of Obbe moet echt een magische tuner zijn. -)

De T3 is er alvast af, wordt tenslotte toch een T4+ / T4.5 zo ;-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3947
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Ik zou 'em hebben laten zitten.
Als je een sprintje getrokken hebt, ziet de verliezer "T3" voor zijn neus........ :-D
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13688
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

T2 opzetten, ooit bij een T5 gedaan
JoskeV60
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 15.03.2024 - 20:15

Hahahaha
JoskeV60
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 15.03.2024 - 20:15

Vandaag bij Obbe geweest, wat een fantastiche kerel en vakman. Zeer uitgebreid de tijd voor uitleg, en toen de proefrit. Van ca 250 newton naar 400...echt totaal belachelijk 🤭🤘.
Man man man wat een ENORM verschil zeg, echt een totale verandering. Was na de overstap van mn Ford Ecoboost qua koppel nog steeds niet echt gewend aan de V60, die is zoveel zwaarder, maar dat is nu voorbij 🙏

Obbe garandeerde me dat de T3 bak, remmen e.d het aankunnen omdat dit betrouwbare 2.0 blok 100% hetzelfde is als de modellen met meer vermogen (T4 / T5?). Puur een emissie ding en kwestie van afknijpen.

Voor hen die nog twijfelen..zeker doen 😎
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”