Goedemiddag allemaal. Ik heb me sedert gisteren dan ook maar aangemeld op dit forum om er actief op deel te gaan nemen. Wel al een jaar het forum regelmatig gelezen en veel geleerd over de Volvo techniek.
Ik zit eigenlijk nu een beetje met een probleem betreffende mijn oude Volvo V70 uit 2001. Het betreft hier een exemplaar met de 2.4 automaat non turbo.
Sedert enige tijd doet zich namelijk het fenomeen voor dat als ik het gas los laat bij 70/80 km/u het toerental plotseling zakt naar waardes om en nabij de 500/600tpm. Dat zou niet moeten volgens mij en in het normale geval zakt het toerental dan ook gewoon naar om en nabij de 1000tpm en dus geen rare kuren. Want het lijkt soms alsof de motor dan af wil slaan als de waardes zakken naar 600tpm. Gisteravond zelfs dat ik zag dat het licht uit de koplampen op de weg gewoon volledig dimde. Het motormanagement slaagt er dan nog wel steeds in deze lage toerentallen te corrigeren en terug te springen naar de 1000tpm. Dat de motor compleet af sloeg heb ik nog nooit mee gemaakt maar het lijkt soms wel kortbij.
Ik vrees dus dat mijn gasklephuis het een beetje aan het begeven is. Uit de onderhoudspapieren die in het dashboardkastje liggen maak ik op dat het gasklephuis, etm, al een keer vervangen is bij de 2 ton. Ik zit nu op 380.000km en het gasklephuis begint het dus al weer te begeven. Mijn Volvo heeft het Italiaanse Magneti Marelli gasklephuis waar na ik begreep veel problemen mee zijn geweest in het verleden. De etm die er nu op zit heeft overigens een gele sticker. Dus dat moet dan een verbeterd exemplaar zijn?
Nu wil ik eigenlijk uit voorzorg mijn etm gaan vervangen door een gebruikt exemplaar. Ik zag dat Rima in Druten er verschillende te koop heeft staan waaronder een vrij nieuw exemplaar.
Kan ik zo'n gebruikt exemplaar zomaar installeren op mijn auto zonder nieuwe software in te moeten leren? En werkt de boel dan weer naar behoren?
Wil namelijk niet meer zoveel geld in deze auto pompen. Het is al een zeer oud beestje en in het verleden helaas niet altijd even betrouwbaar gebleken. Dus ben me ook een beetje aan het orienteren op wat anders/nieuwers.
Ik lees verhalen op de fora over bedragen van 800 euro voor het installeren van een nieuwe etm en software bij de dealer. Dat ga/wil ik er helaas niet meer aan uitgeven. Dat is de auto ook niet meer waard gezien de extreem lage dagwaarde.
Een gebruikte wil ik nog wel proberen maar als er een nieuwe op moet à 800 euro dan is het einde oefening voor de V70 en gaat deze helaas naar de sloop.
Gasklep met rare kuren
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1239
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Nieuwe Magnete Marelli gasklephuizen zijn al een jaar of vijf niet meer leverbaar.
Als laatste heeft Volvo in 2019 een aantal defecte gasklephuizen gereviseerd en als ruil onderdeel aangeboden.
Die optie bestaat niet meer. De revisie gasklephuizen zijn op.
Je hebt nu de keus uit een nog werkend gebruikt gasklephuis uit een sloopauto met voor jou onbekende kilometerstand of een nieuw gasklephuis voor 600 euro. Er zijn nog enkele nieuwe gasklephuizen te koop bij een dealer in Estland.
Mijn V70 gaf herhaaldelijk storingen bij 230.000 km dat komt overeen met jouw ervaringen.
Ik heb gezocht naar een gebruikt gasklephuis dat in 2019 door Volvo is gereviseerd.
Z'n gasklephuis heeft maximaal een jaar of vijf gebruik achter zich met minder kilometers.
Op Marktplaats worden deze gasklephuizen voor rond 100 euro aangeboden.
Ze zijn voorzien van een witte sticker waarop Volvo staat en het jaartal 2019.
Let op dat het onderdeel nummer overeenkomt dat moet eindigen op 64.
Inbouwen is een kwartiertje werk. De software moet opnieuw geïnstalleerd worden.
Met software installatie erbij betaalde ik 300 euro. Voor 400 euro heb je weer een goed rijdende V70.
Voor gebruikte gasklephuizen waarvan de kilometerstand niet gegarandeerd kan worden wordt 150 euro en meer gevraagd.
Dat is niet de oplossing die mij verstandig leek.
Als laatste heeft Volvo in 2019 een aantal defecte gasklephuizen gereviseerd en als ruil onderdeel aangeboden.
Die optie bestaat niet meer. De revisie gasklephuizen zijn op.
Je hebt nu de keus uit een nog werkend gebruikt gasklephuis uit een sloopauto met voor jou onbekende kilometerstand of een nieuw gasklephuis voor 600 euro. Er zijn nog enkele nieuwe gasklephuizen te koop bij een dealer in Estland.
Mijn V70 gaf herhaaldelijk storingen bij 230.000 km dat komt overeen met jouw ervaringen.
Ik heb gezocht naar een gebruikt gasklephuis dat in 2019 door Volvo is gereviseerd.
Z'n gasklephuis heeft maximaal een jaar of vijf gebruik achter zich met minder kilometers.
Op Marktplaats worden deze gasklephuizen voor rond 100 euro aangeboden.
Ze zijn voorzien van een witte sticker waarop Volvo staat en het jaartal 2019.
Let op dat het onderdeel nummer overeenkomt dat moet eindigen op 64.
Inbouwen is een kwartiertje werk. De software moet opnieuw geïnstalleerd worden.
Met software installatie erbij betaalde ik 300 euro. Voor 400 euro heb je weer een goed rijdende V70.
Voor gebruikte gasklephuizen waarvan de kilometerstand niet gegarandeerd kan worden wordt 150 euro en meer gevraagd.
Dat is niet de oplossing die mij verstandig leek.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9272
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Helemaal blind staren op de kilometerstand is ook wat overdreven.
Is software ook nodig als de nummers exact overeen komen?
Is software ook nodig als de nummers exact overeen komen?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 11.12.2024 - 15:43
Ten eerste bedankt voor de info.Ik heb gezocht naar een gebruikt gasklephuis dat in 2019 door Volvo is gereviseerd.
Z'n gasklephuis heeft maximaal een jaar of vijf gebruik achter zich met minder kilometers.
Op Marktplaats worden deze gasklephuizen voor rond 100 euro aangeboden.
Ze zijn voorzien van een witte sticker waarop Volvo staat en het jaartal 2019.
Let op dat het onderdeel nummer overeenkomt dat moet eindigen op 64.
Inbouwen is een kwartiertje werk. De software moet opnieuw geïnstalleerd worden.
Met software installatie erbij betaalde ik 300 euro. Voor 400 euro heb je weer een goed rijdende V70.
Ik heb vanmorgen even contact gehad met Rima. Zij hebben meerdere gebruikte etm's te koop. De vriendelijke verkoper vertelde mij dat het éénvoudig plug and play is en dat er geen nieuwe software ingeleerd hoeft te worden. Tja, wie heeft dan gelijk en wat is wijsheid? Ik heb namelijk niet echt zin om nog eens 200 euro te moeten aftikken bij een dure Volvo dealer omdat het ding ingeleerd dient te worden.
Die door Volvo gereviseerde etm's zit daar een witte sticker op met 'made in Sweden' met daarnaast de productiedatum? Daarvan zijn er nog verschillende te koop op marktplaats. Onder andere deze; https://www.marktplaats.nl/v/auto-onder ... 45826d5acd. De verkoper heeft het dan wel weer over 'clonen' van de software van je huidige etm op die nieuwere.
Een 100 tot 200 euro mag het nog wel kosten om deze V70 weer fatsoenlijk rijdend te krijgen. 400 euro wordt me echt te gortig. Laatste weken meerdere keren wezen kijken naar een opvolger en dan wordt er voor mijn V70 niet meer als 500 euro geboden. Een enkele handelaar gaat tot de 1000 euro maar dan moet je wel een auto van om en nabij de 20.000 euro terug kopen.
Helaas zijn deze auto's op de occasion markt geen stuiver meer waard en het loont dan ook niet meer hier nog honderden euro's te investeren. Zeker niet gezien deze auto mij de afgelopen jaren heel veel geld heeft gekost om op de weg te houden. In totaal heeft de auto mij 3 keer onderweg laten staan. Laatst nog weer met een kapotte startmotor. De raarste dingen gingen kapot aan deze auto en de kwaliteit van Volvo valt mij ontzettend tegen.
Heb deze auto destijds gekocht op aanraden van een collega die mij vertelde dat deze auto's onverwoestbaar en betrouwbaar zouden zijn. Het tegendeel is waar gebleken en dat terwijl ik deze V70 destijds kocht bij een Volvo specialist met compleet ingevuld onderhoudsboekje en aantoonbaar veel aan vervangen.
Ik ben nu wat aan het rond kijken naar een mooie gebruikte Alfa 159. Altijd al een Alfa willen hebben en nu maar eens gewoon mijn gevoel volgen en de auto aanschaffen die ik mooi vind en fijn vind rijden.
Hopelijk krijg ik de V70 voor een redelijk bedrag weer fatsoenlijk lopend zodat deze gewoon ingeruild kan worden en niet naar de sloop hoeft. Want dat zou wel echt een domper zijn na alle geld dat ik de afgelopen jaren geinvesteerd heb in deze auto.
- Jiska
- 4th Gear member
- Berichten: 987
- Lid geworden op: 11.08.2022 - 14:23
Tsja het is en blijft een 20+ jaar oude auto.. ik heb de mijne sinds april en naast de aanschaf (5500,-) heb ik nog eens 2 a 2,5 duizend euro moeten investeren om hem in een goede staat te houden.. Oude auto's hebben nou eenmaal onderhoud nodig.
Een echte Volvo-man 
Huidige wagen:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..

Huidige wagen:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1033
- Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34
Lekker inruilen dat ding. En bedenk je ook eens: wat komt er na die ETM weer als volgend probleem omhoog, met bijbehorend prijskaartje..
- Rogier64
- 5th Gear member
- Berichten: 1267
- Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
- Locatie: Achterhoek
Het leuke is er duideilijk van af zo lees ik. Een ETM moet zeker voorzien worden van software voor jou auto, alleen wisselen van gasklep gaat niet werken. Ruil de Volvo in voor een Toyota of Honda (zeg ik met mijn Volvo hart) Alfa's zijn voor liefhebbers die de nodige storingen op de koop toenemen.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 11.12.2024 - 15:43
Dan maakt die man van Rima mij dus wat wijs? Want hij vertelde mij toch echt dat die etm's van hem plug and play waren op mijn auto. Waarom zou hij mij onzin vertellen? Omdat hij graag van die dingen af wil?Rogier64 schreef: ↑13.12.2024 - 16:11 Het leuke is er duideilijk van af zo lees ik. Een ETM moet zeker voorzien worden van software voor jou auto, alleen wisselen van gasklep gaat niet werken. Ruil de Volvo in voor een Toyota of Honda (zeg ik met mijn Volvo hart) Alfa's zijn voor liefhebbers die de nodige storingen op de koop toenemen.
Wat die Japanners betreft, dat vertelde mijn collega destijds ook over Volvo; ''neem een Volvo want die zijn betrouwbaar en degelijk''. Nou, dat heb ik geweten.
Kan nu wel een Toyota kopen, maar gaat er weer veel aan stuk dan zit ik weer met een ding waar ik eigenlijk niets mee heb, voor geen meter rijdt en een hoop onkosten. Met die Alfa heb ik tenminste wat. En Alfa's mogen dan misschien een slechte naam hebben op het gebied van betrouwbaarheid, het tegendeel is waar. Mijn vader reed jarenlang een Alfa 166 en had daar eigenlijk nooit wat mee. Buiten gewoon onderhoud, zoals distributieriem en oliewissels, was er nooit wat mee. En wat reed dat ding fijn zeg. Had hij nooit weg moeten doen.
Het enige pijnpunt bij de 159 zijn de GM motoren zoals de 1.9 en 2.2 JTS. Maar ik ben op zoek naar de 1750 TBI. Dat is weer een Alfa eigen ontwikkeling en zeer betrouwbaar.
Maar eerst wil ik zien mijn V70 weer fatsoenlijk lopend te krijgen zodat deze normaal ingeruild kan worden. Na alle investeringen zou het jammer zijn als deze op de sloop verdwijnt. Dan zijn alle inspanningen voor niets geweest.
- Jiska
- 4th Gear member
- Berichten: 987
- Lid geworden op: 11.08.2022 - 14:23
Ik vind het wel erg bijzonder dat je er al 3! keer mee stil stond. Ik heb in 12 jaar tijd dat ik in dit type rij maar 1 a 2x langs de weg gestaan.. duidelijk dat je erg pech hebt met dit exemplaar.
Ik heb ook een Alfa gehad in het verleden en ik vond het een fijne wagen. Aantal jaar mee gereden en naast normaal onderhoud niet veel problemen mee gehad.
Ik heb ook een Alfa gehad in het verleden en ik vond het een fijne wagen. Aantal jaar mee gereden en naast normaal onderhoud niet veel problemen mee gehad.
Een echte Volvo-man 
Huidige wagen:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..

Huidige wagen:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 11.12.2024 - 15:43
Ja helaas. Laatste keer was het de startmotor, daarvoor de dynamo en een keer de brandstofpomp. En dan kom je helaas stil te staan of je krijgt de auto niet aan de praat als je weg wil.Jiska schreef: ↑13.12.2024 - 22:09 Ik vind het wel erg bijzonder dat je er al 3! keer mee stil stond. Ik heb in 12 jaar tijd dat ik in dit type rij maar 1 a 2x langs de weg gestaan.. duidelijk dat je erg pech hebt met dit exemplaar.
Ik heb ook een Alfa gehad in het verleden en ik vond het een fijne wagen. Aantal jaar mee gereden en naast normaal onderhoud niet veel problemen mee gehad.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1239
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
De kilometerstand is van belang omdat de gasklephuizen rond de 200.000 km versleten zijn.JeroenSpock schreef: ↑12.12.2024 - 21:56 Helemaal blind staren op de kilometerstand is ook wat overdreven.
Is software ook nodig als de nummers exact overeen komen?
De auto's zijn inmiddels 20 jaar oud en hebben meestal veel kms.
Van z'n auto een gasklephuis voor veel geld op de sloop kopen geeft weinig zekerheid. Dan is een gereviseerd gasklephuis een betere oplossing.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27266
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Eens en niet eens, er wordt gekeken naar de kilometerstand van de auto maar wie zegt dat het gasklephuis al niet een keer is vervangen?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D