Kapmechanisme defect?
Geplaatst: 17.12.2024 - 12:45
Moi Volvisten! Van 't weekend was ik bij de IKEA met de C70 (type 1, dus de softtop) met een pak dat net iets te groot was voor de kofferbak. Ik denk dus slim te zijn: kap even open, doos in de auto, kap weer dicht. Helaas ging het dáár even mis: de kap wilde dus niet meer sluiten. Sta je dan, 's avonds om een uur of vijf. Koud, nat, donker . .
Even een speurende blik erop losgelaten: de twee klauwen in de bin die bedoeld zijn om de afdekkap weer dicht te trekken waren dicht. De ogen aan de afdekkap botsten dus tegen een gesloten klauw, waar deze op dat moment open hoorde te zijn. De klauw hoort dan de ogen te pakken en neerwaarts te trekken om de boel te sluiten, maar dat ging dus niet . .
Slingertjes erbij gehaald en met wat gefriemel de kap weten te sluiten. Mooi, want dan kon er tenminste weer gereden worden! Voor was de boel al wel elektrisch goed gesloten, achter dus met de hand. Oranje waarschuwingslampje in de kapschakeleaar op het dash was dan ook uit - tot ik ging rijden. Bij vijf km/h of meer hoor ik nu steeds wieng-wieng-wieng het piepertje van de kap, en knippert er ook een oranje lichtje in de schakelaar. De schakelaar doet op dit moment ook helemaal niets, niet openen en niet sluiten . .
Heeft er iemand dit eerder meegemaakt en wellicht een handige tip of twee voor me? Ik kan uiteraard naar de specialist, maar misschien is dit iets dat een niet onhandige rakker zelf kan klaren? Jullie ideeën zijn welkom!
Even een speurende blik erop losgelaten: de twee klauwen in de bin die bedoeld zijn om de afdekkap weer dicht te trekken waren dicht. De ogen aan de afdekkap botsten dus tegen een gesloten klauw, waar deze op dat moment open hoorde te zijn. De klauw hoort dan de ogen te pakken en neerwaarts te trekken om de boel te sluiten, maar dat ging dus niet . .
Slingertjes erbij gehaald en met wat gefriemel de kap weten te sluiten. Mooi, want dan kon er tenminste weer gereden worden! Voor was de boel al wel elektrisch goed gesloten, achter dus met de hand. Oranje waarschuwingslampje in de kapschakeleaar op het dash was dan ook uit - tot ik ging rijden. Bij vijf km/h of meer hoor ik nu steeds wieng-wieng-wieng het piepertje van de kap, en knippert er ook een oranje lichtje in de schakelaar. De schakelaar doet op dit moment ook helemaal niets, niet openen en niet sluiten . .
Heeft er iemand dit eerder meegemaakt en wellicht een handige tip of twee voor me? Ik kan uiteraard naar de specialist, maar misschien is dit iets dat een niet onhandige rakker zelf kan klaren? Jullie ideeën zijn welkom!