Afgelopen weekend heb ik mijn onlangs gekochte V70 wat liefde gegeven. Dat hield in nieuwe distributieriem, waterpomp, multieriem, olie + filter.
Dat was echt genieten met dit weer, buiten, zonder brug.. Not... maar met meer dan 240k op de klok en een nog nooit vervangen distributieriem was de noodzaak daar.
Om de hele klus te doen heb ik de auto voor op bokjes gezet zodat de voorkant zo'n 20cm van de grond af kwam en ik onder de auto kon kruipen. Distributieriem enzo is allemaal goed gegaan en de oude riem zag er nog perfect uit.
Toen was het tijd voor de oliewissel. Olie afgetapt, filtertje vervangen, alles vast gezet en nieuwe olie erin. Volgens spec moet er 5.6l in. Ik was begonnen met 5.2l. Toen ik de oude olie in de kan deed waar eerst de nieuwe olie in zat kwam ik erachter dat er maar 4 liter was afgetapt. Niveau was voor de wissel gewoon goed (op 3/4 van max).
Toen begon ik me wel wat zorgen te maken. Dat zou namelijk betekenen dat er nog 1.6 liter oude olie achter is gebleven. Met 5.2l verse olie erbij zou ik nu op een niveau zitten van 6.8l!
Volgens Volvo (het boekje) moet ik nu eerst 30km gaan rijden zodat de digitale meter de nieuwe stand goed kan aflezen. Hoe ruk is dat!?
Ik vanochtend de kids naar school gebracht, rit van 20min, 8km ofzo. Op dit moment geeft hij aan de het niveau goed is. Hoe dan? Ik vertrouw die digitale meter nu voor geen... meter
Graag jullie input over 2 dingen:
1.
Ik verwacht dat er slechts 4l is uitgekomen omdat de auto voor op bokjes stond en achter niet (ondanks dat de aftapplug aan de achterkant van het blok zit).
Heeft iemand van hier ooit iets vergelijkbaars meegemaakt? Volgende keer ga ik hem achter in ieder geval ook op bokjes zetten zodat de auto volledig level staat.
2.
Iemand ervaring met het plaatsen van een fysieke pijlstok in een 4cyl diesel blok (D4204T5)? Ik heb op Skandix de parts gevonden geloof ik. (Dus het zou moeten kunnen?)
Alvast bedankt!
Olie verversen zonder brug en fysieke pijlstok in d4
-
- 3rd Gear member
Er schijnt een klein fysiek pijlstokje te zitten onder bij het charter: en anders langsrijden bij iemand met vida die kan het exacte aantal mm aflezen
V60 2015 d3 gt r-design (facelift)
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune