sensus systeem probleem (hikje/resetje?)

De nieuwe generatie S en V90
rutgerv60
1st Gear member

Goedenavond!

Sinds 2 jaar rijd ik met heel veel plezier rond in mijn volvo v90 t5 90th anniversary edition uit 2017 rond. Dit gaat best goed, een paar kleine dingetjes gehad maar niks ernstigs. Nu is er wel al een tijdje een spookstoring in het systeem waar de dealer ook maar niet uit komt. Er komen wel foutmeldingen/storingen in het systeem te staan, maar die lijken nergens aan gerelateerd te zijn. De dealer noemde het een soort spook storing.

Het probleem is dat er een foutmelding heel kort in beeld komt mbt het banden spannings systeem, maar hier zit geen storing in. Er gebeuren ook nog een aantal andere zaken wanneer deze foutmelding heel even optreed en het systeem lijkt zelfs dan even te resetten. Hieronder volgt een opsomming van de verschijnselen die zich allemaal zeer snel achter elkaar/tegelijk afspelen in een tijdslot van +- 3 tot 5 seconden. Zo snel dat ik er niet snel een foto van kan maken. Het probleem komt sporadisch voor, eens in de zoveel dagen/ritten.

De foutmelding "bandenspanning systeem service vereist" verschijnt in mijn cockpit display, tegelijker tijd dimt zowel het cockpit display als het midden display naar de nacht stand en ook tegelijkertijd knipperen de lampjes van het blis systeem in beide buitenspiegels. Ook als de auto op pilot assist rijd stopt de pilot assist en is de ingestelde snelheid vergeten.
Ook hoor ik in deze korte tijd de centrale deurvergrendeling klikken, dezelfde klik als wanneer je nogmaals op de vergrendel knop drukt als de deuren al op slot zitten.

Deze storing treed zowel overdag als in het donker, dus het lijkt niet gerelateerd aan de licht sensor. In het donker dimt het display natuurlijk niet omdat het dan al in de donkere modus staat.

Aangezien de deurvergrendeling klikt lijkt het wel alsof de auto even dacht stil te staan, bij wegrijden gaan namelijk de deuren vanzelf op slot. Daarnaast gezien het feit dat er ook een bandenspanning melding in beeld komt dacht ik zelf aan een storing in de abs, de tpms wordt immers gemeten via de abs ofwel wiel snelheid sensoren. Dit heb ik ook bij de dealer voorgelegd maar ze gaven aan dat er geen melding mbt tpms of abs in de computer terug gevonden is.

Bij een volgende bezoek aan de dealer zal ik ze even vragen of ze de spookstoringen die ze zien willen delen met mij, dan kan ik hier ook eens op googlen.
Heeft iemand toevallig een soortgelijk probleem ervaren? ik hoor graag jullie mening en of suggesties wat dit euvel zou kunnen veroorzaken.
Gouwe
7th Gear member

Heel vervelend dit soort storingen. Mijn eerste gedachte zou zijn een slecht contact ergens op een module. Heb jij een panoramadak? Toevallig ergens water in de kofferbak of bij de voetenruimte voor?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
rutgerv60
1st Gear member

Ik heb geen panorama dak, maar ik ga toch eens kijken in de kofferbak en onder de rubber matten of ik ergens nattigheid kan vinden.
Kick
5th Gear member

Poe, ik zou daar slecht tegen kunnen :-(

Inderdaad ergens water wat bij me op komt, slecht contact waardoor de storing niet gezien wordt tenzij je nét op dat moment de auto uitleest.

Is het niet mogelijk om een soort diagnose kastje 24 uur in de auto te laten zitten die alles registreert wat er gebeurd? Misschien dat de techneuten hier daar iets over kunnen zeggen?
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
Almerev70
4th Gear member

Bij de V70NN kwamen dit soort storingen wel eens voor als de accu slecht was dacht ik.
Zouden slechte massa punten ook zoiets kunnen veroorzaken?
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
ildotore
2nd Gear member

Precies waar ik ook aan dacht, massa punten.
Bij mijn xc70 had ik ook allerlei wazige meldingen die nergens op sloegen.
Zat corrosie op accupolen.. succes iig , heel irritant dit altijd,
rutgerv60
1st Gear member

Ik heb ook gedacht aan de accu’s, heb ze zojuist nog eens gemeten. De hulp accu voorin 13,4 en de hoofd accu achterin 12,5. Met motor aan beide op 15.0

Tevens ook geen vocht aangetroffen in de auto of koffer ruimte, ook nooit vochtig geweest zo te zien, geen corosie of vlekken oid.

Wat ik nu ook doe is bij ritjes mijn telefoon op het stuur leggen om het display te filmen, dit in de hoop dat de storing optreed tijdens het filmen, dan heb ik iets van bewijs materiaal om de zoektocht hopelijk mee te helpen.
rutgerv60
1st Gear member

Het lijkt erop dat er een oorzaak gevonden is. In de afgelopen dagen heb ik 1 maal de melding "parkeerrem niet beschikbaar" gekregen, dit is daarna nooit meer terug gekomen. Maar met deze fout in mijn achterhoofd ben ik weer gaan googlen en vond ik vooral storingen mbt de kabelboom bij de draagarmen achter voor de bedrading naar de remklauwen/abs sensoren. De storingen die ik krijg bij het hikje in sensus link ik ook aan het abs systeem (tpms melding en uitschakelen pilot assist). Ik heb de kabels aan beide kanten gecontroleerd maar geen zichtbare schade. Vervolgens mijn auto maar even helemaal schoongespoten met hoge druk en ook vooral even de wielkuipen/draagarmen achter goed schoongespoten. Het idee hierachter is als er een kabel breuk is wordt die wellicht eerder merkbaar met wat vocht erbij.

Ik ben weer gaan rijden en al vrij snel kwam de foutmelding zoals in mijn openings-post weer voorbij, dit keer heb ik het op beeld en heb ik dit ook samen met mijn dealer doorgenomen. Zij denken nu ook aan een breuk in de kabel boom achter en dit gaan ze bij de eerst volgende beurt nader onderzoeken, die staat op 3 februari ingepland.

Bijgevoegd een screenshot van de foutmelding en een link naar youtube waar ik het filmpje heb gepost.

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Romeo-Lima
1st Gear member

Hoi Rutger,
Hier ook een exacte kopie van de storing zoals jij hem beschrijft. Filmpje heb ik ook en is precies hetzelfde. Het betreft ook eenzelfde auto als jij hebt, een V90CC T5 90th etc. De storing lijkt een soort glitch, de dealer heeft er ook in mijn geval naar gekeken maar heeft geen idee waar het in gezocht moet worden. Er lijkt een verband met vocht. Ik heb het idee dat als het vochtig weer is de storing vaker optreedt. Wat ook zeker weten een trigger is is als je naar boven rijd op bijvoorbeeld een viaduct. Door de hoek van de auto wordt de storing in mijn geval vaker opgeroepen.
Maar wat is het...?
V70 2003, 2.4L 140 pk
V90 Cross Country, 90th Anniversary Edition 2018
PGV90
6th Gear member

@Rutger, wat mij opvalt in het filmpje, is dat de storing precies gelijktijdig is met het wissen van de voorruit.
Zou daar ook een interactie kunnen zijn tussen 2 systemen / signalen?
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Romeo-Lima
1st Gear member

Hier nog een toevoeging op de storing, de ruitenwissers stonden bij mij aan op interval via de regensensor. Echter is er geen gelijktijdigheid met het wissen. De regensensor was dus actief en wordt direct door de storing uitgeschakeld.
Wat ook nog bijzonder is en dat had ik niet eerder vermeld en wellicht heb jij dat ook Rutger, is dat de koplampen tijdens de storing een fractie van een seconden uit gaan. Net alsof je seint naar iemand.
V70 2003, 2.4L 140 pk
Almerev70
4th Gear member

Controleer de zekeringkast is. Losse stekker of slecht massapunt? Lijkt niet een software storing.
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
rutgerv60
1st Gear member

Het is mij nooit opgevallen dat de storing gelijktijdig met de ruitenwisser optreed, volgens mij heb ik de storing ook wel eens gehad bij droog weer, maar dit is iets om op te letten. Tot het tegendeel bewezen is verdenk ik de kabelboom bij de achterwielen, die willen wel eens stuk gaan door combinatie van het gebruikte isolatiemateriaal en water met vuil/zand, dat schuurt in de kabels. As maandag 3 februari gaat mijn auto voor onderhoud naar de dealer en dan gaan ze de kabelboom ook controleren.
rutgerv60
1st Gear member

Romeo-Lima schreef: 28.01.2025 - 17:08 Hier nog een toevoeging op de storing, de ruitenwissers stonden bij mij aan op interval via de regensensor. Echter is er geen gelijktijdigheid met het wissen. De regensensor was dus actief en wordt direct door de storing uitgeschakeld.
Wat ook nog bijzonder is en dat had ik niet eerder vermeld en wellicht heb jij dat ook Rutger, is dat de koplampen tijdens de storing een fractie van een seconden uit gaan. Net alsof je seint naar iemand.
Dat van de lichten is mij ook opgevallen ja, ik had de storing laatst stilstaand op mijn oprit en dan valt het wel goed op als je lampen even uit en aan gaan. Ik denk zelf ook dat het met vochtig weer getriggerd wordt, sterker nog, als ik met auto wassen even goed met de hoge druk spuit onder op het achter subframe en wielkast ruimte spuit, dan heb ik de storing vrij snel tijdens de rit direct na het autowassen. Daarnaast krijg ik dan ook de melding “parkeerrem tijdelijk niet beschikbaar”. Mede hierdoor verdenkt de dealer ook de kabelboom achter.
Romeo-Lima
1st Gear member

En vanmorgen opnieuw de storing weer gezien. Auto had deze keer de gehele nacht binnen gestaan en was droog, en de weg overigens ook redelijk. In ieder geval geen opspattend water. Geen ruitenwissers aan of regensensor actief. De bekende storing deed zich vrij aan het begin van de rit voor, binnen de eerste kilometers en binnen 10 minuten na de koude start. Ik meen een patroon te herkennen van een koude motor en het optreden van de storing aan het begin van een rit. Veelal zit het daar. Zou het iets kunnen zijn van een bepaalde component die opwarmt? En wat ik mij ook afvraag of er meerdere Volvo modellen/uitvoeringen/bouwjaren hier last van hebben? Tot nu toe gaat het hier nu om twee identieke auto's (V90CC, 2018 90th Anniversary T5). Wellicht zit het heel specifiek in een modelserie?
V70 2003, 2.4L 140 pk
rutgerv60
1st Gear member

Zojuist de v90 weer opgehaald bij de dealer, ze hebben naast onderhoud en apk de gehele auto nagelopen en geen opgeslagen storingen gevonden mbt de handrem of abs sensoren. Ook de kabelboom is nog helemaal goed. Wat ze nu hebben gedaan is de software van de ihu (radio navigatie unit) opnieuw ingeladen. Dit is het centrale systeem die alle systemen aanstuurt via canbus. Dus de blis sensoren, koplampen, abs sensoren, ruitenwisser sensoren enzovoort. Het is nu afwachten of dit de oplossing is geweest, zo niet dan wordt er contact opgenomen met volvo Nederland.
kawazxr
5th Gear member

Altijd weer lekker als hij zijn onderhoudsbeurt gehad heeft en alles weer nagelopen is, hopelijk is het
probleem met de nieuwe software nu verholpen.
S60 T8 R-Design Hybride
Romeo-Lima
1st Gear member

Hopelijk werkt dit bij jouw V90 Rutger. Bij die van mij is ergens vorig jaar door de dealer de software ook opnieuw ingeladen i.v.m. de storing. Dit heeft helaas geen oplossing geboden. De storing is er nog steeds... Herken jij dat de storing over het algemeen aan het begin van een rit voorkomt en dan met name bij vochtig/nat weer?
V70 2003, 2.4L 140 pk
rutgerv60
1st Gear member

Romeo-Lima schreef: 07.02.2025 - 16:44 Hopelijk werkt dit bij jouw V90 Rutger. Bij die van mij is ergens vorig jaar door de dealer de software ook opnieuw ingeladen i.v.m. de storing. Dit heeft helaas geen oplossing geboden. De storing is er nog steeds... Herken jij dat de storing over het algemeen aan het begin van een rit voorkomt en dan met name bij vochtig/nat weer?
Ik ben zelf ook nog erg sceptisch of een software reload het probleem op zal lossen. De uitleg van de monteur klinkt wel logisch, alle systemen die uitvallen bij de storing worden aangestuurd door de ihu, maar ik heb/had echt het idee dat het probleem vocht gerelateerd is icm een beschadigde kabelboom bij het subframe achter. Dit is overigens een bekend euvel bij de v90. De kabelboom is geïnspecteerd en is nog helemaal goed, dus dat kan het dan niet zijn.

In mijn geval gaat het nu sinds maandag goed, ruim 300km waaronder ook langere snelweg ritten.

De eerstvolgende wasbeurt zal ik weer goed de wielkuipen achter schoon spuiten en kijken of het probleem weer op treed. Zo ja, dan ben in er zeker van overtuigd dat er iets daar niet goed zit.

Wat ik wel met zekerheid kan zeggen is dat de storing bij mij geen vast moment heeft, zoals begin de rit. Het kwam bij mij ook wel eens voor als er al een behoorlijk stuk gereden was.
rutgerv60
1st Gear member

Wat een raadsel is dit aan het worden zeg.. gisteren de wielkuipen en subframe even afgespoten, vervolgens meerdere ritten gemaakt, totaal 150+km en geen storingen. Nu vandaag bij de eerste rit na 10 min ongeveer de storing weer, voor het eerst sinds afgelopen maandag.. de wegen zijn kurk droog, de auto is kurkdroog dus wellicht toch niet vocht gerelateerd. Morgen gelijk weer even de dealer contacten. Wordt vervolgd..
Plaats reactie

Terug naar “S90 / V90 vanaf MY 2016”