Wie kan zeggen waar de carterventilatieplug van een S80 zit?
Is het reinigen daarvan goed zelf te doen (zonder speciaal gereedschap, hefbrug, e.d.)?
Via de bovenkant in de motorruimte?
Alvast bedankt.
Carterventilatieplug.
Welke plug bedoel je?
Ik heb de vraag ook al eens gesteld en toen bleek dat er een bepaalde plug door geprikt kon worden met een "sateprikker".
Deze verstopping zou zorgen voor ernstige vervuiling van het gasklephuis (ETM).
DIT ZOU ECHTER ALLEEN GELDEN VOOR DE TURBO UITVOERINGEN!
Maar mocht het toch anders zijn, dan ben ik ook benieuwd!
Graag met foto's misschien?AUB?
Ik heb de vraag ook al eens gesteld en toen bleek dat er een bepaalde plug door geprikt kon worden met een "sateprikker".
Deze verstopping zou zorgen voor ernstige vervuiling van het gasklephuis (ETM).
DIT ZOU ECHTER ALLEEN GELDEN VOOR DE TURBO UITVOERINGEN!
Maar mocht het toch anders zijn, dan ben ik ook benieuwd!
Graag met foto's misschien?AUB?
- Frumpy
- 5th Gear member
Bedankt Hollander, ik zal eens kijken of ik die slang met dat filter kan vinden, en of het nodig is om te reinigen.
De vraag m.b.t. de cartervent. plug had ik destijds geplaatst i.v.m. het brandende motormanagementlampje (bij uitlezen geen foutdiagnose) en het beroerd lopen van de motor na het reinigen van de ETM.
Dat is inmiddels verleden tijd na het vervangen van de voorste lambda-sonde. De motor loopt weer puik.
@AlexV70:
De carterplug schijnt inderdaad, vanwege de nauwe doorgang, alleen bij dieselmotoren verstopt te raken.
Volgens een Volvo monteur zit die ergens voor op het blok, en kan je er alleen bijkomen door de kap van de koelvin uit te bouwen.:roll:
De vraag m.b.t. de cartervent. plug had ik destijds geplaatst i.v.m. het brandende motormanagementlampje (bij uitlezen geen foutdiagnose) en het beroerd lopen van de motor na het reinigen van de ETM.
Dat is inmiddels verleden tijd na het vervangen van de voorste lambda-sonde. De motor loopt weer puik.
@AlexV70:
De carterplug schijnt inderdaad, vanwege de nauwe doorgang, alleen bij dieselmotoren verstopt te raken.
Volgens een Volvo monteur zit die ergens voor op het blok, en kan je er alleen bijkomen door de kap van de koelvin uit te bouwen.:roll:
Oke @Frumpy, nog weer anders!
Ik had begrepen voor turbo benzinemotoren ivm ETM.
Wie kan hier meer over vertellen?

Ik had begrepen voor turbo benzinemotoren ivm ETM.
Wie kan hier meer over vertellen?