Hallo,
Ik ben in het bezit van een V60 PIH, 2.4 d6 (2014) met een standkachel. Geweldig, zeker in de winter. Ik kan alleen niet terugvinden of deze standkachel alleen de binnenruimte verwarmt of ook de dieselmotor voorverwarmd. De auto heeft geen motortemperatuur-weergave, ik kan bij het wegrijden niet zien of de motor al (een beetje) op temperatuur is. Weet iemand het antwoord hierop?
Dank alvast!
Verwarmt standkachel ook de motor
- Jers3n
- 5th Gear member
Er is op het WWW m.i. voldoende te vinden over hoe een standkachel op brandstof werkt.
Zoek b.v. eens op Webasto of Eiberspacher icm. standkachel. (1 van die 2 zal ook in je D6 zitten)
Maar goed, de standkachel verwarmt de koelbloeistof, is dus gekoppeld aan het koelvloeistofcirciut. Pas zodra de koelvloeistof voldoende opgewarmd is door de standkachel, zal er ook warmte aan het interieur afgegeven worden. Dus ja de motor wordt via de koelvloeistof ook voorverwarmd, maar zeker niet tot bedrijfstemperatuur.
Zoek b.v. eens op Webasto of Eiberspacher icm. standkachel. (1 van die 2 zal ook in je D6 zitten)
Maar goed, de standkachel verwarmt de koelbloeistof, is dus gekoppeld aan het koelvloeistofcirciut. Pas zodra de koelvloeistof voldoende opgewarmd is door de standkachel, zal er ook warmte aan het interieur afgegeven worden. Dus ja de motor wordt via de koelvloeistof ook voorverwarmd, maar zeker niet tot bedrijfstemperatuur.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
-
- 4th Gear member
- Jers3n
- 5th Gear member
Dat de koelvloeistof temperatuur niet zichtbaar terug loopt kan, maar dat betekend volgens mij niet meteen dat ook het gehele blok op bedrijfstemperatuur is.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
- Gouwe
- 7th Gear member
Een motor is volgens mij pas op bedrijfstemperatuur als ook de olie op temperatuur is en dat is pas na een 15-20 minuten rijden.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 7th Gear member
Een brandstofmotor bestaat uit één koelvloeistof circuit en twee delen. Deze zijn gescheiden door de thermostaat. Deze laatste gaat pas bij 89°C open. Daarna wordt de rest verwarmt.
De verwarming vd standkachel wordt nooit hoger dan 50/55°C.
De verwarming vd standkachel wordt nooit hoger dan 50/55°C.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces"
"Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces"
- Fredhead
- Geartronic member
De koelvloeistof zal wel redelijk op temperatuur zijn (let wel op dat er een redelijke marge in zit in de meter) maar de olie is nog steenkoud.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- mga1600
- 6th Gear member
Bij mijn eerder C40 EV was de preconditioning uiteraard elektrisch. De auto werd lekker warm, maar de accu deed volgens mij niet mee in dat voorwarm-gebeuren. Die accu werd onderweg wel op een optimale temperatuur gebracht vlak voor het snelladen (als je een lader als (tussen) bestemming had ingevoerd). Bij vriezend kon je soms best lang rondrijden met het sneeuwvlokje op het dashboard bij de accu - en kreeg je soms zelfs eens een melding in beeld dat de accu capaciteit beperkt werd door de temperatuur - ondanks een uitgebreide preconditioning. En pas als je in de buurt van een lader kwam ging het vlokje weg. Je zag dan tegelijkertijd de range met een paar km afnemen omdat de elektrische kachel stroom verbruikte.
En bij de huidige XC60 hybride wordt het heel snel warm in de auto (bij gebruik van de elektrische preconditioning) maar de brandstofmotor blijft koud. Als ik een langere route instel op Google Maps (AAOS auto) waar een stuk snelweg in zit - waarbij de auto in hybride stand de benzine motor gaat gebruiken - start de benzine motor in hybride stand al een stukje voor ik de snelweg op ga en werkt dan dat stukje alvast zachtjes samen met de elektromotor zodat de benzinemotor al vast een beetje op temperatuur komt zonder veel belasting.
Dat was met mijn eerdere XC90 (Sensus) hybride niet het geval - daar startte de koude motor op zodra je boven een bepaalde snelheid kwam - wat inhield dat je een koude motor dan meteen flink aan belasten bent, maar bij de AAOS auto’s is dat -mits je een navigatiedoel hebt ingesteld - dus beter geregeld.
Die XC90 had een benzine standkachel, de XC60 een elektrische. Het gebruik van de ‘extra verwarming’ had bij de XC90 dan ook geen effect op de elektrische range, bij de XC60 is het effect van de elektrische verwarming groot. Hij werkt als de beste, maar het ding slobbert wel veel stroom. Waar ik in oktober nog een range zag van 75 -78 km op de accu zag is het nu hooguit 60.
Dat laat zich wel verklaren. In het elektrische Fiatje van mijn vrouw kan ik aflezen dat de elektrische verwarming daar een constant verbruik heeft van minstens 2 kW - gewoon om de boel op temperatuur te houden. Nou is de XC60 qua volume twee keer zo groot , dus zal de kachel ook wel een grotere capaciteit hebben, maar zelfs als het verbruik ervan 2 kW zou zijn komt dat in een uurtje overeen met 10 km elektrisch rijden (elektrisch rijverbruik zal wel ongeveer 20 kWh/100 km zijn). Dat verklaart voor mij wel het verschil tussen zomer- en winter range. Je kunt niet alles hebben natuurlijk……
En bij de huidige XC60 hybride wordt het heel snel warm in de auto (bij gebruik van de elektrische preconditioning) maar de brandstofmotor blijft koud. Als ik een langere route instel op Google Maps (AAOS auto) waar een stuk snelweg in zit - waarbij de auto in hybride stand de benzine motor gaat gebruiken - start de benzine motor in hybride stand al een stukje voor ik de snelweg op ga en werkt dan dat stukje alvast zachtjes samen met de elektromotor zodat de benzinemotor al vast een beetje op temperatuur komt zonder veel belasting.
Dat was met mijn eerdere XC90 (Sensus) hybride niet het geval - daar startte de koude motor op zodra je boven een bepaalde snelheid kwam - wat inhield dat je een koude motor dan meteen flink aan belasten bent, maar bij de AAOS auto’s is dat -mits je een navigatiedoel hebt ingesteld - dus beter geregeld.
Die XC90 had een benzine standkachel, de XC60 een elektrische. Het gebruik van de ‘extra verwarming’ had bij de XC90 dan ook geen effect op de elektrische range, bij de XC60 is het effect van de elektrische verwarming groot. Hij werkt als de beste, maar het ding slobbert wel veel stroom. Waar ik in oktober nog een range zag van 75 -78 km op de accu zag is het nu hooguit 60.
Dat laat zich wel verklaren. In het elektrische Fiatje van mijn vrouw kan ik aflezen dat de elektrische verwarming daar een constant verbruik heeft van minstens 2 kW - gewoon om de boel op temperatuur te houden. Nou is de XC60 qua volume twee keer zo groot , dus zal de kachel ook wel een grotere capaciteit hebben, maar zelfs als het verbruik ervan 2 kW zou zijn komt dat in een uurtje overeen met 10 km elektrisch rijden (elektrisch rijverbruik zal wel ongeveer 20 kWh/100 km zijn). Dat verklaart voor mij wel het verschil tussen zomer- en winter range. Je kunt niet alles hebben natuurlijk……
XC60 T6 Ultimate Dark my24
- Fulaks
- 6th Gear member
Wat ik zie als de EQA aan de lader hangt en volledig is opgeladen (wij laden tot 90 %) en je zet dan de voorverwarming op, dan begint de auto terug te laden aan 4 kWh, wat dan zakt naar 2 kWh naarmate de cabine op temperatuur komt. Dat is dus best veel stroom....
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
-
- 4th Gear member
Anders gezegd de koelvloeistof is op bedrijfstemp , dat zou dan op de missende meter kunnen worden afgelezen zoals in vraagstelling ts.
Dit is inderdaad niet de (olie)bloktemp. echter zit die meter zit er sowieso niet op .