Okay,
Ik heb even zitten zoeken, maat vind geen treffers.
Help.
Ik heb een probleem.
Sinds 14-1 een Nederlandse V50, 1.6 d2. Ik heb er al een tijdje mee gereden. (Ruim 500 km.)
Heerlijke auto. ( vergeleken bij de break Clio 1.5 dci die ik hiervoor op zijn dak geparkeerd heb)
Vandaag vertrokken, alles goed en wel. Starten en stoppen. Geen vuiltje aan de lucht.
Ineens, op een vlakke redelijk rechte weg: Het (i) logo geel in beeld, meldingen.
Motor Service vereist & Auto Skid service vereist….. noodloop, geen vermogen, niet harder dan 45km kunnen rijden….
What the……????
Ik heb thuis weten te halen. Mijn Konwaii OBD lezer meldt: code P1261. verstuiver 1 storing, defect of iets anders.
Nu had ik op het forum meerdere daarover gelezen over dit probleem.
Nu kan ik zelf best wel veel. Een verstuiver vervangen wil ik zelf doen. Nu zei de man van de Automaterialen zaak: ‚o, en die moet je opnieuw in laten lezen. Nummer opschrijven en inlezen…‘ (ik lees hier vaak over VIDA)
Ik heb zo‘n programma niet, dus de dealer die het meest in de buurt is, gebeld.
Ik kan pas over een paar dagen terecht. Dan kan ik dus de verstuiver vervangen.
Nu heb ik een heel simpele vraag.
Als je voor de auto staat, en in het motorblok kijkt…. Waar zit verstuiver 1?
Is dat de eerste links (bijrijders kant) of de eerste rechts (bestuurders kant) ?
Ik hoor graag.
Pieter
Verstuiver vervangen
- Frisby
- 2nd Gear member
Ik heb ook gelezen over het roetfilter. Weet niet wanneer die is vervangen voor het laatst.
Misschien maar ook vervangen t.z.t.
Weet iemand hoe ik aan het uitleesprogramma voor een Windows 11 laptop kan komen met bijbehorende (diagnose)stekker(s)?
Verder weet ik niet wat Auto Skid is. SAS lees ik vaak, maar hoe fix je dat?
Ook met VIDA? Of iets anders?
Gr. Pieter
Misschien maar ook vervangen t.z.t.
Weet iemand hoe ik aan het uitleesprogramma voor een Windows 11 laptop kan komen met bijbehorende (diagnose)stekker(s)?
Verder weet ik niet wat Auto Skid is. SAS lees ik vaak, maar hoe fix je dat?
Ook met VIDA? Of iets anders?
Gr. Pieter
Volvo V50 1.6 D2. 84KW Estate Limited Edition 2012. D4162T
- Fredhead
- Geartronic member
Ik neem aan dat je Anti Skid bedoelt en SRS.
Die eerste is de tractiecontrole en de 2e gaat over de airbags.
Geen idee waar je precies woont maar er zijn ook leden hier op het forum die Vida bezitten.
Die eerste is de tractiecontrole en de 2e gaat over de airbags.
Geen idee waar je precies woont maar er zijn ook leden hier op het forum die Vida bezitten.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
- Frisby
- 2nd Gear member
Inderdaad Anti Skid.
SAS is Steer Angle Sensor.
Ik woon in België, Büllingen om precies te zijn.
Ik kan geen grote afstanden meer rijden totdat dit verstuiver probleem opgelost is, helaas.
Over Vida:
Maar is dat te koop?
Zo ja, waar? En wat moet je er (minimaal) mee aanschaffen om er zelf leuk mee te werken?
Gr. Pieter
- Frisby
- 2nd Gear member
Ik heb de Volvo dealer gebeld en de afspraak staat voor a.s. maandag om uit te lezen.
Nu wil ik dus verstuiver 1 vervangen en dan laten inlezen. Kun je (in limp modus) rijden op 3 poten?
Beschadigd de nieuwe injector/verstuiver dan niet?
Nu wil ik dus verstuiver 1 vervangen en dan laten inlezen. Kun je (in limp modus) rijden op 3 poten?
Beschadigd de nieuwe injector/verstuiver dan niet?
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Contacteer:
Vida is te krijgen als VM Ware (uitgepakt 22GB), draait op iedere PC, laptop en Mac.
In China een kabel bestellen van 2 tientjes en Vida draait.
Heb de links thuis op de laptop, stuur anders even een PB.
Starten op 3 poten weet ik niet. Ik had bij mijn D5 een verstuiver kapot, teveel brandstof retour. Daardoor wilde de motor wel starten maar niet aanslaan, computer gaf gewoon het seintje niet omdat die ene verstuiver niet goed meewerkte.
heb hem toen laten vervangen bij Dieseltech in Oudehaske voor 255 euro meen ik, 10 jaar geleden of zo. Zij hebben ook de software gereset.
Vida zou dat ook zeker kunnen, even zoeken hoe dat moet dan maar er zijn je al velen voor gegaan lijkt me.
In China een kabel bestellen van 2 tientjes en Vida draait.
Heb de links thuis op de laptop, stuur anders even een PB.
Starten op 3 poten weet ik niet. Ik had bij mijn D5 een verstuiver kapot, teveel brandstof retour. Daardoor wilde de motor wel starten maar niet aanslaan, computer gaf gewoon het seintje niet omdat die ene verstuiver niet goed meewerkte.
heb hem toen laten vervangen bij Dieseltech in Oudehaske voor 255 euro meen ik, 10 jaar geleden of zo. Zij hebben ook de software gereset.
Vida zou dat ook zeker kunnen, even zoeken hoe dat moet dan maar er zijn je al velen voor gegaan lijkt me.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

-
- 1st Gear member
Die D2 verstuivertjes klappen allemaal. Is een ontwerpfout van deze PSA motor. Als er eentje uitvalt kan je er vergif op innemen dat er snel een andere volgt.
Ze krijgen allemaal sluiting in de elektrische spoel van de verstuiver. Vaak gebeurt dat bij plotselinge temperatuurverschillen.
Dingen moeten zowel passief dwz. softwarematig als actief dwz. al rijdend worden ingeleerd. Is meer werk en kost vooral veel meer geld dan het vervangen van een ouderwetse D5 verstuiver waarbij dat alles niet hoeft. Denk aan bedragen rond de 900 euro per stuk.
Ze krijgen allemaal sluiting in de elektrische spoel van de verstuiver. Vaak gebeurt dat bij plotselinge temperatuurverschillen.
Dingen moeten zowel passief dwz. softwarematig als actief dwz. al rijdend worden ingeleerd. Is meer werk en kost vooral veel meer geld dan het vervangen van een ouderwetse D5 verstuiver waarbij dat alles niet hoeft. Denk aan bedragen rond de 900 euro per stuk.
- Frisby
- 2nd Gear member
Vanmorgen de verstuiver nr.1 vervangen (zit bij mijn blok links als je voor de auto staat). Getest met starten en toen de stroom connector losgehaald. Eerst aan de rechterkant, omdat iemand schreef „bij de Franse eigenwijze motor zit verstuiver 1 rechts…), maar toen stotterde de motor nog meer. (Ging uit)
Met de OBD lezer de DTC fout gewist. En….
De auto gestart….en loopt als een zonnetje!
Ik hoop er maandag mee naar Volvo te rijden een paar dorpjes verderop, 20 minuten rijden, 18 km. Ik hoop dat hij niet weer in de stress modus vliegt.
O ja, die franstalige Volvo dealer.
Ik heb wel 3 x moeten uitleggen dat ze niet alleen een diagnose moeten doen, maar ook de verstuiver inlezen! In 2 talen maar nog eens toegestuurd.
Anders kan ik nog niet rijden….. grrr
Met de OBD lezer de DTC fout gewist. En….
De auto gestart….en loopt als een zonnetje!
Ik hoop er maandag mee naar Volvo te rijden een paar dorpjes verderop, 20 minuten rijden, 18 km. Ik hoop dat hij niet weer in de stress modus vliegt.
O ja, die franstalige Volvo dealer.
Ik heb wel 3 x moeten uitleggen dat ze niet alleen een diagnose moeten doen, maar ook de verstuiver inlezen! In 2 talen maar nog eens toegestuurd.
Anders kan ik nog niet rijden….. grrr
- Frisby
- 2nd Gear member
Wow, dan heb je veel ervaring met slechte verstuivers. Ik mag aannemen dat PSA toch wel geleerd heeft van hun fouten?Pieterson schreef: ↑24.01.2025 - 14:42 Die D2 verstuivertjes klappen allemaal. Is een ontwerpfout van deze PSA motor. Als er eentje uitvalt kan je er vergif op innemen dat er snel een andere volgt.
Een verstuiver kost in mijn omgeving €300,00 incl.BTW.
Ik heb er nu een zelf vervangen, en als ik je goed begrijp gaat mij dit nog eens €900,00 Extra kosten om de andere te vervangen? En dan moet het inleren er nog bij opgeteld worden… mmm.
-
- 1st Gear member
Dat heb ik helaas inderdaad. En wel met dit type motoren. De 1.6 D2 is gelijk aan Ford's 1.6 TDCi en PSA's 1.6 hdi.
Van deze 1.6 diesel motoren heb je 2 versies. Eentje met 16 kleppen tot en met pakweg 2011 geproduceerd. Daarna kwam de 8 kleppen versie.
Beide hebben veel problemen met de injectoren. Bij de 16 kleppen versies gingen de brandplaatjes altijd lekken. Dan kreeg je een enorme diesellucht in je interieur. Bijkomend nadeel was dat door de lekkage de injectoren compleet vast koekten waardoor ze amper te verwijderen waren.
De 8 kleppen versie heeft dat probleem niet meer. Maar hebben zowat nog meer problemen met de injectoren. Zoals aangegeven gaat de elektrische spoel in de kop van de injector op een gegeven moment stuk als gevolg van wisselende omgevingstemperaturen. Het zijn zogenaamde piezo injectoren en die zijn super gevoelig. Dat uit zich van te voren in gestotter en gehaper van de motor. Niet lang daarna val je helemaal stil met een defecte injector en kan je met 3 overblijvende werkende cilinders in noodloop met max. 60km/u terug naar huis.
Inderdaad kan je ze vervangen zonder ze in te leren in de motorsoftware. Maar de motor loopt dan nooit optimaal en gaat veel diesel verbruiken. Je moet ze echt zowel passief met software als actief inleren door een bepaalde inrijprocedure. Dat doen ze ondermeer door de motor een paar keer flink in de toeren door te trekken en daarna compleet gas eraf en op de motor afremmen tot onder de 1500 toeren meen ik.
De van PSA afkomstige 1.6 dieseltjes kan je niet vergelijken met een ouderwetse 5 cilinder D5 of een Mercedes diesel bijvoorbeeld. Daar gaan de injectoren veel langer mee en heb je veel minder problemen met roetfilters egr's en zo.
Van deze 1.6 diesel motoren heb je 2 versies. Eentje met 16 kleppen tot en met pakweg 2011 geproduceerd. Daarna kwam de 8 kleppen versie.
Beide hebben veel problemen met de injectoren. Bij de 16 kleppen versies gingen de brandplaatjes altijd lekken. Dan kreeg je een enorme diesellucht in je interieur. Bijkomend nadeel was dat door de lekkage de injectoren compleet vast koekten waardoor ze amper te verwijderen waren.
De 8 kleppen versie heeft dat probleem niet meer. Maar hebben zowat nog meer problemen met de injectoren. Zoals aangegeven gaat de elektrische spoel in de kop van de injector op een gegeven moment stuk als gevolg van wisselende omgevingstemperaturen. Het zijn zogenaamde piezo injectoren en die zijn super gevoelig. Dat uit zich van te voren in gestotter en gehaper van de motor. Niet lang daarna val je helemaal stil met een defecte injector en kan je met 3 overblijvende werkende cilinders in noodloop met max. 60km/u terug naar huis.
Inderdaad kan je ze vervangen zonder ze in te leren in de motorsoftware. Maar de motor loopt dan nooit optimaal en gaat veel diesel verbruiken. Je moet ze echt zowel passief met software als actief inleren door een bepaalde inrijprocedure. Dat doen ze ondermeer door de motor een paar keer flink in de toeren door te trekken en daarna compleet gas eraf en op de motor afremmen tot onder de 1500 toeren meen ik.
De van PSA afkomstige 1.6 dieseltjes kan je niet vergelijken met een ouderwetse 5 cilinder D5 of een Mercedes diesel bijvoorbeeld. Daar gaan de injectoren veel langer mee en heb je veel minder problemen met roetfilters egr's en zo.
- Frisby
- 2nd Gear member
Vanmiddag een kopje koffie gedronken bij de Volvo dealer in Waismes. Want de injector moest worden ingelezen/ingeleerd. Daar waren ze (in totaal) 1,5 uur mee bezig. Kostte wat. Maar hij doet het weer… yeah.
Wat mij vanaf dag 1 al opviel aan deze auto: tijdens het optrekken schudt de auto lichtjes. Dat kan zijn, maar dat was ook de aanloop naar de motor service storing (injector probleem). Is het normaal dat hij in (lagere) toeren iets meer schudt? In zijn 5 of 6 is het vrijwel weg. En als ik geen plankgas intrap ook niet, maar rustig steeds sneller rijd. Binnenkort gaan we ontdekken hoe hij een aanhanger met troep voor de stort (recypark) meetrekt.
Voorlopig zijn we weer ‚back on track‘ met de V50.
Wat mij vanaf dag 1 al opviel aan deze auto: tijdens het optrekken schudt de auto lichtjes. Dat kan zijn, maar dat was ook de aanloop naar de motor service storing (injector probleem). Is het normaal dat hij in (lagere) toeren iets meer schudt? In zijn 5 of 6 is het vrijwel weg. En als ik geen plankgas intrap ook niet, maar rustig steeds sneller rijd. Binnenkort gaan we ontdekken hoe hij een aanhanger met troep voor de stort (recypark) meetrekt.
Voorlopig zijn we weer ‚back on track‘ met de V50.
- Frisby
- 2nd Gear member
Hallo Evolvolisten,
Even iets uit een oude topic geknipt om een nieuwe te starten.
Dan staat de oproep/vraag weer bovenaan.
Mijn verbruik loopt de spuitgaten uit.
Als ik getankt heb, start ik met 1200 km te rijden op deze tank.
Na 100km te hebben gereden, is het ineens 940 km.
En het loopt snel verder af.
(Ik heb geen zware voet, trek geen dieseltrein of andere zware gewichten en meestal zit ik alleen in de auto)
Het digitale schermpje geeft bij een koude start, 54,9l/100km….in de eerste versnelling.
2 & 3 ‚zakt‘ het terug naar 37,6, 21 en 17l/100km
Bij 4,5,6 versnelling blijft het hangen rond de 5/6 l per 100km.
Het lijkt wel of ik een draaikolk in mij tank heb…..
Ik heb een maand terug motorstoring gehad. Verstuiver kapot.
Verstuiver nr.1 is vervangen omdat die nix meer deed.
Maar aangezien ik veel lees hier op het forum over álle verstuivers vervangen, wordt Vdash en Vida interessant om ook aan te schaffen.
(Dus nog 3 te gaan, a €250/300 per stuk
)
Dan nog weer de vraag: hoe kom je aan de codes om deze in te voeren?
De QR code op de injectoren kan mij telefoon niet scannen.
Dat is het softwarematige deel.
Nu nog het rijden op bepaalde toeren…. Mechanisch inleren, ofzo
(Ik lees soms té veel dingen hierover op het forum)
Dat met dat toeren proces, heb je daar ook een apparaat voor nodig zodat je tijdens het rijden kunt controleren of de processen goed gaan?
Waar koopje zoiets of welk programma te installeren op een laptop?
Is er iemand die (het inleren) proces stap voor stap kan beschrijven na het vervangen van de verstuivers?
Ik ben erg benieuwd..
Een bezorgde D2 1.6 diesel rijder
Even iets uit een oude topic geknipt om een nieuwe te starten.
Dan staat de oproep/vraag weer bovenaan.
Mijn verbruik loopt de spuitgaten uit.
Als ik getankt heb, start ik met 1200 km te rijden op deze tank.
Na 100km te hebben gereden, is het ineens 940 km.
En het loopt snel verder af.
(Ik heb geen zware voet, trek geen dieseltrein of andere zware gewichten en meestal zit ik alleen in de auto)
Het digitale schermpje geeft bij een koude start, 54,9l/100km….in de eerste versnelling.
2 & 3 ‚zakt‘ het terug naar 37,6, 21 en 17l/100km
Bij 4,5,6 versnelling blijft het hangen rond de 5/6 l per 100km.
Het lijkt wel of ik een draaikolk in mij tank heb…..
Ik heb een maand terug motorstoring gehad. Verstuiver kapot.
Verstuiver nr.1 is vervangen omdat die nix meer deed.
Maar aangezien ik veel lees hier op het forum over álle verstuivers vervangen, wordt Vdash en Vida interessant om ook aan te schaffen.
(Dus nog 3 te gaan, a €250/300 per stuk
Dan nog weer de vraag: hoe kom je aan de codes om deze in te voeren?
De QR code op de injectoren kan mij telefoon niet scannen.
Dat is het softwarematige deel.
Nu nog het rijden op bepaalde toeren…. Mechanisch inleren, ofzo
(Ik lees soms té veel dingen hierover op het forum)
Dat met dat toeren proces, heb je daar ook een apparaat voor nodig zodat je tijdens het rijden kunt controleren of de processen goed gaan?
Waar koopje zoiets of welk programma te installeren op een laptop?
Is er iemand die (het inleren) proces stap voor stap kan beschrijven na het vervangen van de verstuivers?
Ik ben erg benieuwd..
Een bezorgde D2 1.6 diesel rijder
- Fredhead
- Geartronic member
Beide topics samen gevoegd.
Je vraagt in grote lijnen dezelfde vraag nog een keer en dat kan prima in je oude topic.
Blijft het overzichtelijker van en ook nu staat je vraag weer bovenaan

- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Contacteer:
Mijn S60 D5 gaf bij een volle tank (70 liter) aan: 2160 KM TOT LEGE TANK. Dat ding kan wel meer zeggen...
Paar keer zo goed als leeg rijden, vol gooien, kilometers en liters berekenen en je weet wat de auto echt zuipt.
Hoef je je nooit meer druk te maken over het verbruik in de boordcomputer

Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII

- Fredhead
- Geartronic member
Of om een idee te hebben hoe ver je ongeveer gaat komen op het moment dat je onderweg bent.
Volledig op vertrouwen nooit doen en zoals al geopperd eens een paar tanks diesel uitrekenen wat je verbruik nu werkelijk is.
Huidige verbruik is leuk maar geeft geen enkele indicatie ten opzichte van het daadwerkelijk verbruik.
Volledig op vertrouwen nooit doen en zoals al geopperd eens een paar tanks diesel uitrekenen wat je verbruik nu werkelijk is.
Huidige verbruik is leuk maar geeft geen enkele indicatie ten opzichte van het daadwerkelijk verbruik.
- Frisby
- 2nd Gear member
Pardoes?
Nee, zonder alle gekheid op een stokje:
Het laatste verbruik was
804 kilometer gereden, 46 liter getankt
Verbruik was dus 17,5 L / 100 km.
(D.d. 14.92.2025)