Trekhaak storing (elektrische trekhaak)

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Plaats reactie
Kymo
Starter
Contacteer:

Iemand ervaring met een storing in de wegklapbare trekhaak?

Krijg onder het rijden een foutmelding dat de trekhaak is uitgeklapt en los zit.
Deze is dan echter ingeklapt en zit keurig vast.

Uitgelezen bij de Volvo in Goes, maar kunnen de fout niet vinden daar. Laat staan oplossen.... Next step zou zijn, alles uitbouwen en wisselen.
Gouwe
7th Gear member

Geen ervaring mee, maar als ze de fout niet kunnen vinden lijkt met het oplossen van het probleem ook best lastig, zelfs voor een dealer..... Heb je de zoekfunctie hier op het forum al gebruikt?
Ik zou zelf beginnen met het goed schoonmaken van de trekhaak en alles eromheen. Ook zou ik kijken of ik de stekker waarmee de kabelboom van de trekhaak aan de auto zit kon vinden, ik vermoed de trekhaak regel module (TRM): even lostrekken, controleren op corrosie en weer vastklikken.
Tot slot is het best mogelijk dat jij water lekkage via het panodak hebt door verstopte afvoeren en/of een te groot gat in het dakrubber rondom het raam (zoek hier even op het forum) en dat er water in de die TRM is gelopen. Dat eerste is een bekend ding, dat tweede een mogelijk gevolg.
Succes.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
teebee
7th Gear member

Kymo schreef: 28.01.2025 - 20:52 Iemand ervaring met een storing in de wegklapbare trekhaak?

Krijg onder het rijden een foutmelding dat de trekhaak is uitgeklapt en los zit.
Deze is dan echter ingeklapt en zit keurig vast.

Uitgelezen bij de Volvo in Goes, maar kunnen de fout niet vinden daar. Laat staan oplossen.... Next step zou zijn, alles uitbouwen en wisselen.
Nou, next step zou eerder zijn, demonteren alles nakijken en smeren en met name alle electrische componenten (dus ook bekabeling) doormeten en checken. Wisselen is mi nog wel een stap verder.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
-KJ-
5th Gear member

Komt vaker voor: https://www.xc40forum.com/threads/retra ... brid.6970/

Er zullen in de behuizing waar de haak aan zit wel schakelaars/sensoren zitten die de positie van de haak doorgeven aan de TRM. Mogelijk is met zo'n positiesensor iets mis.
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”