Volvo XC40 motorgeluid

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Menolidark
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 18.12.2024 - 18:54

Hoi allemaal,

Even een vraag vinden jullie ook dat een Volvo xc40 T4 2.0 als een diesel klinkt? Vind hem eerlijk gezegd best ruig klinken.

Zie graag jullie reacties / meningen wat jullie hier van vinden
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3905
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Dat klopt ja.
Een diesel klinkt zelfs mooier.
Bij koude motor is het een vreselijke knikker-bak;
bij warme motor zal ik niet zeggen dat het een harmonische-symfonie wordt maar het is geen punk meer.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 8148
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Vind het net klinken als een brommobiel.
Zou niet weten hoe anders te beschrijven.
Vraag mij ook af wat het maakt dat deze type motor zo klinkt.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
FLITS34
3rd Gear member
Berichten: 296
Lid geworden op: 19.07.2023 - 01:47

Klopt helemaal, vooral na een koude start zijn de motorgeluiden zeer nadrukkelijk aanwezig.
Als de motor op bedrijfstemperatuur is verdwijnt de ‘roffel’ weer.
Er zijn al meerdere topics over verschenen op dit forum. Het hoort blijkbaar bij deze motor, maarja zolang je hem hoort functioneert hij nog…….
164 GLE > 264 GLE > 240 > 740 GL > S80 V8 > 760 GLE > XC90 V8 > XC40 T4 R design
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 6601
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

mees schreef: 04.02.2025 - 09:29 Bij koude motor is het een vreselijke knikker-bak; bij warme motor zal ik niet zeggen dat het een harmonische-symfonie wordt maar het is geen punk meer.
:lol: :lol: :lol: Die houden we er in mees! Eerst dacht ik dat 1 cilinder minder, wat problematisch kon zijn, en dat de 3 cilinder motor rauwer zou klinken dan een 4 cilinder. Maar als ik deze reacties lees, ben ik eigenlijk een geluksvogel. De 3 cilinder is in de praktijk juist comfortabel stil. Alleen bij flink wat gas geven, laat de 3 cilinder wat rauw van zich horen. En wat duurzaamheid betreft van de 3 cilinder, de tijd zal het leren.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13655
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Het gaat hier over een 2.0T4, dat is gewoon een 4 cilinder
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 8148
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

OGA244 schreef: 04.02.2025 - 12:25 Het gaat hier over een 2.0T4, dat is gewoon een 4 cilinder
Ja, dat dacht ik dus ook.
Maar ook andere 3 cilinders (kijk bv Subaru) klinken ook normaal en niet zo rauw als deze 4 pitter.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
Menolidark
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 18.12.2024 - 18:54

mees schreef: 04.02.2025 - 09:29 Dat klopt ja.
Een diesel klinkt zelfs mooier.
Bij koude motor is het een vreselijke knikker-bak;
bij warme motor zal ik niet zeggen dat het een harmonische-symfonie wordt maar het is geen punk meer.
Haha ja dat kan je wel zeggen vind het wel bijzonder hoor dat die zo veel geluid kan maken vooral de retour van de benzine die kan ook aardig wat tikken maar ook dat blijkt normaal te zijn 😳
Urbexpeditie schreef: 04.02.2025 - 09:39 Vind het net klinken als een brommobiel.
Zou niet weten hoe anders te beschrijven.
Vraag mij ook af wat het maakt dat deze type motor zo klinkt.
Haha inderdaad
Hans Eilander schreef: 04.02.2025 - 11:54
mees schreef: 04.02.2025 - 09:29 Bij koude motor is het een vreselijke knikker-bak; bij warme motor zal ik niet zeggen dat het een harmonische-symfonie wordt maar het is geen punk meer.
:lol: :lol: :lol: Die houden we er in mees! Eerst dacht ik dat 1 cilinder minder, wat problematisch kon zijn, en dat de 3 cilinder motor rauwer zou klinken dan een 4 cilinder. Maar als ik deze reacties lees, ben ik eigenlijk een geluksvogel. De 3 cilinder is in de praktijk juist comfortabel stil. Alleen bij flink wat gas geven, laat de 3 cilinder wat rauw van zich horen. En wat duurzaamheid betreft van de 3 cilinder, de tijd zal het leren.
Zelf met warme motor klinkt die best ruig maar zoals je zegt als iedereen hier al aangeeft dat ze het herkennen dan zou het normaal zijn ja🫣
Hans Eilander schreef: 04.02.2025 - 11:54
mees schreef: 04.02.2025 - 09:29 Bij koude motor is het een vreselijke knikker-bak; bij warme motor zal ik niet zeggen dat het een harmonische-symfonie wordt maar het is geen punk meer.
:lol: :lol: :lol: Die houden we er in mees! Eerst dacht ik dat 1 cilinder minder, wat problematisch kon zijn, en dat de 3 cilinder motor rauwer zou klinken dan een 4 cilinder. Maar als ik deze reacties lees, ben ik eigenlijk een geluksvogel. De 3 cilinder is in de praktijk juist comfortabel stil. Alleen bij flink wat gas geven, laat de 3 cilinder wat rauw van zich horen. En wat duurzaamheid betreft van de 3 cilinder, de tijd zal het leren.
😂😂😂
Urbexpeditie schreef: 04.02.2025 - 12:30
OGA244 schreef: 04.02.2025 - 12:25 Het gaat hier over een 2.0T4, dat is gewoon een 4 cilinder
Ja, dat dacht ik dus ook.
Maar ook andere 3 cilinders (kijk bv Subaru) klinken ook normaal en niet zo rauw als deze 4 pitter.
Kennen jullie de eerste smart for two wat was dat voor een auto zeg Die klonk pas ruig buiten als binnen in de auto werd je er gek van, ok Volvo klinkt binnen gelukkig niet zo maar buiten 🤣🤣 verder rijd die wel goed moetnik zeggen
Stoyanov
3rd Gear member
Berichten: 300
Lid geworden op: 26.06.2024 - 10:31

Hans Eilander schreef: 04.02.2025 - 11:54
mees schreef: 04.02.2025 - 09:29 Bij koude motor is het een vreselijke knikker-bak; bij warme motor zal ik niet zeggen dat het een harmonische-symfonie wordt maar het is geen punk meer.
:lol: :lol: :lol: Die houden we er in mees! Eerst dacht ik dat 1 cilinder minder, wat problematisch kon zijn, en dat de 3 cilinder motor rauwer zou klinken dan een 4 cilinder. Maar als ik deze reacties lees, ben ik eigenlijk een geluksvogel. De 3 cilinder is in de praktijk juist comfortabel stil. Alleen bij flink wat gas geven, laat de 3 cilinder wat rauw van zich horen. En wat duurzaamheid betreft van de 3 cilinder, de tijd zal het leren.

Check de 3 cilinders van Daihatsu. Gebruikt in de kleine japanse truttenschuddertjes. Lopen probleemloos 300KKm +
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13655
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Dat was Japanse techniek..

Heb een paar T3's gezien waar binnen een jaar n nieuwe motor in moest, die hadden een los zittende krukas..

Vond de constructie verder wel slim, uitlaatgas door het blok heen om sneller op bedrijfstemperatuur te komen..
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 6601
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

OGA244 schreef: 04.02.2025 - 18:29 Heb een paar T3's gezien waar binnen een jaar n nieuwe motor in moest, die hadden een los zittende krukas..
Dat noemde ze bij de NSU RO80 toch een wankelmotor...? :lol:
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13655
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Dat was trouwens (wel) een magistrale vinding
Zeprov
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 21.02.2025 - 23:40

Menolidark schreef: 04.02.2025 - 09:05 Hoi allemaal,

Even een vraag vinden jullie ook dat een Volvo xc40 T4 2.0 als een diesel klinkt? Vind hem eerlijk gezegd best ruig klinken.

Zie graag jullie reacties / meningen wat jullie hier van vinden
Ben met hetzelfde probleem bij de dealer geweest en mijn auto een dagje achtergelaten. Zij horen geen gekke dingen waarvan ik dacht dat het motorblok los lag. Het is alleen bij een koude start want als de auto in een verwarmde garage heeft gestaan heb ik geen last van het geluid. Maar ik ben niet tevreden met het antwoord want als het normaal zou zijn had iedereen er wel last van........ komt een vervolg
danny3
3rd Gear member
Berichten: 321
Lid geworden op: 04.07.2020 - 21:25

OGA244 schreef: 04.02.2025 - 18:29 Dat was Japanse techniek..

Heb een paar T3's gezien waar binnen een jaar n nieuwe motor in moest, die hadden een los zittende krukas..
waar heb je die dan gezien , ? ik vind het altijd raar dat mensen de 3 cilinders willen neerhalen
XC40 T2
Nissan Terrano II 1998 tot 2020
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 6601
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Danny, wees gerust. Als je normaal met de 3 cilinder omgaat, en het juiste onderhoud laat doen, zal de tijd het leren hoe goed of slecht de T2 motoren zijn. Ik had tijdens de inrijperiode, een licht olieverbruik. Na een jaar vóór de eerste beurt, stond het oliepeil precies tussen Min en Max. Het tweede jaar waren er maar 5 blokjes weg vanaf Max. En nu na 56.000 km is er maar 1 blokje weg vanaf Max. Dus praktisch geen olieverbruik meer. Ik rij ongeveer 12.500 km per jaar.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Stoyanov
3rd Gear member
Berichten: 300
Lid geworden op: 26.06.2024 - 10:31

Wat mijn "spijkerbak dieselgeluid 3 cilinder" betreft; gekocht met olie 1 streepje onder max. en na 5000 km nog steeds 1 streepje onder max.
Denk dat de vorige eigenaar er (net als ik) ook geen gekke capriolen mee uit heeft gehaald.
Dat rauwe is maar even. De koude start. Rustig warmrijden. Met warme motor vind ik hem zelf mooier klinken dan menig 4 cilinder.
Maar dat zal wel aan mij liggen.
Ik denk maar zo dat de T3 uitvoering 'slechts' 163PK heeft. Uit de andere 3 cilinders van Volvo worden veel meer pk's gekieteld.
Dus het zal wel loslopen met zogenaamde overbelasting.
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 883
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

Stoyanov schreef: 03.03.2025 - 22:51 Ik denk maar zo dat de T3 uitvoering 'slechts' 163PK heeft. Uit de andere 3 cilinders van Volvo worden veel meer pk's gekieteld.
Ik ben benieuwd welke andere 3 cilinders dat zijn.
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
Stoyanov
3rd Gear member
Berichten: 300
Lid geworden op: 26.06.2024 - 10:31

Willy.VdW schreef: 04.03.2025 - 08:38
Stoyanov schreef: 03.03.2025 - 22:51 Ik denk maar zo dat de T3 uitvoering 'slechts' 163PK heeft. Uit de andere 3 cilinders van Volvo worden veel meer pk's gekieteld.
Ik ben benieuwd welke andere 3 cilinders dat zijn.
BRANDSTOFMOTOR
cilinders 3, in lijn
kleppen per cilinder 4
cilinderinhoud 1.477 cc
boring x slag 82,0 mm x 93,2 mm
compressieverhouding 10,5:1
max. vermogen 132 kW (180 pk)/5800 tpm
max. koppel 265 Nm/1500 tpm

En ja; u heeft gelijk. Het is er maar 1.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 6601
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Zover ik weet, heeft de T2 met 129 pk, T3, en T5 met 180 pk, dezelfde 1.5T 3 cilinder. Heb in het begin eens geïnformeerd voor een Tuning, en het blijkt dat dezelfde T2 motor, getuned kan worden tot maar liefst 190 pk. Dus kan er van overbelasting bij de standaard T2 motor met 129 pk, nauwelijks sprake zijn. Voor de levensduur is de inrijperiode, het altijd rustig warm rijden, en een normale behandeling, van groot belang. Ook het jaarlijkse onderhoud, en de kwaliteit van de getankte brandstof. De tijd zal het leren. Het rauwe geluid is alleen hoorbaar bij flinke belasting van de motor. bv bij snel optrekken.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
wurtel
2nd Gear member
Berichten: 120
Lid geworden op: 25.06.2018 - 14:33

Ik volg een paar automonteurs uit de USA op youtube, en daar zijn ze gewend om rond de 10.000km olie te verversen, 30.000km vinden ze excessief lang...
144 - 244 - 440 - 440 - V40 - V40 - S60 - S60 - S60 - XC40 (2019-07)
Plaats reactie

Terug naar “XC40”