hoofdsteun
- AdB1955
- 2nd Gear member
- Berichten: 134
- Lid geworden op: 21.12.2022 - 10:13
Vanwege haar kapsel (ze heeft d'r haar van achteren opgestoken) heeft mijn vrouw last van de hoofdsteun en op haar verzoek heb ik dat ding uit de stoel geschoven. Maar nu zei iemand tegen me dat je dat niet mag doen en er zelfs een boete voor kunt krijgen. Klopt dit?
Volvo XC40 T2 Business Pro Automaat 2021
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 6191
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Ja dat klopt. Inderdaad staat de hoofdsteun wat te veel naar voren, en word soms (ook bij mij) als storend ervaren. Helaas zijn de verstelmogelijkheden van de hoofdsteunen nihil, dan alleen wat hoger of lager.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- -KJ-
- 5th Gear member
- Berichten: 1158
- Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22
Misschien moet je die iemand even naar de bron van die onzin vragen. Verstandig is het in in ieder geval niet om de hoofdsteun te verwijderen, die zit er zeker niet (slechts) voor het comfort.
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 6191
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Even op Google gezocht. Maar het verwijderen van een hoofdsteun, voor of achterin, is schijnbaar niet strafbaar.
Kan mogelijk wel juridische gevolgen hebben na een ongeval. bv bij het oplopen van een whiplash.
Kan mogelijk wel juridische gevolgen hebben na een ongeval. bv bij het oplopen van een whiplash.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 6191
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Ad, je kan het een beetje opvangen door de leuning wat verder naar achteren te doen. Je hoofd hou je altijd automatisch rechtop. Zo krijg je tóch wat meer speling tussen je hoofd, en de hoofdsteun. Is het proberen waard... 

Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26935
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Gewoon de haren even anders doen in de auto.
Stel je wordt aangereden houd je er in ieder geval minder letsel aan over. Zie het probleem niet zo...
Stel je wordt aangereden houd je er in ieder geval minder letsel aan over. Zie het probleem niet zo...
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3704
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Volgens mij is een hoofdsteun voorin weldegelijk verplicht.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1141
- Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19
Wat ik er over heb kunnen vinden is dat nieuwe auto’s sinds 1997 verplicht moeten zijn uitgerust met hoofdsteunen voorin. Of je ze dan zelf mag verwijderen kan ik niets over vinden. Maar als het niet zou mogen, waarom zou je ze dan met een simpel knopje kunnen ontgrendelen om te verwijderen?
Ook de APK-eis zegt hier niets over in het hoofdstuk “bescherming inzittenden”, de autogordel, eventuele klapstoel, en indicatie voor gordelspanner en airbags worden hier wel in benoemd.
Ook de APK-eis zegt hier niets over in het hoofdstuk “bescherming inzittenden”, de autogordel, eventuele klapstoel, en indicatie voor gordelspanner en airbags worden hier wel in benoemd.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 7735
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Voor zover ik weet dient de fabrikant de auto verplicht uit te rusten met hoofdsteunen welke ook nog dienen te voldoen aan richtlijnen.
Op vallend is daarin dat voortschrijdend onderzoek heeft aangetoond dat een veilige afstand welke het hoofd horizontaal maximaal mag afleggen tot de hoofdsteun 40 mm is, terwijl het voorschrift 102 mm is. Ook de minimale hoogte van een hoofdsteun is vastgelegd (ook die zou volgens het onderzoek hoger moeten worden). Nergens heb ik kunnen vinden dat het verboden is de hoofdsteunen te verwijderen. Of het slim is, is niet zozeer de vraag want dat lijkt me meer dan duidelijk. Uiterst onverstandig (understatement) om dit te doen omwille van bv cosmetische redenen van degene welke er zit. Als je het ding zo nodig toch wil verwijderen zou ik zeker bij je verzekeringsmaatschappij informeren hoe zij daartegenover staan; ik heb maar zo het vermoeden dat zij het wel als een verplichting zien, gezien het aanzienlijk grotere risico op lichamelijk letsel.
Op vallend is daarin dat voortschrijdend onderzoek heeft aangetoond dat een veilige afstand welke het hoofd horizontaal maximaal mag afleggen tot de hoofdsteun 40 mm is, terwijl het voorschrift 102 mm is. Ook de minimale hoogte van een hoofdsteun is vastgelegd (ook die zou volgens het onderzoek hoger moeten worden). Nergens heb ik kunnen vinden dat het verboden is de hoofdsteunen te verwijderen. Of het slim is, is niet zozeer de vraag want dat lijkt me meer dan duidelijk. Uiterst onverstandig (understatement) om dit te doen omwille van bv cosmetische redenen van degene welke er zit. Als je het ding zo nodig toch wil verwijderen zou ik zeker bij je verzekeringsmaatschappij informeren hoe zij daartegenover staan; ik heb maar zo het vermoeden dat zij het wel als een verplichting zien, gezien het aanzienlijk grotere risico op lichamelijk letsel.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !

Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40409
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Toen ik in 1975 mijn eerste autootje kreeg zat daar geen hoofdsteun in.
Het was zelfs helemaal voorzien door fabrikant Peugeot.
Toen ik een after market hoofdsteun vond, die over de leuning van de stoel geschoven kon worden, het werd toen geadverteerd als een Volvo-stijl hoofdsteun, heb ik die onmiddellijk gekocht.
Het is een essentieel deel van de veiligheid van een auto en ik kan niet begrijpen dat je die er af schroeft 'omdat m'n haar niet goed zit'. Ongelooflijk !
Citaat
Volvo begon in 1968 met het standaard uitrusten van alle nieuwe modellen met hoofdsteunen op de voorstoelen, rechtstreeks vanuit de fabriek. Dit was een belangrijke stap in hun focus op veiligheid.
Eerder, in 1964, bood Volvo hoofdsteunen al als optionele uitrusting aan, met name op de **Volvo Amazon** en **Volvo 140-serie**. Vanaf 1968 werden ze echter verplicht voor nieuwe Volvo's, vooruitlopend op veiligheidsvoorschriften in verschillende landen.
Volvo was een pionier op het gebied van veiligheid en speelde een grote rol in de invoering van hoofdsteunen als standaarduitrusting in de auto-industrie.
Het was zelfs helemaal voorzien door fabrikant Peugeot.
Toen ik een after market hoofdsteun vond, die over de leuning van de stoel geschoven kon worden, het werd toen geadverteerd als een Volvo-stijl hoofdsteun, heb ik die onmiddellijk gekocht.
Het is een essentieel deel van de veiligheid van een auto en ik kan niet begrijpen dat je die er af schroeft 'omdat m'n haar niet goed zit'. Ongelooflijk !
Citaat
Volvo begon in 1968 met het standaard uitrusten van alle nieuwe modellen met hoofdsteunen op de voorstoelen, rechtstreeks vanuit de fabriek. Dit was een belangrijke stap in hun focus op veiligheid.
Eerder, in 1964, bood Volvo hoofdsteunen al als optionele uitrusting aan, met name op de **Volvo Amazon** en **Volvo 140-serie**. Vanaf 1968 werden ze echter verplicht voor nieuwe Volvo's, vooruitlopend op veiligheidsvoorschriften in verschillende landen.
Volvo was een pionier op het gebied van veiligheid en speelde een grote rol in de invoering van hoofdsteunen als standaarduitrusting in de auto-industrie.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3704
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Oplossing: stoelleuning meer achterover kantelen omdat de hoofdsteun dan verder van je hoofd komt te staan?
De hoek bovenlichaam-zicht naar voren zal anders moeten worden.
De hoek bovenlichaam-zicht naar voren zal anders moeten worden.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 6191
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Dat werkt bij mij echt zo. Je rug hangt daardoor iets meer achterover, maar je houd je hoofd rechtop. Zo win je enkele centimeters.raspaardje schreef: ↑07.02.2025 - 10:49 Oplossing: stoelleuning meer achterover kantelen omdat de hoofdsteun dan verder van je hoofd komt te staan?
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1141
- Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19
Klopt, mijn pa heeft de stoel ook vrij stijl rechtop staan, als ik dan rijdt drukt de hoofdsteun ook vervelend tegen de achterkant van mijn hoofd. De leuning 1 of 2 klikjes minder stijl en probleem is opgelost.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 6191
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Hier een afbeelding van de zitpositie. Denk in gedachten de rugleuning iets meer achterover (niet teveel natuurlijk) dan houd je het hoofd automatisch voor het zicht rechtop. De hoofdsteun gaat echter mee met de rugleuning. Dus word de afstand tussen hoofd en hoofdsteun ietsje groter, en is de hoofdsteun niet langer irritant. Probeer het zelf maar eens uit. 

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 7735
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
DE oplossing kan maar zo heeeel simpel zijn en niet duur. Maak een afspraak bij de kapper….. (of zet er zelf de schaar in) 
(Als mn haar maar goed zit, ondanks mn gebroken nek…..)

(Als mn haar maar goed zit, ondanks mn gebroken nek…..)
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !

Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 19.07.2023 - 01:47
Dit keer ben ik het helemaal eens met Teebee! Wat een onzin om de hoofdsteun te verwijderen omdat je haar anders niet goed zit!
Ik ken diverse slachtoffers met een whiplash en dat is echt niet fijn. Een kennis is zelfs gedeeltelijk verlamd geraakt ondanks dat het niet eens zo’n enorme harde klap was geweest.
Kortom SUPER onverstandig !1
Ik ken diverse slachtoffers met een whiplash en dat is echt niet fijn. Een kennis is zelfs gedeeltelijk verlamd geraakt ondanks dat het niet eens zo’n enorme harde klap was geweest.
Kortom SUPER onverstandig !1
164 GLE > 264 GLE > 240 > 740 GL > S80 V8 > 760 GLE > XC90 V8 > XC40 T4 R design
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 7735
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !

Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208