Pagina 1 van 1

Volvo aanschaf

Geplaatst: 07.02.2025 - 21:53
door danielplomp
Hallo,

Hier een BMW rijder 🙂
Ik ben aan het kijken naar een Volvo XC90. Goede ervaring mee tijdens een trip vorige week naar de bergen. Dat was wel een redelijk nieuwe (2020).

Ik wil graag meer ruimte dus deze Volvo lijkt me perfect.

Hoe zijn jullie ervaringen hiermee? En hoe zit het als je een Volvo aanschaft uit bv 2017 / 2018 met al behoorlijk aantal kilometers? Denk aan rond de 180.000?

Wat zijn de dure garage bezoeken mbt onderhoud? Is er iets bij Volvo wat een bekend issue is oid?

Hoor graag.

Alvast bedankt,
Daniel

Volvo aanschaf

Geplaatst: 08.02.2025 - 08:37
door Kick
Welkom!

Veel vragen waar ook veel antwoorden op zijn. Ik denk dat al je vragen over Volvo hetzelfde beantwoord kunnen worden als je het over een BMW zou hebben. Jij bent BMW rijder; wat is jouw ervaring over de aanschaf van een BMW uit die periode en wat zijn de dure aangelegenheden bij een garagebezoek?

Het zal niet veel verschillen met een merk als Volvo (of Audi of Mercedes).

Succes met de speurtocht!

Volvo aanschaf

Geplaatst: 08.02.2025 - 09:13
door RZA
Welkom! 180k km hoeft geen enkel probleem te zijn. Garantie erbij nemen is wel iets wat ik zelf zou doen.

Als je naar een plugin kijkt (bijv de T8 die je vaak ziet) zou ik checken of de ERAD-koppeling (moet je maar even Googelen) al is vervangen. Die geeft vaak issues op een gegeven moment en is kostbaar om te vervangen.

Motoren (zoek je benzine of diesel?) lijken over het algemeen erg betrouwbaar te zijn. Een een T5 geeft al zo'n 250 pk.

Succes ermee!

Volvo aanschaf

Geplaatst: 08.02.2025 - 09:30
door raspaardje
Een XC90 T5 lijkt met het betrouwbaarst zonder de PHEV issues. Maar het lust natuurlijk een beste slok.

Volvo aanschaf

Geplaatst: 08.02.2025 - 09:57
door RZA
raspaardje schreef: ↑08.02.2025 - 09:30 Een XC90 T5 lijkt met het betrouwbaarst zonder de PHEV issues. Maar het lust natuurlijk een beste slok.
Yes dat denk ik ook. Er is dacht ook nog een T6 (= een T5 + supercharger, wel gaaf ;-) ) zonder stekker, maar die zie je niet vaak en zal nog wat meer verbruiken. Met de XC60 T5 zit ik op 1 op 10 - 1 op 11.

Volvo aanschaf

Geplaatst: 08.02.2025 - 10:45
door Longway
Hallo, ik heb 2,5 jaar geleden een XC90 T8 (bouwjaar 2017, model 2018) met 144 K op de teller aangeschaft. Tot nu toe geen enkel probleem en rij +/- 11 K per jaar, deels met een flinke caravan er achter. Enige tegenvaller vind ik de benzine tank van 50 liter. Onderhoud zal wel vergelijkbaar zijn met BMW. Volvo is niet goedkoop qua onderhoud!
Wel een heerlijk auto voor lange afstanden!

Volvo aanschaf

Geplaatst: 08.02.2025 - 10:55
door raspaardje
RZA schreef: ↑08.02.2025 - 09:57
raspaardje schreef: ↑08.02.2025 - 09:30 Een XC90 T5 lijkt met het betrouwbaarst zonder de PHEV issues. Maar het lust natuurlijk een beste slok.
Yes dat denk ik ook. Er is dacht ook nog een T6 (= een T5 + supercharger, wel gaaf ;-) ) zonder stekker, maar die zie je niet vaak en zal nog wat meer verbruiken. Met de XC60 T5 zit ik op 1 op 10 - 1 op 11.
Vorige week zat ik nog in een dergelijke T6.
Wordt gebruikt als 2de auto, naast een M340i touring. Zal de 1 op 8 niet halen met korte afstanden.

Vooral de grote XC modellen met hybride aandrijving hebben met grote regelmaat toch wel hoge kosten aan de aandrijflijn. De vraag is dus hoeveel km je per jaar wil maken.

Volvo aanschaf

Geplaatst: 08.02.2025 - 11:12
door danielplomp
Bedankt voor alle reacties! Ik ga niet heel veel kilometers maken, ik denk zo rond 15.000 km.

Is de hybride wel iets zuiniger dan een gewone T8?

Volvo aanschaf

Geplaatst: 08.02.2025 - 11:51
door S80 Executive
danielplomp schreef: ↑08.02.2025 - 11:12 Bedankt voor alle reacties! Ik ga niet heel veel kilometers maken, ik denk zo rond 15.000 km.

Is de hybride wel iets zuiniger dan een gewone T8?
Dan lijkt me een hybride juist zuiniger. Als je netjes laadt, dan kun je relatief veel elektrisch rijden. Veel koude - benzine - starts kosten relatief veel benzine en dat kun de met hybride voorkomen. Als je kunt laden met behulp van zonnepanelen, dan heb je zeker een zuiniger keuze met de plug-in hybride.

Volvo aanschaf

Geplaatst: 08.02.2025 - 12:28
door raspaardje
danielplomp schreef: ↑08.02.2025 - 11:12 Bedankt voor alle reacties! Ik ga niet heel veel kilometers maken, ik denk zo rond 15.000 km.

Is de hybride wel iets zuiniger dan een gewone T8?
Een T6 en T8 zijn de hybrides...;)
Maar er is in het verleden ook kort een T6 non-hybrid geleverd (310 of 320 pk).

Reparaties aan de hybride aandrijflijn kunnen zo 2k - 7k euro zijn, kan je heel wat meerverbruik met de T5 voor hebben.

Volvo aanschaf

Geplaatst: 08.02.2025 - 18:23
door S80 Executive
raspaardje schreef: ↑08.02.2025 - 12:28
danielplomp schreef: ↑08.02.2025 - 11:12 Bedankt voor alle reacties! Ik ga niet heel veel kilometers maken, ik denk zo rond 15.000 km.

Is de hybride wel iets zuiniger dan een gewone T8?
Een T6 en T8 zijn de hybrides...;)
Maar er is in het verleden ook kort een T6 non-hybrid geleverd (310 of 320 pk).

Reparaties aan de hybride aandrijflijn kunnen zo 2k - 7k euro zijn, kan je heel wat meerverbruik met de T5 voor hebben.
Ik zie nu ook dat ik de vraag verkeerd gelezen heb...

Volvo aanschaf

Geplaatst: 08.02.2025 - 20:50
door Gouwe
raspaardje schreef: ↑08.02.2025 - 10:55 ...Vooral de grote XC modellen met hybride aandrijving hebben met grote regelmaat toch wel hoge kosten aan de aandrijflijn. De vraag is dus hoeveel km je per jaar wil maken.
Ik heb in 140K (nu 300K+) op de teller maar 1 hybride gerelateerde storing gehad en dat was de OBC. Kosten 2K.
Dat grote regelmaat is dus m.i. iets te negatief.
Met een benzine aangedreven XC90 en 11K per jaar denk ik dat het met 1:9 wel klaar is, misschien een 1:10.
Met een T8 zou een 1:18 of beter haalbaar moeten zijn (ik zelf haal 1:18 op 30K per jaar).
Een XC90T8 heeft vanaf MY2018 een 70 liter tank (in plaats van 50), maar met 11K/jaar lijkt me dan geen showstopper.

En verder raad ik TS aan de zoekfunctie hier te gebruiken. Er is al zoveel over geschreven hier.....
De XC90T8 is een waanzinnig fijne auto, zeker als je maar 11K per jaar rijdt.
Een T6 in een XC90 is altijd een non-hybride. Een T6 PIH is nooit geleverd in een XC90.

Volvo aanschaf

Geplaatst: 08.02.2025 - 21:38
door raspaardje
Je meldt niet dat de ERAD in jouw auto ook een keer is vervangen?

Volvo aanschaf

Geplaatst: 09.02.2025 - 15:07
door Gouwe
raspaardje schreef: ↑08.02.2025 - 21:38 Je meldt niet dat de ERAD in jouw auto ook een keer is vervangen?
Dat heb je goed onthouden! Ik heb dat nog niet in mijn systeem zitten omdat die niet in de tijd dat ik de auto heb vervangen is (dat was daarvoor al en deze houdt het al 200K+ vol....).