Hallo,
Ik ben hier nieuw op het forum. Ik ben Kristof, 52 jaar uit Zandhoven (Belgie)
Sinds iets meer dan 10 jaar rijden wij met een XC 70 van eind 2011, model 2012, D3 5 cilinder, AWD, manueel.
Nog altijd supertevreden van de auto, maar vraag wordt stilaan wat wijsheid is, nu hij 288.000km heeft en er toch wat gebreken opduiken :
- fluitende / schurende turbo
- significant hoger olieverbruik dan voordien. Ik heb de auto gekocht in 2014 met +/- 100.000km en ik heb altijd +/- 0,5L olie moeten bijvullen tussen 2 onderhoudsbeurten, maar laatste tijd gaat dit naar 1L of meer.
In de garage ben ik al gewaarschuwd dat de turbo waarschijnlijk dit jaar aan vervanging toe is. Ik vermoed dat het olieverbruik gelinkt is aan de slijtage van de turbo, maar dat is eerder een gok dan een zekerheid.
Er zit ook een tik vooraan links in de ophanging bij remmen en nemen verkeersdrempels, nog geen idee of dit iets eenvoudig te herstellen is of niet (versleten rubber ?).
De auto trekt bijna wekelijks minstens 1x een paardentrailer.
Vraag is nu of het verstandig is om de huidige gebreken te laten herstellen en kunnen we dan weer gerust verder, of is dit het begin van een reeks (dure) kosten die er aan zitten te komen ?
Ik overweeg de overstap naar een V90 cross country, AWD, benzine of diesel, opnieuw tweedehands.
Graag jullie ervaringen, waar staan we met onze XC70 ?
mijn XC 70 van 2011
-
- 7th Gear member
- Berichten: 8245
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Welkom.
Om je gerust te stellen.... de huidige km-stand noemen wij hier "net ingereden".
Vermoed dat het olieverbruik inderdaad te linken is aan een versleten turbo.
Je kan natuurlijk geen koffiedik kijken, maar met een dergelijke km-stand heb je wel iets meer onderhoudskosten. Bij normaal onderhoud zou ik mij niet zo druk maken. Mijn XC70 klokt nu net geen 600.000 km. En veel gekke dingen heeft deze niet gehad.
Maarrrrr.... zoals ik schreef, je kan geen koffiedik kijken. Overstappen naar V90 is ook niet verkeerd.
Om je gerust te stellen.... de huidige km-stand noemen wij hier "net ingereden".
Vermoed dat het olieverbruik inderdaad te linken is aan een versleten turbo.
Je kan natuurlijk geen koffiedik kijken, maar met een dergelijke km-stand heb je wel iets meer onderhoudskosten. Bij normaal onderhoud zou ik mij niet zo druk maken. Mijn XC70 klokt nu net geen 600.000 km. En veel gekke dingen heeft deze niet gehad.
Maarrrrr.... zoals ik schreef, je kan geen koffiedik kijken. Overstappen naar V90 is ook niet verkeerd.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
-
- 1st Gear member
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 11.02.2025 - 10:54
Hoi, dank voor je reactie. Dat klinkt geruststellend.
Misschien niet het juiste topic, maar als ik zou uitkijken naar een V90, zijn er motorisaties die te vermijden of net te verkiezen zijn ?
Misschien niet het juiste topic, maar als ik zou uitkijken naar een V90, zijn er motorisaties die te vermijden of net te verkiezen zijn ?
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27272
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Wil je blijven dieselen of overstappen naar benzine?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 11.02.2025 - 10:54
De XC 70 is mijn eerste diesel, voordien altijd benzine en LPG gereden. Zou LPG wel terug kunnen overwegen.
PS : schitterende avatar de 205 turbo16, 1 van mijn absolute favoriete autos. Moest ik het budget hebben, stond er 1 in mijn garage
PS : schitterende avatar de 205 turbo16, 1 van mijn absolute favoriete autos. Moest ik het budget hebben, stond er 1 in mijn garage

-
- 1st Gear member
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 11.02.2025 - 10:54
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27272
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Of de VEA motoren net zo goed gaan op LPG als de oudere motoren durf ik mijn twijfels over te trekken.KristofXC70 schreef: ↑11.02.2025 - 19:03 De XC 70 is mijn eerste diesel, voordien altijd benzine en LPG gereden. Zou LPG wel terug kunnen overwegen.
PS : schitterende avatar de 205 turbo16, 1 van mijn absolute favoriete autos. Moest ik het budget hebben, stond er 1 in mijn garage![]()
Hier op het forum weet ik weinig tot geen voorbeelden hiervan.
Wat betreft de 205, ik heb vroeger zelf een snelle gehad

Een T16 heb ik een keer achter het stuur mogen zitten maar ik pas er niet lekker in met mijn lengte. Los daarvan vind ik de groep B wagens net als jij fantastisch
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8485
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Ik heb van 2014 tot 2019 een XC70 D3 AWD gereden, dus de 2.4L diesel 5 cyl.
Ik heb de auto op 196.000km verkocht door de LEZ invoeringen en een S90 D4 gekocht.
Geen van beide auto’s verbruiken olie, maar de S90 is binnen heel erg kwetsbaar, bij stuurwiel en armsteun in de S90 zien er erg versleten uit en dat begon al na 50.000km, de XC70 was op 196.000km nog als nieuw binnen.
Reactie van Volvocars Belgie was dat de oorzaak denkelijk de ontsmettingen die we sporadisch gebruikten tijdens COVID of mogelijk heb ik aggresief zweet…
De S90 heeft natuurlijk leuke technische opties maar als ik terug kon naar mijn XC70 zou ik het weldegelijk overwegen.
Ik heb de auto op 196.000km verkocht door de LEZ invoeringen en een S90 D4 gekocht.
Geen van beide auto’s verbruiken olie, maar de S90 is binnen heel erg kwetsbaar, bij stuurwiel en armsteun in de S90 zien er erg versleten uit en dat begon al na 50.000km, de XC70 was op 196.000km nog als nieuw binnen.
Reactie van Volvocars Belgie was dat de oorzaak denkelijk de ontsmettingen die we sporadisch gebruikten tijdens COVID of mogelijk heb ik aggresief zweet…
De S90 heeft natuurlijk leuke technische opties maar als ik terug kon naar mijn XC70 zou ik het weldegelijk overwegen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 11.02.2025 - 10:54
Ja, dat had ik nog niet vermeld maar de LEZ is 1 van de redenen waarom ik zou overwegen de XC 70 weg te doen. Brussel mag hij al niet meer in, volgend jaar idem in Antwerpen. Onze tweede auto vangt dat op (peugeot e-208 GT) maar toch ...
Zelfs op 288k ziet het interieur van de XC70 er nog heel goed uit ! Is wel donkergrijs leder dus wellicht minder gevoelig.
Ik neem aan dat verkleuring van het leder niet de enige reden is om te zeggen dat je terug naar een XC 70 zou gaan ?
Zelfs op 288k ziet het interieur van de XC70 er nog heel goed uit ! Is wel donkergrijs leder dus wellicht minder gevoelig.
Ik neem aan dat verkleuring van het leder niet de enige reden is om te zeggen dat je terug naar een XC 70 zou gaan ?
-
- 7th Gear member
- Berichten: 8245
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Ik zou persoonlijk dan afscheid nemen van de XC70.
Met de V90 heb ik geen ervaring.
Met de V90 heb ik geen ervaring.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8485
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
De kwaliteit van het interieur is voor mij de grootste ergernis, samen met het schakelgedrag van de 8 traps automaat, die is veel slomer en twijfelachtiger dan de 6 traps in mijn XC70.
Uit ergernis heb ik er een Polestar upgrade laten opzetten en dat maakt wel een deel goed.
Er zijn ook plus punten aan de 90, de massagestoelen zijn een verademing die ik nagenoeg elke rit gebruik.
Uit ergernis heb ik er een Polestar upgrade laten opzetten en dat maakt wel een deel goed.
Er zijn ook plus punten aan de 90, de massagestoelen zijn een verademing die ik nagenoeg elke rit gebruik.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D