Beste forummers even een algemene vraag waar, zo realiseer ik mij, vele antwoorden op mogelijk zijn. Toch probeer ik het....
Mijn broer heeft in 2019 een Volvo XC60 D4 uit 2015 aangeschaft met destijds 130.000 km op de teller. Na een lang ziekbed is hij recent overleden en de weduwe heeft mij gevraagd een nieuwe bestemming voor de Volvo te zoeken. De auto is voor haar veel te groot en zij heeft er nog nooit een meter in gereden.
Ik heb de auto inmiddels bij haar opgehaald en ik moet bekennen: dat rijdt best wel leuk!
Nu ben ik een verwende autobezitter die al sinds 2017 in een inmiddels 15 jaar oude Mercedes E-klasse 220Cdi rijdt. Werkelijk waar, een probleemloze auto.
Stel nou eens dat ik toch besluit om mijn MB eruit te gooien en de Volvo over te nemen. Waar kan ik dan, volgens de ervaringsdeskundigen alhier, tegenaan lopen? Auto heeft inmiddels 195.000 km gereden en is jaarlijks onderhouden door ofwel de Volvo dealer ofwel een Volvo specialist.
In de facturen sinds 2019 zie ik alleen maar normaal onderhoud, met uitzondering van een factuur uit 2023 (187.000 km) waar naast de beurt ook de balansas is vervangen. Geen idee uiteraard wat de reden daarvan is geweest.
Ik zie op het web hier en daar berichten over een hoog olieverbruik van dit type motor, maar als ik dan op de site kijk van een specialist die dit probleem zou kunnen verhelpen, dan wordt de XC60 diesel daar niet genoemd. Ook vind ik dramatische berichten over een gescheurd blok tussen cilinder 2 en 3. Hoe groot is dat risico?
Ben benieuwd naar jullie input en dank alvast.
XC60 D4 betrouwbaar?
- Rene64
- 2nd Gear member
- Berichten: 219
- Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29
Allereerst gecondoleerd.
Ik heb sinds een week een XC60 D4, 280.000 op de klok, uit 2017.
Ik was vooraf ook voorzichtig over het olie verhaal, maar van mede foruleden en ook van de specialist waar ik hem kocht hoorde ik dat de D4 191 Pk niet vaak last zou moeten hebben van het olieprobleem.
Daarom ben ik voor de D4 gegaan.
Het rijdt heerlijk, geweldige wagen en ik kom ergesn rond de 1:20 denk ik.
Je zit er lekker hoog in, dat wilde ik graag en was onder andere een reden om de XC60 te kiezen.
Ik kom uit een V70 D3 ( 5 cylinder ) die mij trouw gediend heeft. Ik reed er 2 ton mee, hij is met bijna 4 ton weg gegaan.
Koelvloeistof verbruik, een helaas bekend euvel bij de 5 pitters rond 2010 gebouwd.
Scheurtje in de kop waarschijnlijk, te duur om te gaan herstellen al had de auto nog makkelijk een paar ton mee gekund.
Als je broer er probleemloos mee gereden heeft zou ik het wel weten.
Die XC60 is toch wel een heel stuk moderner dan de 220 cdi...
En hij blijft in de familie ook nog.
Ga er een paar weken mee rijden en schors die 220 tijdelijk.
Sterkte met kiezen!
Ik heb sinds een week een XC60 D4, 280.000 op de klok, uit 2017.
Ik was vooraf ook voorzichtig over het olie verhaal, maar van mede foruleden en ook van de specialist waar ik hem kocht hoorde ik dat de D4 191 Pk niet vaak last zou moeten hebben van het olieprobleem.
Daarom ben ik voor de D4 gegaan.
Het rijdt heerlijk, geweldige wagen en ik kom ergesn rond de 1:20 denk ik.
Je zit er lekker hoog in, dat wilde ik graag en was onder andere een reden om de XC60 te kiezen.
Ik kom uit een V70 D3 ( 5 cylinder ) die mij trouw gediend heeft. Ik reed er 2 ton mee, hij is met bijna 4 ton weg gegaan.
Koelvloeistof verbruik, een helaas bekend euvel bij de 5 pitters rond 2010 gebouwd.
Scheurtje in de kop waarschijnlijk, te duur om te gaan herstellen al had de auto nog makkelijk een paar ton mee gekund.
Als je broer er probleemloos mee gereden heeft zou ik het wel weten.
Die XC60 is toch wel een heel stuk moderner dan de 220 cdi...
En hij blijft in de familie ook nog.
Ga er een paar weken mee rijden en schors die 220 tijdelijk.
Sterkte met kiezen!
Volvo XC60 D4 Polar + 2017
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8480
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Het probleem met de zuigerveren wat kan leiden tot hoog olieverbruik is vanaf 2017 opgelost, dus die van 2015 kan er nog last van hebben, eentje van 2017 niet meer.
Mijn S90 is van 2018 en toont geen olieverbruik.
Mijn S90 is van 2018 en toont geen olieverbruik.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 25.03.2005 - 18:49
- Locatie: Noord Holland
De auto is uiteindelijk toch verkocht. Vooral omdat ik de berichten op het internet rond het (mogelijke) olieverbruik van deze motor zorgwekkend vond. Mijn schoonzus kon zich niet herinneren dat mijn broer tussentijds olie had bijgevuld de laatste jaren, dus het leek nu nog geen probleem. Maar toch, nadat ik jaren geleden het probleem heb gehad met een VAG 1.8 Tsi motor (1 ltr olie op 1.000 km) dacht ik: een ezel stoot zich in het gemeen.......
Kwam ook bij dat ik bang was dat het voor mijn schoonzus te confronterend zou zijn als ik iedere keer met deze auto kwam voorrijden als ik bij haar op bezoek kwam.
Ik heb de auto bij diverse partijen aangeboden en het viel op, zoals wel verwacht, dat men niet veel meer bood voor deze auto. Mijn broer zei mij, vlak voor zijn overlijden, dat hij rekende op 14.000 euro.
Volvo dealer bood mij 10.000 euro en de Volvo specialist waar de auto altijd in onderhoud was geweest kwam met 9.000 euro. Veel andere partijen die ik heb benaderd hadden geen interesse. ANWB inkoopservice kwam op 11.000 euro en uiteindelijk is de XC60 voor 11.400 euro naar wijkopenautos gegaan. Had nog wel weer wat voeten in de aarde, want ondanks dat ik alle papieren e.d. van de auto had, mocht ik niet zomaar de auto verkopen nu de eigenaar is overleden. Ook wel weer logisch als je er over nadenkt.
Uiteindelijk voor de gemakkelijkste weg gekozen en de auto op mijn naam gezet en vervolgens aan wijkopenautos verkocht.
Kwam ook bij dat ik bang was dat het voor mijn schoonzus te confronterend zou zijn als ik iedere keer met deze auto kwam voorrijden als ik bij haar op bezoek kwam.
Ik heb de auto bij diverse partijen aangeboden en het viel op, zoals wel verwacht, dat men niet veel meer bood voor deze auto. Mijn broer zei mij, vlak voor zijn overlijden, dat hij rekende op 14.000 euro.
Volvo dealer bood mij 10.000 euro en de Volvo specialist waar de auto altijd in onderhoud was geweest kwam met 9.000 euro. Veel andere partijen die ik heb benaderd hadden geen interesse. ANWB inkoopservice kwam op 11.000 euro en uiteindelijk is de XC60 voor 11.400 euro naar wijkopenautos gegaan. Had nog wel weer wat voeten in de aarde, want ondanks dat ik alle papieren e.d. van de auto had, mocht ik niet zomaar de auto verkopen nu de eigenaar is overleden. Ook wel weer logisch als je er over nadenkt.
Uiteindelijk voor de gemakkelijkste weg gekozen en de auto op mijn naam gezet en vervolgens aan wijkopenautos verkocht.
Volvo V50 1.6D Edition 1 (2007-2013)
- Rene64
- 2nd Gear member
- Berichten: 219
- Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29
Wel een logisch verhaal, begrijpelijk.
Leuk dat je het even terugkoppelt.
De auto heeft in ieder geval een nieuwe toekomst via de autohandel.
Ik was bij aanschaf van de mijne alert op dat olieverbruik probleem , maar het verhaal was dat de D4 veel minder last heeft, en vanaf 2017 is er een modificatie zoals @blackcurrantv70 ook al zegt.
Ik kan uit ervaring van 7 weken , en intussen al weer een kleine 4500 kilometer , zeggen dat de mijne geen spat heeft verbruikt in die 4000 km gelukkig.
Leuk dat je het even terugkoppelt.
De auto heeft in ieder geval een nieuwe toekomst via de autohandel.
Ik was bij aanschaf van de mijne alert op dat olieverbruik probleem , maar het verhaal was dat de D4 veel minder last heeft, en vanaf 2017 is er een modificatie zoals @blackcurrantv70 ook al zegt.
Ik kan uit ervaring van 7 weken , en intussen al weer een kleine 4500 kilometer , zeggen dat de mijne geen spat heeft verbruikt in die 4000 km gelukkig.
Volvo XC60 D4 Polar + 2017
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic