XC60 D4 betrouwbaar?
Geplaatst: 13.02.2025 - 17:39
Beste forummers even een algemene vraag waar, zo realiseer ik mij, vele antwoorden op mogelijk zijn. Toch probeer ik het....
Mijn broer heeft in 2019 een Volvo XC60 D4 uit 2015 aangeschaft met destijds 130.000 km op de teller. Na een lang ziekbed is hij recent overleden en de weduwe heeft mij gevraagd een nieuwe bestemming voor de Volvo te zoeken. De auto is voor haar veel te groot en zij heeft er nog nooit een meter in gereden.
Ik heb de auto inmiddels bij haar opgehaald en ik moet bekennen: dat rijdt best wel leuk!
Nu ben ik een verwende autobezitter die al sinds 2017 in een inmiddels 15 jaar oude Mercedes E-klasse 220Cdi rijdt. Werkelijk waar, een probleemloze auto.
Stel nou eens dat ik toch besluit om mijn MB eruit te gooien en de Volvo over te nemen. Waar kan ik dan, volgens de ervaringsdeskundigen alhier, tegenaan lopen? Auto heeft inmiddels 195.000 km gereden en is jaarlijks onderhouden door ofwel de Volvo dealer ofwel een Volvo specialist.
In de facturen sinds 2019 zie ik alleen maar normaal onderhoud, met uitzondering van een factuur uit 2023 (187.000 km) waar naast de beurt ook de balansas is vervangen. Geen idee uiteraard wat de reden daarvan is geweest.
Ik zie op het web hier en daar berichten over een hoog olieverbruik van dit type motor, maar als ik dan op de site kijk van een specialist die dit probleem zou kunnen verhelpen, dan wordt de XC60 diesel daar niet genoemd. Ook vind ik dramatische berichten over een gescheurd blok tussen cilinder 2 en 3. Hoe groot is dat risico?
Ben benieuwd naar jullie input en dank alvast.
Mijn broer heeft in 2019 een Volvo XC60 D4 uit 2015 aangeschaft met destijds 130.000 km op de teller. Na een lang ziekbed is hij recent overleden en de weduwe heeft mij gevraagd een nieuwe bestemming voor de Volvo te zoeken. De auto is voor haar veel te groot en zij heeft er nog nooit een meter in gereden.
Ik heb de auto inmiddels bij haar opgehaald en ik moet bekennen: dat rijdt best wel leuk!
Nu ben ik een verwende autobezitter die al sinds 2017 in een inmiddels 15 jaar oude Mercedes E-klasse 220Cdi rijdt. Werkelijk waar, een probleemloze auto.
Stel nou eens dat ik toch besluit om mijn MB eruit te gooien en de Volvo over te nemen. Waar kan ik dan, volgens de ervaringsdeskundigen alhier, tegenaan lopen? Auto heeft inmiddels 195.000 km gereden en is jaarlijks onderhouden door ofwel de Volvo dealer ofwel een Volvo specialist.
In de facturen sinds 2019 zie ik alleen maar normaal onderhoud, met uitzondering van een factuur uit 2023 (187.000 km) waar naast de beurt ook de balansas is vervangen. Geen idee uiteraard wat de reden daarvan is geweest.
Ik zie op het web hier en daar berichten over een hoog olieverbruik van dit type motor, maar als ik dan op de site kijk van een specialist die dit probleem zou kunnen verhelpen, dan wordt de XC60 diesel daar niet genoemd. Ook vind ik dramatische berichten over een gescheurd blok tussen cilinder 2 en 3. Hoe groot is dat risico?
Ben benieuwd naar jullie input en dank alvast.