Koppeling

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
JohnTGS
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 01.04.2024 - 19:12

Hi, ik heb onlangs mijn gevercilinder vervangen. Niet een heel fijn klusje maar toch is het gelukt. Alleen heb ik het volgende geconstateerd, mijn pedaal zit nu een stuk hoger dan eerst en ook vergeleken met mijn rempedaal.
Heb ik nu een verkeerde cilinder gemonteerd?
Heb ook soms het gevoel dat de ene keer de koppeling eerder aangrijpt dan de andere keer.
Wie kan mij daar een antwoord in geven waar het misschien fout zit?
John
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 7830
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Staat het pedaal bovenin of grijpt deze bovenin aan?
Zit namelijk nogal een verschil in.
Eerste is af te stellen. Tweede duit op defect in de koppeling (platen of drukgroep)
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"The forest has music for those who listen"
JohnTGS
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 01.04.2024 - 19:12

Urbexpeditie schreef: 20.02.2025 - 22:33 Staat het pedaal bovenin of grijpt deze bovenin aan?
Zit namelijk nogal een verschil in.
Eerste is af te stellen. Tweede duit op defect in de koppeling (platen of drukgroep)
Pedaal zelf zit hoog maar grijpt soms onderin al aan , meest van de tijd wel ergens in het midden van de slag.
Heb soms het gevoel van drukverlies, pedaal even loslaten en nog een keer trappen helpt altijd.
JohnTGS
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 01.04.2024 - 19:12

Urbexpeditie schreef: 20.02.2025 - 22:33 Staat het pedaal bovenin of grijpt deze bovenin aan?
Zit namelijk nogal een verschil in.
Eerste is af te stellen. Tweede duit op defect in de koppeling (platen of drukgroep)
Kan je die hoogte af stellen zeg je? Hoe en waar doe ik dat?
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 7830
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Denk dat je de boel nog eens goed moet ontluchten, rijden en dan kijken of deze stabiel is.
Onderin aangrijpen hoeft niet te betekenen dat er een defect is. Na het vervangen kan er nog luchtbel blijven hangen.
Meestal na een paar keer pompen staat het pedaal weer goed.

Welke heb je trouwens vervangen? Hoofd of hulp? Gever zegt mij niks namelijk.

Hoogte stel je af bij het pedaal zelf. Daar zit een stelschroef. Daarmee stel je de vrijeslag af.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"The forest has music for those who listen"
Bob Boiten
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 08.02.2025 - 23:02
Locatie: Flevoland

Urbexpeditie schreef: 21.02.2025 - 22:15
Welke heb je trouwens vervangen? Hoofd of hulp? Gever zegt mij niks namelijk.
Gever is een ander woord voor de hoofdcilinder. Deze 'geeft' namelijk de druk aan de nemer.
Volvo V50 Edition II - 2009 - 1.8L - Brilliant Blue
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 7830
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Ah oke. Ik kende deze term niet. Thanks.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"The forest has music for those who listen"
JohnTGS
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 01.04.2024 - 19:12

Urbexpeditie schreef: 21.02.2025 - 22:15 Denk dat je de boel nog eens goed moet ontluchten, rijden en dan kijken of deze stabiel is.
Onderin aangrijpen hoeft niet te betekenen dat er een defect is. Na het vervangen kan er nog luchtbel blijven hangen.
Meestal na een paar keer pompen staat het pedaal weer goed.

Welke heb je trouwens vervangen? Hoofd of hulp? Gever zegt mij niks namelijk.

Hoogte stel je af bij het pedaal zelf. Daar zit een stelschroef. Daarmee stel je de vrijeslag af.
Ik bedoel de cilinder aan het pedaal.
Ga nog is een rondje ontluchten doen en daarna op zoek naar de stelschroef. Thanks
JohnTGS
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 01.04.2024 - 19:12

Morgen gaat de bak eraf. Verdenk het druklager.
Gelijk het vliegwiel maar is controleren op speling. Bij koud weer voel ik mijn pedaal een beetje stuiteren.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”