Toerenprobleem XC70

Plaats reactie
weffers
Starter

Mijn XC70 vertoont kuren bij het loslaten van het gas bij remmen naar stilstand. (warm en koud)
Het toerental zakt dan naar ong. 600 toeren om daarna op te lopen naar ong 1200 toeren. Het juttert een tijdje op en neer totdat eea stabiel is.
Soms slaat de motor zelfs af.
wat kan dat zijn?
Ben
Executive Member
Contacteer:

Welkom op het volvo-forum.
Vertel je er ook eens bij welke motor er in zit en alle andere gegevens die je kunt bedenken.
En een foto is ook wel aangenaam (maar zal niet helpen bij de oplossing van het probleem :-) )
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
XC70AWD
Starter

Heb dit motorprobleem ook gehad met een 2.4T.
Bij lage toerentallen een rauw motorgeluid.
Het leek wel alsof maar 4 van de 5 cilinders het deden.

Je computer zal vol staan met foutberichten.
Dit veroorzaakt een kettingreactie van weer andere foutmeldingen.
Het motormanagement weet het niet meer en valt weg (en je motor slaat af).

Resetten van de computer zal niet helpen omdat inmiddels alles verkeerd ingeregeld staat en dus weer nieuwe foutmeldingen zal genereren.

Heb bij de dealer een complete nieuwe download voor motormanagement en geartronic (2MB) gehad.

Motor loopt weer als een zonnetje!!!
Oceanracer
Geartronic member

Naast bovengenoemde oplossing kan ook je ETM (gasklephuis) vervuild zijn, of defect raken. De risicogroep hiervoor is bj 2000-2002. Spreekt natuurlijk voor zich, dat het dan geen diesel moet zijn. Dan zouden bijvoorbeeld verstopte verstuivers of slecht afgestelde brandstofpomp een oorzaak kunnen zijn.

Graag nog even wat extra info, wat betreft type motor, bouwjaar, km-stand en onderhoud.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Barry (Grillmeister)
5th Gear member

Zoals je ziet bij het Volvo-forum moet je zijn!
Groet Barry.

P.s waar blijft de foto?!
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
Tam
1st Gear member

Ook sinds een paar weken een V70 XC 2001. Geweldige auto. Maarrrrr het stationaireuvel vertoonde zich ook bij mij. Na veel zoeken en kijken en informeren zelf de stoute schoenen aangetrokken. Wat een RRklus. Dat ding zit onder je spruitsuk en je moet alles op de tast doen. Ook de klemringen op pijpen en slangen zijn nauwelijks te benaderen. Ik heb er zo'n 5 uur over gedaan. Gelukkig bleek het gasklephuis ernstig vervuild. Gereinigd met remmenreiniger en licht opgeschuurd met waterproef schuurpapier 360. Daarna terug monteren. 1 lange bout viel naar beneden. Niet meer terug te vinden. Alles zit dicht. Nieuwe gehaald en onderin alles afgedekt om herhaling te voorkomen. Alles teruggemonteerd. M.n. de pijp onderin het gasklephuis gaf problemen. Zorg dat die goed open staat. Samen met de schroefring moet ie er in 1 keer op glijden. Evt inspuiten met siliconenspray. Na het monteerwerk bleek het probleem te zijn opgelost. Keurig stabiel 800 toeren en geen hickups meer. Ben er erg blij mee. Mijn handen en onderarmen echter zien er niet uit. Blauwe plekken, bloeduitstortingen en wondjes die licht ontsteken. Het zal nog wel een aantal dagen duren tot de sporen zijn uitgewist. Maarrrrrrrrr ik heb een prachtig lopende machine.
Tot slot een vraag...... Ik heb oxidatie bij een van de voorruitstijlen. Vieze bobbeltjes. Is dat een kenmerk bij dit bouwjaar en is dat makkelijk te vervangen en zo ja etc.
In ieder geval blijkt......als je het wilt dan kun je het!
Oceanracer
Geartronic member

Zo dan! Dat is de beste schop omhoog die ik hier ooit gezien heb. Een topic uit 2006! :-)

Maar mijn complimenten dat het je met de turbomotor gelukt is! Is namelijk slecht bij te komen, maar dat hoef ik je dus niet meer te vertellen, whahaha...

Het relaas over het monteren, begrijp ik niet helemaal. Wat bedoel je met de pijp onderin de ETM? Deze wordt toch koud tegen het blok geschroefd? Uiteraard met een nieuwe pakking.

Die bobbeltjes heb je ook, of ga je nog krijgen, langs de dakstrip bij de aansluitingen van de roofrails. Probeer je er niet aan te storen. Strips verwijderen, blank schuren en opnieuw spuiten is ook een optie. Compleet nieuwe strips, reeds op kleur via de dealer, kan natuurlijk ook.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Tam
1st Gear member

Leuk dat je reageert, de pijp die ik bedoel is de hardplastic pijp die je over de flens van het gasklephuis aan de onderzijde schuift en vervolgens met een schroefring vastzet. Ook dat is blindenmannetjeswerk. Voor de strip(s) ga ik dan maar naar de dealer. Benieuwd naar de prijs. Enne van 2006 naar 2011 is toch ook een mooie prestatie. Handen en armen nog niet genezen. Volgende keer toch maar wantjes aan.
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”