hoeveel km tot auto "op" is

Plaats reactie
diederikgrobben
Starter

Wellicht een wat onnozele vraag van een tevreden gebruiker zonder veel inhoudelijke kennis :) en misschien ook niet te beantwoorden.
Ik heb een xc90 uit 2011, benzine, die nu 250.000 km heeft gereden. Gebruikelijk onderhoud is altijd uitgevoerd en auto wordt met name gebruikt voor vakanties met de kinderen en wekelijkse ritjes om en nabij huis.
Ik wil vanwege de vakanties de kans om stil te staan zoveel mogelijk beperken. Auto is dus bijna 15 jaar oud.

Vraag:

Tot welke km stand / leeftijd kan ik doorrijden zonder me al te veel zorgen te maken bij dergelijke auto's en er rustig mee naar het buitenland op vakantie gaan?

En wanneer komt het punt dat je moet gaan nadenken over het aanschaffen van een nieuwe auto?

Dank!
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

Tot jij aan wat anders toe bent, of er niet zo veel geld meer in wil stoppen.

Nieuw account, zelfde vraag?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gouwe
7th Gear member

Jou auto kan veel meer dan 250K rijden. Hoe lang hangt vooral af van de staat van onderhoud en hoe je er mee rijdt. Niemand hier kan je exact vertellen wanneer de auto er mee gaat stoppen.
Met het aantal kilometers dat je rijdt zou je er voor kunnen kiezen om elk jaar bij de Volvo dealer een jaarbeurt te laten doen.
Meer info o.a. hier: https://www.volvocars.com/nl/l/mijn-vol ... onderhoud/
Kost je per jaar rond de 350 euro voor standaard werkzaamheden, maar je krijgt elk jaar Volvo Assistance (zeg maar wegenwacht) er bij, met dekking in het buitenland incl. aanhanger. ANWB wegenwacht kun je dan ook opzeggen.
Als je dan voor 55 euro per jaar er Premium Assistance bijkoopt krijg je bij pech tot 30 dagen een vervangende auto (https://www.volvocars.com/images/v/-/me ... n-2022.pdf)
Op die manier beperk je het risico op een eventuele nare onderbreking van je vakantie maximaal en kun je zonder zorgen lekker op vakantie.
Mijn Volvo XC90 (welliswaar het opvolgende model) heeft 310K op de teller en ik doe het ook op die manier en ben dat de komende vijf jaar nog steeds van plan zo te doen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Bart
8th Gear member

Goede maar lastige vraag, waar hier op het forum al veel over gesproken is. Alles valt of staat met onderhoud en gebruik van de auto, daarnaast kun je met bepaalde zaken gewoon domme pech hebben. Ook met een nieuwe(re) auto kun je stil komen te staan, de electronica blijkt lang niet altijd perfect te zijn met storingen tot gevolg. Elke Volvoliefhebber zal zeggen dat bij 250.000 de inloopolie er nu eindelijk uit mag, anderen griezelen van kilometerstanden boven de 100.000 km. Kijk ik naar de Focus TDdi die mijn vader eens had, daarvan werd gezegd dat de dieselpomp er standaard rond de 2 ton mee ophield. Dan kun je het risico nemen en/of de kostenafweging maken m.b.t. reparatie of inruil.

Persoonlijk maak ik me geen zorgen over de km-stand, maar meer over hoe de auto er op dat moment bij staat: heeft er preventief en gepland onderhoud plaats gevonden, heb je rare dingen gemerkt/gehoord? Ik ben vaker met auto's met km-standen over de 250.000 naar Zuid-Frankrijk gereden, ook met kleine kinderen achterin. Wel met een auto die ik in de basis vertrouwde...
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
jroen81
2nd Gear member

Dit is een vraag die je eigenlijk bijna niet kan beantwoorden. Het risico op stilstaan wordt groter naarmate je meer kilometers op de teller hebt staan, maar ook naarmate de leeftijd van je auto toeneemt. Met name alles van rubber en sensoren hebben vooral te lijden onder ouderdom.

Als je hier actief rekening mee houd, dan kun je heel lang doorrijden. Mijn V70 2.4t heeft nu 521.000 kilometer op de teller en ik zonder twijfel mee naar Portugal rijden.

Mijn XC90 heeft 461.000 op de teller en daarmee zou ik het ook doen, mede wetende dat ik 30.000 kilometer geleden het hele bovenblok opnieuw heb opgebouwd. Toch liet ook deze mij afgelopen december in Duitsland in de steek omdat een intercooler slang van nog geen jaar oud openscheurde.
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”