Goede dag allen,
Na jarenlang probleemloos kilometers maken kom ik nu bij een mengsel van 'storingen'.
Verschijnselen:
Onregelmatige stationaire loop in de koude, motor mist heel soms een cilinder, voelde wat bonkig aan.
Toen het motormangement lampje aanging trof de anwb: misfire in cil 1 aan en de bougie was wel op.
Opgepoetst, hij heeft een reset gegeven. En de auto liep weer lekker.
Een dag later begon het schokkerig, bonkerig rijden weer. Nieuwe bougies erin.
En vanuit de theorie van misfire een nieuwe krukaspositiesensor gemonteerd (eerder defect geweest).
Ook dat gaf verbetering.
Maar wederom bij koudere motor en lager toerental miste ik nog de soepele loop van vroeger.
Een OBD II erin geplugd met een 'algemeen volvo protocol'.
Een herhalende foutmelding blijft "Misfire Monitor Genral Data- Test ID $83; een maximum van 2000 en een score van 14800, dus een fail.
De DTC's blijven leeg, ofwel geen foutmeldingen.
Maar 'emissietest' faalt regelmatig. Verwijst naar de katalysator, de O2-sensor, de verwarmde O2 sensor en het EGR-systeem (??: 2,0 benzine motor).
Wanneer er een behoorlijke afstand is afgelegd verdwijnen de meldingen en blijft alleen een EGR-melding over.
En ook die verdwijnt na enige tijd.
De garagist roept voor het gemak maar "defecte katalysator". Maar voorlopig geloof ik daar niet.
Roept dit verhaaltje bij iemand herinneringen op. Met name naar de onderhoudse oorzaken?
Bij voorbaat dank!
Gemengde storing: General misfire, catalysator, 02 sensor, (EGR?)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 30.06.2021 - 21:49
- Locatie: Borger-Odoorn
V50 Sport I, B4204S3 + MTX75
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 01.09.2023 - 17:58
Regel een DiCE en VIDA en lees de storingscode(s) goed uit. Of laat dat bij een volvo-garage doen, of iemand die een DiCE heeft.
Troll. Heeft het forum verlaten daar je hier alleen gesanctioneerde meningen mag hebben van de 'experts'.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 30.06.2021 - 21:49
- Locatie: Borger-Odoorn
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 30.06.2021 - 21:49
- Locatie: Borger-Odoorn
Sorry, even vergeten terug te koppelen. Vida zei niet zoveel meer dan de OBDII ook al vertelde.
De monteur moest het dus doen met zijn ervaring en motivatie.
Resultaat: een recent geplaatste bougie bleek defect/ niet constant te werken. Daardoor spanningsopbouw in de bobine bij die bougie. Waardoor de bobine ook onregelmatig werkte. Dus een bougie die soms wel/niet zijn werk deed werd gecombineerd met een bobine die soms wel/niet zijn werk deed.
Bougie vervangen, bobine vervangen. Klaar.
Geleerde les; bij chaotische meldingen, naar een ervaren monteur!
De monteur moest het dus doen met zijn ervaring en motivatie.
Resultaat: een recent geplaatste bougie bleek defect/ niet constant te werken. Daardoor spanningsopbouw in de bobine bij die bougie. Waardoor de bobine ook onregelmatig werkte. Dus een bougie die soms wel/niet zijn werk deed werd gecombineerd met een bobine die soms wel/niet zijn werk deed.
Bougie vervangen, bobine vervangen. Klaar.
Geleerde les; bij chaotische meldingen, naar een ervaren monteur!
V50 Sport I, B4204S3 + MTX75
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 08.02.2025 - 23:02
- Locatie: Flevoland
Bedankt voor de terugkoppeling. Hier help je vast iemand in de toekomst mee.