Gemengde storing: General misfire, catalysator, 02 sensor, (EGR?)
Geplaatst: 01.03.2025 - 17:09
Goede dag allen,
Na jarenlang probleemloos kilometers maken kom ik nu bij een mengsel van 'storingen'.
Verschijnselen:
Onregelmatige stationaire loop in de koude, motor mist heel soms een cilinder, voelde wat bonkig aan.
Toen het motormangement lampje aanging trof de anwb: misfire in cil 1 aan en de bougie was wel op.
Opgepoetst, hij heeft een reset gegeven. En de auto liep weer lekker.
Een dag later begon het schokkerig, bonkerig rijden weer. Nieuwe bougies erin.
En vanuit de theorie van misfire een nieuwe krukaspositiesensor gemonteerd (eerder defect geweest).
Ook dat gaf verbetering.
Maar wederom bij koudere motor en lager toerental miste ik nog de soepele loop van vroeger.
Een OBD II erin geplugd met een 'algemeen volvo protocol'.
Een herhalende foutmelding blijft "Misfire Monitor Genral Data- Test ID $83; een maximum van 2000 en een score van 14800, dus een fail.
De DTC's blijven leeg, ofwel geen foutmeldingen.
Maar 'emissietest' faalt regelmatig. Verwijst naar de katalysator, de O2-sensor, de verwarmde O2 sensor en het EGR-systeem (??: 2,0 benzine motor).
Wanneer er een behoorlijke afstand is afgelegd verdwijnen de meldingen en blijft alleen een EGR-melding over.
En ook die verdwijnt na enige tijd.
De garagist roept voor het gemak maar "defecte katalysator". Maar voorlopig geloof ik daar niet.
Roept dit verhaaltje bij iemand herinneringen op. Met name naar de onderhoudse oorzaken?
Bij voorbaat dank!
Na jarenlang probleemloos kilometers maken kom ik nu bij een mengsel van 'storingen'.
Verschijnselen:
Onregelmatige stationaire loop in de koude, motor mist heel soms een cilinder, voelde wat bonkig aan.
Toen het motormangement lampje aanging trof de anwb: misfire in cil 1 aan en de bougie was wel op.
Opgepoetst, hij heeft een reset gegeven. En de auto liep weer lekker.
Een dag later begon het schokkerig, bonkerig rijden weer. Nieuwe bougies erin.
En vanuit de theorie van misfire een nieuwe krukaspositiesensor gemonteerd (eerder defect geweest).
Ook dat gaf verbetering.
Maar wederom bij koudere motor en lager toerental miste ik nog de soepele loop van vroeger.
Een OBD II erin geplugd met een 'algemeen volvo protocol'.
Een herhalende foutmelding blijft "Misfire Monitor Genral Data- Test ID $83; een maximum van 2000 en een score van 14800, dus een fail.
De DTC's blijven leeg, ofwel geen foutmeldingen.
Maar 'emissietest' faalt regelmatig. Verwijst naar de katalysator, de O2-sensor, de verwarmde O2 sensor en het EGR-systeem (??: 2,0 benzine motor).
Wanneer er een behoorlijke afstand is afgelegd verdwijnen de meldingen en blijft alleen een EGR-melding over.
En ook die verdwijnt na enige tijd.
De garagist roept voor het gemak maar "defecte katalysator". Maar voorlopig geloof ik daar niet.
Roept dit verhaaltje bij iemand herinneringen op. Met name naar de onderhoudse oorzaken?
Bij voorbaat dank!