Hoi, bij klusjes waarbij electonica betrokken is lees ik vaak dat je de accu moet loskoppelen. Nu snap ik dat wanneer je bv een airbag gaat demonteren. Maar bij het vervangen van een koplamp doet niemand dat toch? Ik zoek dus even de afweging, wanneer wel en wanneer niet.
Ik heb nu twee klusjes te doen.
Bij mijn C30 ga ik de bestuurdersstoel demonteren (om de bekleding te vervangen) en die stoel is voorzien van stoelverwarming. Ik veronderstel dat ik onder de stoel een stekker/koppeling moet lostrekken.
En bij mijn V70 (1997) ga ik de motor van de achterruitwisser vervangen.
Mijn aanname, bij uitgeschakeld contact staat op beide plekken geen spanning dus zou ik de accu gewoon aangesloten kunnen laten (en dan niet per ongeluk het contact aanzetten om naar de radio te kunnen luisteren). Maar klopt dit?
En dus ook meer in het algemeen, wanneer wel, wanneer niet en waarom dan. Want er gaan vast meer klusjes aankomen.
Wanneer is loskoppelen accu noodzaak (heb meerdere klussen)
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27267
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Bij de C30 ga je ook stekkers los maken die weer door staan gekoppeld naar het airbag systeem.
Zou daarvoor uit voorzorg wel de accu los koppelen.
Wat betreft de V70 volledig mee eens dat de accu daar niet voor afgekoppeld hoeft te worden.
Zou daarvoor uit voorzorg wel de accu los koppelen.
Wat betreft de V70 volledig mee eens dat de accu daar niet voor afgekoppeld hoeft te worden.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1239
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
De ruitenwisser motor heeft vaste spanning om de wisser te parkeren wanneer die uitgeschakeld wordt tijdens het rijden.
Bij sommige auto's loopt die vaste spanning buiten het contact om. Voor de veiligheid zou ik de accu losmaken voor de wissermotor wordt verwijderd. Weer aansluiten pas nadat de nieuwe wissermotor is gemonteerd en aangesloten.
Bij sommige auto's loopt die vaste spanning buiten het contact om. Voor de veiligheid zou ik de accu losmaken voor de wissermotor wordt verwijderd. Weer aansluiten pas nadat de nieuwe wissermotor is gemonteerd en aangesloten.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 13.07.2020 - 17:59
Bedankt voor de reacties. Idd toch wel wat dingetjes om rekening mee te houden.
Huidige Volvo's:
V70 T5 Exclusive-line automaat 1997
C30 D4 R-Design automaat 2011 (5-cilinder
)
Vorige Volvo's:
V70 2.5 10V 1997
850 Estate 2.5 10V 1995
850 Estate 2.5 10V 1994
V70 T5 Exclusive-line automaat 1997
C30 D4 R-Design automaat 2011 (5-cilinder

Vorige Volvo's:
V70 2.5 10V 1997
850 Estate 2.5 10V 1995
850 Estate 2.5 10V 1994