Schiet uit 6e versnelling

Plaats reactie
Jasper298
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 07.11.2018 - 09:25

Hallo allemaal,

In mijn V60 D4 2.0L 5cyl heb ik het probleem dat hij niet meer goed in de 6 blijft zitten. Hij gaat er prima in, maar als je gas geeft in de 6, schiet hij er uit.
Wanneer ik met de hand de pook in de 6 druk, rijdt hij prima en is er niets aan de hand, maar zodra je los laat en gas geeft schiet hij er weer uit.
Dit heb ik alleen even geprobeerd, en rij natuurlijk niet met de hand op de pook om deze in de 6 te houden.

Bij lokale garage geweest, maar die weet t zo niet, en komt met een mogelijke reparatie van 2200 euro voor bak revisie. Kan het niet gewoon de sychromesh zijn?

Heeft iemand dit al eens gehad en weet wat hier meestal aan de hand is bij dit probleem zoals ik nu omschrijf?
Waar zou ik goed terrecht kunnen in regio Nijmegen?

ohja, auto heeft al wel de nodige ervaring: 347.000km
Volvolof
3rd Gear member
Berichten: 425
Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
Locatie: Best

Ik weet niet hoe lang je nog met de auto wil doen, maar in de 5e ipv 6e versnelling rijden scheelt niet zoveel brandstof (een paar %) dat je de reparatie terug verdient.
Jasper298
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 07.11.2018 - 09:25

Nou, ik hoop nog een jaar tot anderhalf jaar. Ik had bij gemiddeld verbruik al gezien dat het niet al te veel scheelt, maar het is toch ook het gemak.
Als het enkel synchromesh is, en met 4 tot 600 euro opgelost is, dan zou ik nog wel voor reparatie gaan.
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 716
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

Zou even advies vragen bij specialist ipv garage, die zeggen namelijk al snel revisie of alles vervangen.
Met een beetje geluk vallen de kosten mee.

Ik ben ook wel eens een 3e versnelling verloren, dat inderdaad simpel op te lossen met synchromesh ringen te vervangen.
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
Gebruikersavatar
Kick
5th Gear member
Berichten: 1707
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Aan boord van de Kasper Ohm

Volvolof schreef: 03.03.2025 - 16:44 Ik weet niet hoe lang je nog met de auto wil doen, maar in de 5e ipv 6e versnelling rijden scheelt niet zoveel brandstof (een paar %) dat je de reparatie terug verdient.
Maar je krijgt er bij verkoop/inruil minder voor terug als je er (netjes) bij verteld wat er aan de hand is....
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
Jasper298
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 07.11.2018 - 09:25

Ja maar wat is de auto uberhaupt nog waard met deze km stand. Het is dan wel een model met enorm veel opties, maar wel uit 2013 en 350k op de teller

Uiteindelijk heb ik ook liever een goed werkende auto. Iemand tips omgeving Nijmegen voor een Volvo specialist die dit zou kunnen fixen?
HbTps
2nd Gear member
Berichten: 192
Lid geworden op: 28.11.2012 - 13:20

Je bent veel uren bezig om die bak eronderuit en uit elkaar te halen. Het is dan ook niet logisch om alleen die syncromeshring te vervangen (als dat het is) want met die km stand hebben de andere onderdelen in de bak ook geleden. Risico dat je versleten delen laat zitten nog geen goed werkende bak hebt is aanwezig. En dan heb je de koppeling nog, daar kijk je dan ook tegenaan als de bak eronderuit is. Laat je die zitten of vervang je die? Daarom zullen de meeste garages/specialisten je revisie adviseren. Ik zou in dit geval gaan voor een 2e hands bak met weinig km's. Ik denk dat je het idee dat het voor 600 euro op te lossen is kunt vergeten.
Jasper298
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 07.11.2018 - 09:25

Nee dat is ook niet het plan, auto is verder nog goed, dus ik denk dat ik dit ga laten repareren. Maar hoe? Het idee van een 2e hands bak is een goed idee (bak kost bij Auto Rima 750 euro) Een revisiebak wordt meteen zo duur. Het idee is dat de auto nog anderhalf jaar mee moet gaan bij mij. Koppeling en dubbel massa vliegwiel zijn vervangen bij 310.000 ongeveer.

Heeft iemand goede ervaringen met Volvo specialisten dit hun hand niet omdraaien voor zulk werk? De Volvo dealer zelf is me wat te duur.
Rikky
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 06.01.2024 - 17:48

Ik zou eerder kijken naar ophangrubbers i.c.m het schakelmechanisme. Je geeft aan dat hij eruit schiet bij het gasgeven. Bij versleten ophangrubbers kantelt de bak iets, misschien dat hij hierdoor eruit schiet. Schakelmechanisme zelf ook goed nakijken, misschien iets aan af te stellen?

Was vroeger met achterwiel aangedreven auto's goed te zien aan de pook ^_^
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”