Op het forum zie ik dat er een niet onbelangrijk draadje ontbreekt. Misschien kunnen we kennis over het zelf vervangen v/d distributieriem delen hier. Zelf ben ik deze reparatie aan het voorbereiden en ga nu gereedschap en onderdelen bestellen. Daar heb ik een paar vraagjes over. Misschien weet iemand nuttige informatie;
- Ik zie een distributieriem, waterpomp, looprol, spanrol combinatie van het merk INA. Is dat in deze wereld enigzins bekend? Hoe moet ik qualitatief INA inschatten t.o.v. Volvo genuine parts? Is INA misschien OEM leverancier van Volvo voor deze onderdelen?
- Locking tool: Om de nokkenas-rollen (cam-phazers) te borgen zie ik op aliexpress zeer goedkoop gereedschap. Helaas is het van plastic. Lijkt me niet geschikt om de nokkenassen te blokkeren als je de distributieriem erop legt. (Wel is de kracht bij dit karwei natuurlijk niets vergeleken bij het blokkeren van de nokkenas-rol terwijl je de bevestigingsmoer eraf draait). Toch heb ik liever een locking tool van metaal. Weet iemand misschien waar ze dit voor een V40 2.0 , BJ2003 4 cyl. benzine non turbo, verkopen?
- Wel zie ik op aliexpress mooie locking tools voor de achterzijde v/d nokkenas. Maar dan moet je de "cam seals" (nokkenaspakkingen) destructief verwijderen. Mijn voorkeur is voor een metalen locking tool dat de tandwielen aan de voorkant kan blokkeren.
Héél benieuwd!
Distributieriem - Zelf Vervangen
- Fredhead
- Geartronic member
Heb je al eens op bijvoorbeeld Amazon gekeken?
Daar staan voor diverse merken complete sets te koop voor een net bedrag.
Daar staan voor diverse merken complete sets te koop voor een net bedrag.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Contacteer:
INA is/was ook OEM Volvo.
Ik gebruik zelf vaak setjes van Gates.
En altijd een waterpomp met metalen schoepen.
Speciaal gereedschap om de nokkenassen te blokkeren heb ik voor de S60 ook wel gebruikt. Ook zo'n goedkoop setje in koffer, wel van metaal. Pasvorm was gewoon goed.
Verder had ik bij die auto een lange smalle lat nodig met torx dop er aan gelast, om de spanner van de multiriem te lossen.
Ik gebruik zelf vaak setjes van Gates.
En altijd een waterpomp met metalen schoepen.
Speciaal gereedschap om de nokkenassen te blokkeren heb ik voor de S60 ook wel gebruikt. Ook zo'n goedkoop setje in koffer, wel van metaal. Pasvorm was gewoon goed.
Verder had ik bij die auto een lange smalle lat nodig met torx dop er aan gelast, om de spanner van de multiriem te lossen.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

-
- 5th Gear member
Nokkenassen hoef je bij deze blokken niet te locken voor enkel riemwissel. Mag wel natuurlijk.
Gelijk aan origineel: INA levert de rollen. WP Aisin. Riem Contitech.
INA setje is ook prima.
Gelijk aan origineel: INA levert de rollen. WP Aisin. Riem Contitech.
INA setje is ook prima.
-
- 2nd Gear member
Verdraaid! Daar staan ze inderdaad wel. En van metaal. Het ziet eruit alsof dat spul allemaal zo van Aliexpress komt (ik zie merken die ik bij de Chinees ook zie...), maar daar kan ik het niet vinden. (Ik heb zeer slechte ervaringen met Amazon).
Er bestaat ook een 14mm extra lange sleutel die je daarvoor kan gebruiken, zag ik in een video clip op internet.JeroenSpock schreef: ↑05.03.2025 - 15:15 Verder had ik bij die auto een lange smalle lat nodig met torx dop er aan gelast, om de spanner van de multiriem te lossen.
Het lijkt me toch lastig zonder locking tool. Te meer omdat ik (vooralsnog) de balancer van de v-snaar wil laten zitten en daardoor de markeringen op de cranck pulley erg lastig waarneembaar zijn als de riem er op ligt. En (hoe) kun je eigenlijk die cranck pulley locken?volvo440special schreef: ↑05.03.2025 - 16:22 Nokkenassen hoef je bij deze blokken niet te locken voor enkel riemwissel.
@ ALL: Dan wordt het mogelijk een INA setje voor mij. Als ik het goed begrijp heeft INA lagering van FAG. Ik zag ook SKF en weet dat die lagers (net als FAG) erg goed zijn.
-
- 5th Gear member
Ik zou je adviseren de demper tóch te demonteren. Niet alle motoren hebben namelijk voldoende ruimte om de riem er weer op te krijgen, als de trillingsdemper nog gemonteerd is.
Krukas blokkeer je via het vliegwiel. Maar nogmaals: voor enkel een riemwissel hoef je niets te locken. Mag uiteraard wel.
INA-setje is prima. Heb ik de laatste keer ook gebruikt.
Krukas blokkeer je via het vliegwiel. Maar nogmaals: voor enkel een riemwissel hoef je niets te locken. Mag uiteraard wel.

INA-setje is prima. Heb ik de laatste keer ook gebruikt.
-
- 2nd Gear member
Tja, om die balancer (of demper) te demonteren heb je een slagmoersleutel nodig. Ik zie dat ze ongeveer 70 Euro zijn als er een 220V snoer aan zit (geen idee of dat genoeg is om de 30mm moer los te krijgen??). Maar, ik denk niet dat ik dat ding ooit nog eens ergens anders voor ga gebruiken. Er is heel mooie (twee delig) Volvo V40 film op youtube van Diesel Bricks en hij legt de riem erop zonder de balancer te verwijderen. Betreffende auto is overigens een V40-2.0 benzine (net als ik). Zie:
Zelf had ik nog bedacht om met een lijmtang met extra lange bekken, in langsrichting v/d auto, over de balancer heen de riem met zijn vertanding vast in de balancer te fixeren.
En... op een ander forum zag ik deze truc, die ik jullie niet onthouden wilde, om de nokkenasrollen te fixeren. Maakt het tóch weer iets makkelijker. Volgens mij moeten de rollen gewoon stil gefixeerd op hun positie zitten, maar komt er slecht heel weinig draaiende kracht op. Of zie ik dit fout? Pls zie pic:
Zelf had ik nog bedacht om met een lijmtang met extra lange bekken, in langsrichting v/d auto, over de balancer heen de riem met zijn vertanding vast in de balancer te fixeren.
En... op een ander forum zag ik deze truc, die ik jullie niet onthouden wilde, om de nokkenasrollen te fixeren. Maakt het tóch weer iets makkelijker. Volgens mij moeten de rollen gewoon stil gefixeerd op hun positie zitten, maar komt er slecht heel weinig draaiende kracht op. Of zie ik dit fout? Pls zie pic:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Contacteer:
Zo makkelijk draaien die nokkenassen niet vond ik, klusje nu een paar keer gedaan bij verschillende auto's.
Ik zet met een witte stift een (of meerdere) streepje op tandwiel en blok, en gewoon goed opletten dat die gelijk staan met de nieuwe riem.
Krukas kom je niet aan, riem leg je er omheen en je trekt er verder niet aan dus dat draait ook zomaar niet.
Als het er om zit even met de hand de motor 2 keer rond om te voelen of hij goed gaat, kleppen en zuiger elkaar niet raken.
Ik zet met een witte stift een (of meerdere) streepje op tandwiel en blok, en gewoon goed opletten dat die gelijk staan met de nieuwe riem.
Krukas kom je niet aan, riem leg je er omheen en je trekt er verder niet aan dus dat draait ook zomaar niet.
Als het er om zit even met de hand de motor 2 keer rond om te voelen of hij goed gaat, kleppen en zuiger elkaar niet raken.
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII

-
- 2nd Gear member
Ja ik heb nog geen idee hoe het zal gaan... Misschien blijven de nokkenassen idd wel stil staan. Maar ik heb liever alles vooraf op orde en dat mijn locking-tool overkill bleek te zijn, dan dat straks de auto met het motorblok op de krik staat en ik tóch zo'n locking tool nodig blijk te hebben.
Ondertussen heb ik een klein Heureka momentje gehad => Kijk naar bovenstaande foto. Als we nu dat tooltje eens een kwart slag draaien. Dan staat dus de draadstang trekanker vertikaal. Dan grijpen die twee plaatjes staal in de vertanding en staan de nokkeassen ineens volledig op slot! Voor de realisatie dacht ik dit. Ik zaag een ijshockey puck in twee helften. Tussen de twee helften doe ik het vertikale trek-ankertje.
Ik weet alleen niet of dat schroefbevestigingspunt (zie de foto hierboven) in de weg zal zitten op mijn V40. Ook ken ik niet de afstand van de nokkenas-wielen ("cam-phasers" op internet). Maar waarschijnlijk is een ijshockey puck groot genoeg om zich aan twee kanten vast te trekken tussen de cam-phasers.
Zo'n mooi idee verdient toch eigenlijk ook een fotootje?

Ondertussen heb ik een klein Heureka momentje gehad => Kijk naar bovenstaande foto. Als we nu dat tooltje eens een kwart slag draaien. Dan staat dus de draadstang trekanker vertikaal. Dan grijpen die twee plaatjes staal in de vertanding en staan de nokkeassen ineens volledig op slot! Voor de realisatie dacht ik dit. Ik zaag een ijshockey puck in twee helften. Tussen de twee helften doe ik het vertikale trek-ankertje.
Ik weet alleen niet of dat schroefbevestigingspunt (zie de foto hierboven) in de weg zal zitten op mijn V40. Ook ken ik niet de afstand van de nokkenas-wielen ("cam-phasers" op internet). Maar waarschijnlijk is een ijshockey puck groot genoeg om zich aan twee kanten vast te trekken tussen de cam-phasers.
Zo'n mooi idee verdient toch eigenlijk ook een fotootje?

- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Contacteer:
Je bedoeld die puck tussen de tandwielen duwen?
Dan zou ik eerder iets proberen te maken om daar perfect passend te maken, van hout of amulinium.
Maar ik denk echt niet dat je het nodig zal hebben hoor
Die dingen blijven wel staan, en met een Edding 8750 een paar streepjes zetten voor de controle.
Maak anders ook even foto's met de oude riem er op recht van voren/boven, dan heb je referentie.
Dan zou ik eerder iets proberen te maken om daar perfect passend te maken, van hout of amulinium.
Maar ik denk echt niet dat je het nodig zal hebben hoor

Maak anders ook even foto's met de oude riem er op recht van voren/boven, dan heb je referentie.

-
- 2nd Gear member
Exact! Zowel van boven als van onder worden dan de twee halve pucks tegen elkaar aan getrokken. (Ik vergat te melden dat ik uiteraard een gat voor het trekanker door de puck moet boren. Dit gat komt dus parallel aan het schijf-vlak op halverwege de hoogte v/d puck). Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben. Het voordeel t.o.v. andere locking tools is dat het van rubber is en niets beschadigd (niet zo hard aantrekken dat de nokkenaslagering beschadigd), het kost bijna niets en de boel staat (hoop ik) volledig op slot.
Yep, het zou mooi zijn als ik hem helemaal niet nodig blijk te hebben, maar ik heb hier nog geen ervaring mee.
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Contacteer:
Heb je de mogelijkheid ergens te 'oefenen'?
Toen ik de motor van mijn S60 ging open maken (kop er af) heb ik eerst bij iemand gekeken die van 3 motoren 1 goede gemaakt heeft. 1 blok kon ik de kop af schroeven om te voelen hoe zoiets gaat en wat je tegenkomt. Ik moet zeggen dat ik daar veel aan gehad heb.
Als je ergens kan voelen hoe vast (of los) die nokkenassen liggen zonder riem, ga je die klus ook minder angstig in. Het is gewoon even doen.
Ik snap je wel hoor, ik had hetzelfde met de VVT's van mijn 2.5t. Ook uren/dagen op internet zoeken naar beeld en tekst maar ik bleef met vragen zitten, terwijl toen ik er eenmaal mee bezig was vielen heel veel puzzel stukjes op hun plek omdat je gewoon moet voelen en ervaren hoe iets in elkaar zit en werkt.
Toen ik de motor van mijn S60 ging open maken (kop er af) heb ik eerst bij iemand gekeken die van 3 motoren 1 goede gemaakt heeft. 1 blok kon ik de kop af schroeven om te voelen hoe zoiets gaat en wat je tegenkomt. Ik moet zeggen dat ik daar veel aan gehad heb.
Als je ergens kan voelen hoe vast (of los) die nokkenassen liggen zonder riem, ga je die klus ook minder angstig in. Het is gewoon even doen.
Ik snap je wel hoor, ik had hetzelfde met de VVT's van mijn 2.5t. Ook uren/dagen op internet zoeken naar beeld en tekst maar ik bleef met vragen zitten, terwijl toen ik er eenmaal mee bezig was vielen heel veel puzzel stukjes op hun plek omdat je gewoon moet voelen en ervaren hoe iets in elkaar zit en werkt.

-
- 2nd Gear member
Nee helaas heb ik niet zoiets als iemand die ik ken met een sloopauto om op te proberen. Dat zou inderdaad ideaal zijn. Meestal denk ik dat alles zo gepiept zou kunnen zijn. Maar dan stuit je vaak op problemen en ben je voor je het weet dagen bezig. Bij deze reparatie is dat met de rechter motor-ophanging losgenomen. Niet fijn voor de uitlaat!
Een goede voorbereiding vind ik leuk en belangrijk. Eerst wil ik nog dat Vida aan de gang zien te krijgen. Dan kan ik met zekerheid zien dat ik de juiste onderdelen aanschaf en ook staan daar geloof ik reparatieprocedures in.
Een goede voorbereiding vind ik leuk en belangrijk. Eerst wil ik nog dat Vida aan de gang zien te krijgen. Dan kan ik met zekerheid zien dat ik de juiste onderdelen aanschaf en ook staan daar geloof ik reparatieprocedures in.
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Contacteer:
Ja staat daar wel in maar ik vind de uitleg en foto's/tekeningen vaak erg kortaf. Details krijg je niet echt en dat heb je wel nodig als je net niet bij dat ene boutje kan komen bijvoorbeeld, hoe doen zij dat dan wel?

-
- 2nd Gear member
Ja, dat filmpje hierboven is onder de motorkap exact zoals het bij mij ook is. Daar hoop ik veel aan te hebben. Maar ik ben ook heel benieuwd naar wat in VIDA staat. Mooi dat het die man in dat filmpje hierboven lukt om zonder de harmonic balancer de demonteren tóch de riem te vervangen. (Als ik het goed begrijp lukt dit doordat hij de twee schutbord schroeven heeft verwijderd). Kennelijk past de riem er dan tussen.
Wat ik vreemd vind is dat in dat filmpje de gehele distributieriem-zijde van de motor wordt schoon gespoten met een spuitbus "brake cleaner" (??). Komt mij voor als een nogal aggressief goedje... Ik weet dat in de fietsenwereld die mountainbikers hun fiets met een hogedruk reiniger schoonspuiten. Zo spuit je al het smeermiddel uit de lagers. Zou je niet beter de motor met een doek en b.v. terpentine kunnen schoon maken?
Wat ik vreemd vind is dat in dat filmpje de gehele distributieriem-zijde van de motor wordt schoon gespoten met een spuitbus "brake cleaner" (??). Komt mij voor als een nogal aggressief goedje... Ik weet dat in de fietsenwereld die mountainbikers hun fiets met een hogedruk reiniger schoonspuiten. Zo spuit je al het smeermiddel uit de lagers. Zou je niet beter de motor met een doek en b.v. terpentine kunnen schoon maken?