Boordspanning te hoog, meer dan 15 V

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1149
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Af en toe problemen met de C70, waarschijnlijk door een te hoge boordspanning. Er komt een piepsignaal en valt alles een paar seconden uit (verlichting, radio, etc.), motor blijft wel lopen. Als alles vervolgens weer terug komt een hele reeks storingsmeldingen (remsysteem, koplampen, enz.). Ook knippert het display van de radio af en toe een klein beetje, niet tijdens de storing, maar als alles verder normaal is.

Met VIDA de auto uitgelezen, ben geen VIDA-specialist, maar wat ik ervan begrepen heb is de boordspanning soms te hoog; hoger dan 15 V geeft problemen. Ik heb de "CEM-accuspanning", "CEM-accustroom" en "CEM-laadspanning accu gevraagd" in een grafiek laten weergeven. Bij stationair draaien is de accuspanning 14,9 V, de laadspanning dynamo gevraagd 15,1 V en de accustroom 9 A. Als ik even gas geef dan stort de accustroom in, wordt -20 A o.i.d., de accuspanning zakt naar ca. 13,4 V en de laadspanning dynamo gevraagd stijgt naar 15,5 V. Als ik het gas weer los laat stijgt de laadstroom weer snel even naar 19 A en langzaam terug naar 9 A, de accuspanning stijgt snel naar 15,5 V en langzaam weer terug naar 14,9 V en de laadspanning dynamo zakt ook weer in stapjes naar 15,1 V. Dit gebeurt niet altijd bij het gasgeven en loslaten, vaak blijven de waarden ook stabiel.

Verder geen problemen, geen lege accu, auto start altijd prima, geen acculampje dat brandt o.i.d. Is dit een kwestie van een dynamo of spanningsregelaar die aan het overlijden is?
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29206
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Lijkt op een defecte spanningsregelaar.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Rene64
2nd Gear member
Berichten: 218
Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29

Heb je ( misschien wel een tijd terug) een nieuwe accu geplaatst en daarna de BMS niet gereset?
De accu wordt niet constant geladen maar "intelligent" bij voorbeeld bij afremmen op de motor harder om de restenergie te gebruiken.
In mijn V70 D3 had ik regelmatig last van "accu spanning te laag" als ik de radio even aan had zonder draaiende motor.
BMS reset verhielp dat,
De inwendige weerstand van een nieuw accu is anders dan een oude dus daarom is een reset nodig.
Kan via VIDA maar ook met een combinatie van knopjes, dat is zo te vinden.
Dat zou ik even proberen.
Volvo XC60 D4 Polar + 2017
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1149
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Dank voor de reacties. De accu is van april 2022 en zit er dus bijna 3 jaar en nu 81.000 km in. Geen idee of ik destijds het BMS gereset heb (waarschijnlijk niet), maar de storingen zijn er ondertussen al een tijdje. Zal vanavond eens een poging wagen om het BMS te resetten.

Ik had eerder al een nieuwe spanningsregelaar gekocht in de hoop dat ik deze kon vervangen zonder de dynamo uit te bouwen, maar dat gaat helaas niet. Mocht de BMS-reset niet helpen, dan toch maar de dynamo uitbouwen en regelaar vervangen. Of een nieuwe/gereviseerde dynamo, volgens mij is dit nog de originele dynamo en met 348.000 km wordt het misschien tijd voor een nieuwe.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27246
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dit lijkt geen kwestie van de BMS reset te zijn maar echt de spanningsregelaar te zijn.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “C70 vanaf MY2006”