XC60 T6 02/2023 100% laden van 73-78 naar 62-66 km

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Fredericvds
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 17.03.2025 - 09:45

Ik heb een Volvo XC60 Hybrid en T6 02/2023 en kon tot September 2024 tussen 73 en 78 km laden (stond dan op 100%) van dan af is dat tussen 62 en 66 km. Volvo vindt dit normaal . Ze hebben een volledige reset gedaan van mijn auto en heb dan een weekend 72 km kunnen laden. Het gaat dus niet om hoeveel km ik EFFECTIEF kan rijden maar de theorie en in de praktijk komt het ook uit dat ik 10 km minder kan rijden. Heb al veel problemen gehad , auto heeft al eens 4 maand b ij Volvo België gestaan ompdat hij NIET kon opladen. Nu zegt garage dat Volvo zegt datr normaal is. Maar bij uitlezen van mijn auto zeggen ze mij Mijnheer het is 168 dagen dat u de auto totr 0 km heb laten rijden dat kan oorzaak zijn ( kwam net van een rit van 1000 km). Hopelijk kan iemand mij helpen
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13869
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Je laadcapaciteit neemt ook af als het kouder wordt
Gebruikersavatar
-KJ-
5th Gear member
Berichten: 1236
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Een keer helemaal leeg rijden en dan weer helemaal vol laden, dan kan het BMS kalibreren. Dat zal Volvo bedoelen als ze aangeven dat de accu al lang niet leeg is geweest.
Fredericvds
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 17.03.2025 - 09:45

auto wordt bbijna dagelijks leeg gereden, dat is wat ik bedoel als ik net 1000 km gereden heb
Fredericvds
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 17.03.2025 - 09:45

Is al van september ( toevallig die 198 dagen dat ik niet tot 0 gereden be,n) dus geen temperatuur issue.
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21261
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Hier ook van 78km okt naar 64 nu, vorige week met de warme dagen ineens weer even naar 69 en ik verwacht dat hij aan het einde van de week met nachten van +10 tot +20 overdag zo weer op 75km staat.
Het ding moet ook afentoe benzine verbranden...
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3267
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Die range voorspelling op je dashboard is gebaseerd op het recente gemiddelde verbruik (laatste 35 km of zoiets). De elektrische verwarming slurpt stroom als de buitentemperatuur 6 tot 8 graden is en je het binnen 20 wilt hebben. Dat verbruik gaat allemaal van je range af. Ik ben nu ook 15-16 km ‘kwijt’ vergeleken met oktober, maar dat komt ‘straks’ wel weer goed als het weer warmer wordt.

Als straks die elektrische verwarming niet meer nodig is kun je de gegevens van de tripcomputer een keer resetten, dan ben je die koude historie kwijt …..
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6837
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Er vallen me twee dingen op in je verhaal: 1 je klinkt redelijk geagiteerd en gefrustreerd. 2. je geeft wel heel weinig info waar we hier wat mee kunnen. Het zou best kunnen dat er meer aan de hand is met jou auto, maar ik denk dat we dat hier met de info die je geeft niet voor je kunnen inschatten. Het zou dus prettig zijn als je iets meer context kunt geven over wat er allemaal met je auto heeft gespeeld? En is het anders een optie dat je langs een andere dealer rijdt voor een second opinion? Is de auto al eens nagekeken door specialisten van Volvo Belux?
In ieder geval is het normaal als de range terugloopt bij lagere omgevingstemperaturen, zoals anderen ook al aangeven, zeker met de elektrische verwarming die jij hebt. Kun je die ook uitzettten en merk je dan verschil in range?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13869
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Fredericvds schreef: 17.03.2025 - 13:26 Is al van september ( toevallig die 198 dagen dat ik niet tot 0 gereden be,n) dus geen temperatuur issue.
succes ermee
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3267
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Je zet (theoretisch) de elektrische verwarming uit door ‘extra verwarming’ in het menu uit te schakelen maar dan blijft het praktisch wel steenkoud tijdens het elektrisch rijden. Niet doen dus als het leven leuk moet blijven…..

Wat ik al schreef: mijn elektrische range wordt nu ook maar als 60 km aangegeven, soms zelfs nog iets minder, in oktober was het nog 75. Da’s allemaal theorie en steeds gebaseerd op de statistiek over de laatste 30 of 40 km.

Maar praktisch maakte ik vorige week een rit van ca. 250 km helemaal in hybrid mode. Kachel op 21 graden en buiten 6 à 7 graden. Weinig wind. Accu vol bij vertrek, stoel- en stuurverwarming aan. Volop comfort dus. Route (heen en terug) in Google Maps gezet zodat de stroom optimaal verdeeld werd over de rit die over 80 en 100 km/h wegen ging (ik hou me daar met een zekere marge aan)
Resultaat: thuisgekomen stond de accu precies op 0 en qua benzine had ik 5,3 l/100 km gereden (minder dan 1:19)

Dat is in mijn mening idioot zuinig voor zo’n hoge en ‘vierkante’ en tevens krachtige auto als de XC60T6.
Kortom mijn hybride-system werkt perfect, zelfs als de uitlezing op het dashboard een beetje teleurstellend lijkt.

Wat mij betreft daarom : “No worries”
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Fredericvds
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 17.03.2025 - 09:45

@Gouwe, inderdaad beetje gefrustreerd over mijn auto. Ik zal wat achtergrond geven.

Ik haalde mijn auto eind februari 2023 op, maar na ongeveer anderhalve maand laadde hij niet meer op. Ik ben zo’n vijf keer naar de garage geweest, telkens voor één dag om de auto uit te lezen. Vervolgens kreeg ik te horen dat het waarschijnlijk aan mijn laadpaal lag. Aangezien ik er twee heb – één thuis en één op het werk – vond ik het wel heel toevallig dat beide niet werkten.

Twee keer zeiden ze dat ze het probleem hadden gevonden. De auto ging binnen, kwam terug buiten, en het probleem was er nog steeds. Uiteindelijk heb ik de auto gewoon afgezet en gezegd dat ik hem pas zou ophalen als hij hersteld was. Hij heeft vervolgens drie maanden naast de Volvo-fabriek in Gent gestaan. Af en toe kreeg ik te horen dat ze via een Teams-meeting met Amerika en anderen hadden overlegd en dachten het probleem gelokaliseerd te hebben. Pas na de vierde keer vonden ze écht iets, en na vier maanden kon ik eindelijk weer rijden. Nooit geweten wat het juist was. Ze hebben wel mijn garantie naar 4 jaar verlengd

Het verminderen van het rijbereik begon begin september, toen de temperaturen nog boven de 20°C waren. Daarom vond ik het argument van lagere temperaturen niet echt geloofwaardig. Wat MGA1600 zegt, zou misschien wel de oplossing kunnen zijn: niet per se het gebruik van de verwarming, maar het feit dat de computer dit onthoudt. Zoiets heeft de garage me echter nooit verteld. Dus zal het wachten zijn naar hogere temperaturen en zien wat het geeft

Toen ik de auto binnenbracht, zeiden ze dat alles gereset was en de nieuwste software erop stond. Inderdaad, daarna gaf de batterij 72 km aan bij 100% lading. (Voor de duidelijkheid: ik heb het puur over het cijfer bij 100% lading, niet over de daadwerkelijke actieradius. Ik weet dat zaken zoals zetelverwarming en airco een invloed hebben op het aantal te rijden kilometers.) Maar na twee dagen zakte de aanduiding alweer naar 62 à 66 km bij 100%.

Toch nog een paar vragen:

Als jullie over verwarming spreken, bedoelen jullie dan tijdens het rijden of de voorverwarming? Want in de zomer wordt de airco toch ook gebruikt?
En over dat resetten: bedoelen jullie daarmee dat de kilometerstanden op 0 gezet worden? Want dat doe ik zelf altijd als ik ga tanken.
Bedankt allemaal al voor de feedback doet me toch al iets anders denken over het probleem
Fredericvds
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 17.03.2025 - 09:45

@mga1600 Bedankt voor je laatste bericht, ja ik moet het van een ander standpunt zien. Bij mij staat auto altijd op Hybrid daar kom ik niet aan .
En inderdaad voor zo'n auto is hij totaal gezien wel zuinig. Nogmaals dank en ik hou jullie op de hoogte met de hogere temperaturen
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6837
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Fredericvds schreef: 18.03.2025 - 09:36 Als jullie over verwarming spreken, bedoelen jullie dan tijdens het rijden of de voorverwarming? Want in de zomer wordt de airco toch ook gebruikt?
En over dat resetten: bedoelen jullie daarmee dat de kilometerstanden op 0 gezet worden? Want dat doe ik zelf altijd als ik ga tanken.
Bedankt allemaal al voor de feedback doet me toch al iets anders denken over het probleem
Klinkt als een dealer die in ieder geval slecht communiceert met zijn klant en dat is jammer want doet afbreuk aan de totale beleving...... Ik snap ook dat je ervaring meespeelt in hoe je tegen je huidige vraag aankijkt.

Over het verwarmen/koelen: je kunt met jou auto zowel koelen als verwarmen als voor en tijdens het rijden. Verwarming kost iets meer energie dan koelen doorgaan. Verder zal je met koelen over het algemeen een kleinere temperatuur hoeven overbruggen: stel het is buiten 25 en binnen wil je het 22 hebben dan is het 3 graden verschil. Stel je wilt het binnen 22 hebben, maar het is buiten 5 graden dan moet je 17 graden overbruggen. Dat kost dus significant meer energie en die energie komt tijdens het rijden uit je accu en gaat dus ten koste van je range. Het verwarmen tijdens het rijden zou je moeten kunnen uitzetten (althans met mijn Sensus gebaseerd systeem kan dat wel).
Over het resetten: Voorheen had Volvo een zogenaamde startwaarde voor elektrisch, ze noemden dat de e-DTE waarde. Helaas is de website van Volvo hiervoor niet meer bereikbaar. Er is verder een verschil in startwaarde tussen Pure en de andere rijmodi. In Pure is deze doorgaans 5 kilometer meer.
Of de startwaarde tegenwoordig gekoppeld is aan je rijgedrag zoals MGA1600 zegt en of deze dan gereset wordt met het resetten van de BC weet ik niet. Bij mijn Sensus auto in ieder geval niet.

Ga vooral lekker genieten van je XC60!! En we hopen met jou dat je auto straks gewoon weer een dikke 70 km gaat aangeven.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Fredericvds
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 17.03.2025 - 09:45

Communicatie is inderdaad niet beste . Bvb ik gebruik enkel hybrid maar als ik jou lees gebruikt Pure ook de hybride technologie. Bij ophalen auto vertelden ze me over de B functie bij automaat dat het de B van Bompa was dus ga ik nooit gebruiken. De B gebruik ik wel af en toe om met 1 voet te kunnen rijden (file en lange afstanden). Ik veronderstel dat Sensus de software is van Google die gekoppeld is aan auto.
Bedankt nogmaals voor jullie feedback en ik zal wat minder kijken naar dat cijfer in het midden en er meer van genieten( doe ik al hoor, voor het cruisen is dit de max van een auto,)
adderoos
3rd Gear member
Berichten: 264
Lid geworden op: 28.04.2023 - 20:44

Sinds begin dit jaar rijden we ook met een XC60 T6 hybride 2025 , wat opvalt dat deze XC60 T6 anders omgaat met hybride dan de vorige XC60 T8 2020.
Toen we de showroom uitreden stond het bereik op 81 km, nou dat was in korte tijd al terug gebracht naar 62 km, het eerste wat opviel.
Vervolgens kom je er achter dat nieuwer niet altijd beter is, waar de T8 in de winter kans zag er wat kilometers op het display bij te verzamelen lukt de T6 dat dus niet.
In het weekend van 23 februari was de butien temperatuur boven de 15 graden en dan zie je opeens dat de T6 ook zuiniger wordt en er wat kilometers op het display bij krijgt.
Al met al niet helemaal zoals verwacht, qua rijden en comfort wel er op vooruit gegaan, qua verbruik valt het nog wat tegen, gelukkig komt de lente en de zomer er aan.
De laatste tijd regelmatig in Belgie getankt en dan rij je op die wijze wat voordeliger en genieten we van het comfort.
XC60 T6 Ultra Black Edition
XC60 T8 R-design
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3267
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

adderoos schreef: 18.03.2025 - 11:05 Sinds begin dit jaar rijden we ook met een XC60 T6 hybride 2025 , wat opvalt dat deze XC60 T6 anders omgaat met hybride dan de vorige XC60 T8 2020.
Toen we de showroom uitreden stond het bereik op 81 km, nou dat was in korte tijd al terug gebracht naar 62 km, het eerste wat opviel.
Vervolgens kom je er achter dat nieuwer niet altijd beter is, waar de T8 in de winter kans zag er wat kilometers op het display bij te verzamelen lukt de T6 dat dus niet.
In het weekend van 23 februari was de butien temperatuur boven de 15 graden en dan zie je opeens dat de T6 ook zuiniger wordt en er wat kilometers op het display bij krijgt.
Al met al niet helemaal zoals verwacht, qua rijden en comfort wel er op vooruit gegaan, qua verbruik valt het nog wat tegen, gelukkig komt de lente en de zomer er aan.
De laatste tijd regelmatig in Belgie getankt en dan rij je op die wijze wat voordeliger en genieten we van het comfort.
Had de vorige auto niet een brandstof kachel?
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6837
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Fredericvds schreef: 18.03.2025 - 10:49 Communicatie is inderdaad niet beste . Bvb ik gebruik enkel hybrid maar als ik jou lees gebruikt Pure ook de hybride technologie. Bij ophalen auto vertelden ze me over de B functie bij automaat dat het de B van Bompa was dus ga ik nooit gebruiken. De B gebruik ik wel af en toe om met 1 voet te kunnen rijden (file en lange afstanden). Ik veronderstel dat Sensus de software is van Google die gekoppeld is aan auto.
Bedankt nogmaals voor jullie feedback en ik zal wat minder kijken naar dat cijfer in het midden en er meer van genieten( doe ik al hoor, voor het cruisen is dit de max van een auto,)
Sensus is het besturingssysteem van Volvo zelf. Google is hiervoor rond 2022/23 in de plaats gekomen. Er zitten nogal wat verschillen tussen de een en de ander. Zo kun jij als je navigeert via Google gewoon de auto in hybrid mode laten staan en kom je met 0,0 inhoud van de accu aan op de plaats van bestemming. Met Sensus heb je dat niet en daarom rijd ik dus altijd in Pure en schakel ik zelf de benzinemotor in als dat zo uitkomt.
De B-stand heeft twee mogelijkheden: regeneratief vertragen (en die vertraging is wat ik begrijp met de Google auto's met een Long Range accu sterker dan met de Sensus modellen) en je kunt in B handmatig schakelen. Dat laatste kan met een caravan of een lange afdaling in de bergen best handig zijn om op de motor te kunnen afremmen. En dat een dealer je dat allemaal niet vertelt is ook wel weer te begrijpen. Dan is hij uren bezig en ben jij aan het eind kwijt wat aan het begin is gezegd. En je hebt vind ik zelf ook een verantwoordelijkheid om de gebruiksaanwijzing te lezen als je met zo'n complex stuk techniek onderweg gaat. Zeker omdat ik aanneem aan in beginsel iedereen er optimaal van wil genieten, dus gewoon lezen die handleiding is mijn suggestie. Wie weet steek je er wat van op en wordt het rijden nog leuker....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6837
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

mga1600 schreef: 18.03.2025 - 13:06
adderoos schreef: 18.03.2025 - 11:05 Sinds begin dit jaar rijden we ook met een XC60 T6 hybride 2025 , wat opvalt dat deze XC60 T6 anders omgaat met hybride dan de vorige XC60 T8 2020.
Toen we de showroom uitreden stond het bereik op 81 km, nou dat was in korte tijd al terug gebracht naar 62 km, het eerste wat opviel.
Vervolgens kom je er achter dat nieuwer niet altijd beter is, waar de T8 in de winter kans zag er wat kilometers op het display bij te verzamelen lukt de T6 dat dus niet.
In het weekend van 23 februari was de butien temperatuur boven de 15 graden en dan zie je opeens dat de T6 ook zuiniger wordt en er wat kilometers op het display bij krijgt.
Al met al niet helemaal zoals verwacht, qua rijden en comfort wel er op vooruit gegaan, qua verbruik valt het nog wat tegen, gelukkig komt de lente en de zomer er aan.
De laatste tijd regelmatig in Belgie getankt en dan rij je op die wijze wat voordeliger en genieten we van het comfort.
Had de vorige auto niet een brandstof kachel?
Ja en een ander OS. Dus ook daar ander gedrag in weergave van de range en m.i. daarom ook niet te vergelijken. Maar dat je (on)bewust die vergelijking maakt kan ik me wel voorstellen, het valt gewoon op, alleen de conclusie die je er dan als gebruiker aan verbindt hoeft niet juist te zijn.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Fredericvds
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 17.03.2025 - 09:45

Bedankt voor info over sensus. Gebruikershandleiding heb ik grotendeels gelezen hoor en zo ook de B functie gevonden ;-)
Gebruikersavatar
-KJ-
5th Gear member
Berichten: 1236
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Fredericvds schreef: 17.03.2025 - 13:25 auto wordt bbijna dagelijks leeg gereden, dat is wat ik bedoel als ik net 1000 km gereden heb
Dus de auto wordt bijna dagelijks leeg gereden, maar de laatste 168 (of is het nou198?) dagen niet. Ik ben de draad kwijt.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”