Beste,
In november hebben we als zelfstandige in België een gloednieuwe plug-in hybride xc60 t6 black edition gekocht.
Ik ben niet zo technisch en zou graag om wat advies of hulp of iemand met gelijkaardige ervaring willen horen.
Na amper een maand begonnen de eerste problemen al: de elektrische airco-verwarming werkte niet, ook niet via de app op afstand. We namen contact op met de dealer en werden doorgestuurd naar een andere erkende werkplaats van het merk, dichter bij huis. Daar werd ik ontvangen, maar men vroeg meteen om een nieuwe afspraak te maken. Tijdens die afspraak zijn ze 2 uur bezig geweest en volgens mij hebben ze een module vervangen, maar exact wat ze gedaan hebben, is nooit duidelijk gecommuniceerd. Ik zag hun wel de achterzetel openen daar iets vervangen of gesleuteld hebben alsook linkervoorkant achter de wiel.. Hierbij hebben ze ook de klep van de elektrische lader vervangen die ook niet open en dicht ging. ( Deze hapert echter nog steeds)
Nu is er opnieuw een probleem: de wagen wilde plots niet meer starten met melding aandrijvingssysteem onderhoud. Na uitlezen van de wagen spreken ze nu over een defecte CMS-module of chip (?)die vervangen moet worden. Hiervoor willen ze de wagen 2 dagen inhouden.
Mijn vraag is: is dit normaal bij een nieuwe wagen? Moet ik dit zomaar blijven aanvaarden? Zou ik niet beter kunnen aandringen op een nieuwe wagen in plaats van telkens onderdelen te laten vervangen? Dit kost me veel tijd en tast mijn vertrouwen in de kwaliteit van de wagen aan. Als er telkens een onderdeel van een nieuwe wagen moet vervangen worden zou dit niet wijzen op een structurele gebrek . Is dit zelfs goed aan een nieuwe wagen zo vaak te sleutelen.
Kan ik juridisch gezien aandringen op een omruiling of een nieuwe wagen, zeker als de problemen blijven komen? Wat zijn mijn rechten en mogelijkheden? Alvast bedankt voor jullie tips en advies! Of indien geen juridisch advies mogelijk zijn deze problemen algemeen gekend bij deze wagen?
Alvast bedankt.
Mvg
Nieuwe volvo x60 hybride reeds onderdelen 2 keer moeten vervangen.
- Almerev70
- 4th Gear member
Goedemorgen, om gelijk hoog van de toren te blazen voor een nieuwe auto iod vind ik nogal flink.
Tja techniek kan altijd stuk, zelfs bij een Rolls van 900k kan er iets stuk gaan in de eerste kilometers...
Geef ze eerst de kans om het te herstellen, als dat niet lukt kan je in gesprek met ze. Je kan wel een leenauto vragen/eisen. Wellicht vragen of ze de auto zelf komen ophalen/ruilen, scheelt je weer een rit naar de garage.
En ja het is zeker heeel vervelend en kl*te dat je nieuwe auto mankementen heeft!
Tja techniek kan altijd stuk, zelfs bij een Rolls van 900k kan er iets stuk gaan in de eerste kilometers...
Geef ze eerst de kans om het te herstellen, als dat niet lukt kan je in gesprek met ze. Je kan wel een leenauto vragen/eisen. Wellicht vragen of ze de auto zelf komen ophalen/ruilen, scheelt je weer een rit naar de garage.
En ja het is zeker heeel vervelend en kl*te dat je nieuwe auto mankementen heeft!
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
- Gouwe
- 7th Gear member
Gewoon terug gaan naar de verkopende dealer en geen genoegen nemen met een lokale erkende werkplaats. Je beschrijving geeft onvoldoende houvast om te bepalen of het hier om bekende issues gaat. Een bekend issue is inderdaad de elektrische verwarming, maar na vervanging zou dit opgelost moeten zijn. Zoals voorganger ook al zegt kan het gebeuren, maar ze moeten het wel gewoon netjes oplossen. In NL is hetgeen je beschrijft geen reden om de koop te kunnen ontbinden en dat hoeft ook niet. De XC60 PIH is een betrouwbare auto.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 1st Gear member
Sinds kort heb ik een jonge (ruim anderhalf jaar oude) XC60 T6 AWD Recharge aangekocht. Omdat ik geen budget had voor een nieuwe auto ben ik via de Volvo NL website op zoek gegaan naar jonge occasions die voldeden aan m'n wensen m.b.t. kleur, uitstraling en aanwezige opties. M'n favoriet stond bij een Volvo dealer in Helmond. Vanuit Zeeuws-Vlaanderen een bezoekje gebracht aan de dealer daar en een proefrit gemaakt. Er was direct een klik met zowel de auto als de dealer. Direct na de proefrit ontstond er een probleem, de verkoper wilde nog wat laten zien maar de auto kon niet meer geactiveerd worden. Direct na het inschakelen, schakelde de auto zich weer uit. Toch hebben we besloten tot koop over te gaan ervan uitgaande dat het probleem zou worden opgelost. Na enkele dagen een telefoontje gehad dat de auto de storing niet meer had vertoond en een afspraak gemaakt voor aflevering.
Na een week te hebben rondgereden keerde de storing terug. Heel kort was in de display de melding 'Parkeerrem service vereist' zichtbaar en schakelde de auto zich uit. Direct contact gehad met de dealer. Vanwege de afstand werd me geadviseerd de 'CALL' button de auto te gebruiken. De servicedienst gaf aan dat zij de ANWB op pad zouden sturen. In de tussentijd zou ik kunnen proberen de auto af te sluiten, minimaal 10 meter met de sleutel afstand van de auto te nemen en na 10 minuten opnieuw de auto proberen starten. Zo gezegd zo gedaan en na 10 minuten kon ik inderdaad de auto weer starten. Direct weer de CALL button gebruikt om de storing af te melden. De servicedienst gaf aan bij een dealer langs te gaan om de storing te laten uitlezen. Na thuiskomst contact opgenomen met Volvo Cappendijk Terneuzen en de situatie uitgelegd. De auto is niet bij hen gekocht maar de verkopende dealer zit 200km enkele reis verder het land in. Geen probleem werd me verteld, ik heb 24 maanden garantie bij de aankoop gekregen en kon dus dezelfde nog langskomen voor een diagnose. Ik ben dus naar Terneuzen gegaan en de auto is uitgelezen en de resultaten daarvan zijn met Volvo Zweden uitgewisseld. Er moesten wat connectoren en massakabels los en weer vastgemaakt worden en een testrit gemaakt. Storing keerde niet terug dus auto weer mee naar huis.
Een week later hetzelfde probleem. Direct weer contact met de dealer gehad en nog dezelfde dag is de auto weer uitgelezen. Nu toonde de diagnose meer storingen en kon de conclusie getrokken worden dat één van de computers (ik meen BCM2) instabiel was en in opdracht van Volvo Zweden vervangen moest worden. In de periode tussen de diagnose en reparatie is de storing nogmaals opgetreden. Telkens na de storing kon ik de auto weer starten door uitschakelen, op slot zetten en voor een periode van 10 minuten 10 meter afstand te nemen. Vandaag is het onderdeel vervangen. Toeval wil dat net voor de vervanging de storing opnieuw optrad toen m'n auto aan de beurt was om binnen te rijden.
Ook ik ben geschrokken van het feit dat er een probleem optrad. Het is geen nieuwe auto maar een jonge tweedehands XC60 is toch ook een behoorlijke aanslag op de spaarrekening (voor mij toch wel
). Toch heb ik alle vertrouwen in het merk Volvo en de verkopende alsook de reparerende dealer. Problemen in digitale circuits kunnen altijd optreden. Vaak ook onregelmatig en onverwachts. Mijn ervaring is dat als er een probleem optreedt, dit ook keurig wordt opgelost. Natuurlijk, het is lastig, ook voor mij maar de dealer heeft er alles aan gedaan om het ongemak tot het minimum te beperken. Met de auto langs de dealer, zij brachten mij dan naar m'n werkadres en tegen de avond werd ik weer opgehaald. Ik heb geen enkele aanleiding om te twijfelen over m'n aankoop. Ik ben bij het merk en bij de dealer in Terneuzen in goede handen. Natuurlijk kan het per dealer anders zijn maar toch, geef ze de tijd die nodig is om jouw problemen op te lossen en te bewijzen dat zij het beste met je voor hebben. Een probleem laten escaleren kan altijd maar doe dit pas als je er echt samen met de dealer niet uitkomt. Veel succes!
Na een week te hebben rondgereden keerde de storing terug. Heel kort was in de display de melding 'Parkeerrem service vereist' zichtbaar en schakelde de auto zich uit. Direct contact gehad met de dealer. Vanwege de afstand werd me geadviseerd de 'CALL' button de auto te gebruiken. De servicedienst gaf aan dat zij de ANWB op pad zouden sturen. In de tussentijd zou ik kunnen proberen de auto af te sluiten, minimaal 10 meter met de sleutel afstand van de auto te nemen en na 10 minuten opnieuw de auto proberen starten. Zo gezegd zo gedaan en na 10 minuten kon ik inderdaad de auto weer starten. Direct weer de CALL button gebruikt om de storing af te melden. De servicedienst gaf aan bij een dealer langs te gaan om de storing te laten uitlezen. Na thuiskomst contact opgenomen met Volvo Cappendijk Terneuzen en de situatie uitgelegd. De auto is niet bij hen gekocht maar de verkopende dealer zit 200km enkele reis verder het land in. Geen probleem werd me verteld, ik heb 24 maanden garantie bij de aankoop gekregen en kon dus dezelfde nog langskomen voor een diagnose. Ik ben dus naar Terneuzen gegaan en de auto is uitgelezen en de resultaten daarvan zijn met Volvo Zweden uitgewisseld. Er moesten wat connectoren en massakabels los en weer vastgemaakt worden en een testrit gemaakt. Storing keerde niet terug dus auto weer mee naar huis.
Een week later hetzelfde probleem. Direct weer contact met de dealer gehad en nog dezelfde dag is de auto weer uitgelezen. Nu toonde de diagnose meer storingen en kon de conclusie getrokken worden dat één van de computers (ik meen BCM2) instabiel was en in opdracht van Volvo Zweden vervangen moest worden. In de periode tussen de diagnose en reparatie is de storing nogmaals opgetreden. Telkens na de storing kon ik de auto weer starten door uitschakelen, op slot zetten en voor een periode van 10 minuten 10 meter afstand te nemen. Vandaag is het onderdeel vervangen. Toeval wil dat net voor de vervanging de storing opnieuw optrad toen m'n auto aan de beurt was om binnen te rijden.
Ook ik ben geschrokken van het feit dat er een probleem optrad. Het is geen nieuwe auto maar een jonge tweedehands XC60 is toch ook een behoorlijke aanslag op de spaarrekening (voor mij toch wel

Volvo XC60 T6 AWD Recharge 2023 | Opties: luchtvering, Bowers&Wilkins, 360 camera, trekhaak. Tijdens de vakantie trekt de XC60 een Hobby Premium 540Ufe
-
- Starter
Bedankt voor je feedback. Gelijkaardig situatie. Spijtig vind ik dat we dan vaak moeten op en af gaan en wat als er in de toekomst weer iets kapot gaat dat gelinkt is aan de vorigr? Dan is garantie periode spijtig voorbij. Blijkbaar krijg ik geen gratis vervangwagen tijdens de herstelling..enkel als ik volvo assistance roep tijdens een error. Dus misschien moet ik beter als de auto niet start gewoon de knop indrukken en hun gewoon onmiddellijk laten oplossen.
- Gouwe
- 7th Gear member
Wat staat er in de garantievoorwaarden dan?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.