Hallo,
Ik ben sinds kort in het bezit van een XC60 T6 Recharge 2023. Dit is mijn eerste PHEV.
Op diverse fora lees ik dat het opladen en ontladen naar 100% de levensduur van de accu negatief kan beïnvloeden en dat het beter is te laden tot 80% en niet verder te ontladen dan 20%. Is dit iets waarmee je bij de XC60 ook rekening moet houden of is de techniek zover dat de auto zelf deze marges aanhoudt? Ik heb begrepen dat er een ruim 18kWh accu is geplaatst waarvan je niet meer dan iets meer dan 14kWh kunt gebruiken. Mijn inziens zou dat beteken dat je de accu nooit 100% leeg kunt rijden en ook niet 100% kunt laden.
Is dat correct of moet je dit toch echt zelf in de gaten houden?
Voor m'n dagelijkse woon-werkverkeer zal ik gedurende de wintermaanden de accu 'leeg' rijden als ik deze km's volledig elektrisch wil afleggen (wat mijn voorkeur is). Thuis gaat hij dagelijks aan de lader en laadt ik hem met 13A vol tot de APP aangeeft dat het laden gereed is. Op de auto brandt de LED dan constant groen en knippert dan niet meer wat bij het laden wel het geval is.
XC60 PHEV Laden / ontladen 100%
- NielsPHEV
- 7th Gear member
De auto zorgt er zelf voor dat ie niet te vol of te leeg raakt hier zelf nog extra limieten inleggen zal ongetwijfeld beter zijn maar dan blijft er geen range meer over met een phev. Wat ik wel doe is dat als ik weet dat er nog voldoende e range is voor een volgende rit ik de auto niet alsnog aftop met de lader
- Gouwe
- 7th Gear member
Gewoon laden en ontladen zoals NielsPHEV ook al aangeeft. Volvo houdt rekening met boven en ondergrens om te voorkomen dat de batterij beschadigd raakt.
Auto kun je ook gewoon aan de lader laten hangen, zeker als je de volgende dag weer op pad gaat.
Als de app zegt dat de auto vol is, is dat niet zo. Pas als de groene lamp uit is is de accu vol.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor