Vacuümpomp brake powerbooster maakt lawaai en bloedheet!
Geplaatst: 07.04.2025 - 11:56
Ik ben benieuwd of iemand anders al ervaring heeft met een vacuümpomp (brake powerbooster) die lawaai maakt en bloedheet wordt. Hij levert blijkbaar remdruk (vacuüm) op momenten dat de motor dat te weinig doet of kan. Hij zou dus altijd tijdelijk of even kort moeten assisteren?
Het betreft het omcirkelde cilindervormige ‘tonnetje’ op de foto met daaraan diverse leidingen naar o.a. het motorblok en de rembooster.
Het is nu al enige tijd dat die af en toe continue blijft draaien en dan een vrij hard geluid maakt van een pomp die over z’n toeren is. Meestal kom ik er pas achter na een rit als de auto stil staat en/of na het afzetten van de motor. Dan loopt de pomp nog door, soms lang, soms heel kort en stopt dan. Ook is de pomp dan bloed- en bloedheet! (Zaterdag nog mijn wijsvinger aan verbrand met dikke blaar als gevolg, dus pas op!).
Vaak gaat het ook lange tijjd goed en hoor ik de pomp niet en is ook niet warm of heet na een rit. En als dit dan een tijdje goed gaat vergeet ik het weer na iedere rit te controleren tot ik het geluid weer eens hoor.
En omdat het dus dan wel, dan niet is, is het zo’n kwakkelend storing die ik na de verbrande vinger van zaterdag nu eens defitnitief wil oplossen.
Nu ben ik er al een paar keer mee bij de dealer geweest en de monteurs gaven aan dat het in de slang kan zitten, specifieker: een sensor in de slang, of in de pomp zelf.
Aangezien de slang iets van 200 euro kost en de pomp 600 euro ben ik benieuwd of iemand dit herkent en wat er toen vervangen is om het op te lossen.
Ik kan natuurlijk gelijk alles vervangen, maar als het niet hoeft is dat zonde en scheelt het een hoop geld.
Heeft iemand deze storing ook al eens gehad?
En wat als de pomp het begeeft onder het rijden, werkt de rem dan niet meer?
Het betreft het omcirkelde cilindervormige ‘tonnetje’ op de foto met daaraan diverse leidingen naar o.a. het motorblok en de rembooster.
Het is nu al enige tijd dat die af en toe continue blijft draaien en dan een vrij hard geluid maakt van een pomp die over z’n toeren is. Meestal kom ik er pas achter na een rit als de auto stil staat en/of na het afzetten van de motor. Dan loopt de pomp nog door, soms lang, soms heel kort en stopt dan. Ook is de pomp dan bloed- en bloedheet! (Zaterdag nog mijn wijsvinger aan verbrand met dikke blaar als gevolg, dus pas op!).
Vaak gaat het ook lange tijjd goed en hoor ik de pomp niet en is ook niet warm of heet na een rit. En als dit dan een tijdje goed gaat vergeet ik het weer na iedere rit te controleren tot ik het geluid weer eens hoor.
En omdat het dus dan wel, dan niet is, is het zo’n kwakkelend storing die ik na de verbrande vinger van zaterdag nu eens defitnitief wil oplossen.
Nu ben ik er al een paar keer mee bij de dealer geweest en de monteurs gaven aan dat het in de slang kan zitten, specifieker: een sensor in de slang, of in de pomp zelf.
Aangezien de slang iets van 200 euro kost en de pomp 600 euro ben ik benieuwd of iemand dit herkent en wat er toen vervangen is om het op te lossen.
Ik kan natuurlijk gelijk alles vervangen, maar als het niet hoeft is dat zonde en scheelt het een hoop geld.
Heeft iemand deze storing ook al eens gehad?
En wat als de pomp het begeeft onder het rijden, werkt de rem dan niet meer?