Hi All,
Even een vraagje of andere hier ook wel eens last van hebben?
Wij hebben in de V50 bij beide koplampen vaak condens, nu was het al vaker bij de mistlampen maar dat het bij de koplampen ook zo is, baart me beetje zorgen.
Maandag toch naar de garage voor de C30 zal ik het meteen vragen, maar vroeg me af of meerder mensen hier last van hadden.
Condens in de koplampen
- Paul
- Geartronic member
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
-
- 3rd Gear member
Yep ik ook, maar nog niets aan laten doen. Ik hoor het graag van je!
Volvo V50 1,6D
Barentz Blue, Edition II, 17inch Sagitta, Keyless-Drive, Aluminium inleg, Sportstuur en sportpook met alu, S40 Grille, Spoiler, Sunblinds, Parrot 3400 GPS, afneembare trekhaak, etc...
Barentz Blue, Edition II, 17inch Sagitta, Keyless-Drive, Aluminium inleg, Sportstuur en sportpook met alu, S40 Grille, Spoiler, Sunblinds, Parrot 3400 GPS, afneembare trekhaak, etc...
- Paul
- Geartronic member
Ik laat wel weten. Moet even kijken of het me maandag lukt. Beetje druk af en toe ... (zal je niet zeggen maar echt waar
))

MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
- lancer
- 6th Gear member
Ik heb er ook vaak last van. Begin dit jaar was het heel erg. Na een rit van 2 uur kon het voorkomen dat 50% van het koplampglas beslagen was aan de binnenkant. Uiteindelijk zijn toen beide lichtunits vervangen.
Echter, het begint nu weer opnieuw. Het gekke is, dat ik zakelijk ook een S40 met Xenon heb, van hetzelfde modeljaar (MY07), waar het helemaal niet is. Ook een eerdere S40 (MY05) had er nooit last van.
Daar de koplampunits vervangen zijn en het bij beide koplampen tegelijk gebeurd, moet de oorzaak denk ik ergens anders gezocht worden dan de lamphuizen zelf. Wellicht dat er water oid in de bumper blijft staan. Heeft iemand een idee, welke dingen te proberen?
De foto's zijn deze week gemaakt.
Echter, het begint nu weer opnieuw. Het gekke is, dat ik zakelijk ook een S40 met Xenon heb, van hetzelfde modeljaar (MY07), waar het helemaal niet is. Ook een eerdere S40 (MY05) had er nooit last van.
Daar de koplampunits vervangen zijn en het bij beide koplampen tegelijk gebeurd, moet de oorzaak denk ik ergens anders gezocht worden dan de lamphuizen zelf. Wellicht dat er water oid in de bumper blijft staan. Heeft iemand een idee, welke dingen te proberen?
De foto's zijn deze week gemaakt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Paul
- Geartronic member
Is jammer dat je het niet duidelijk ziet op de foto's. Moet zeggen dat ik er bij de V50 niet echt meer opgelet heb. Zal ik wel even gaan doen!
- BeePke
- 3rd Gear member
Gekend probleem, maar weet helaas geen oplossing.
Misschien zo van die silica-korrels in zakjes
Misschien zo van die silica-korrels in zakjes

2x Made in Belgium
Huidig 1: Golf V 1.9 TDI MY07 | Spring Edition | Graphietblauw
Huidig 2: V50 2.0D MY08 | Titanium Grey | Topline | R-Design Pack | Family Pack | Leder Offblack | 17"; Serapis | Bi-Xenon + foto's
Vorige: V50 2.0D MY06 | Electric Silver | Business Line (Leasing)
Huidig 1: Golf V 1.9 TDI MY07 | Spring Edition | Graphietblauw
Huidig 2: V50 2.0D MY08 | Titanium Grey | Topline | R-Design Pack | Family Pack | Leder Offblack | 17"; Serapis | Bi-Xenon + foto's
Vorige: V50 2.0D MY06 | Electric Silver | Business Line (Leasing)
- lancer
- 6th Gear member
De vraag is hoe het vocht in de lamp komt. Er zitten afwateringsgaten in de lamp. Wanneer het licht aan gaat zou het kunnen zijn dat er dan een natuurlijke luchtcirculatie ontstaat, waarbij deze afwateringsgaten bij zijn betrokken en op deze manier vochtige lucht wordt aangezogen.
De vraag is dan, of deze lucht extra vochtig is, doordat er ergens water blijft staan. Niet alle auto's hebben er last van, dus je moet iets kunnen doen om het te voorkomen.
De vraag is dan, of deze lucht extra vochtig is, doordat er ergens water blijft staan. Niet alle auto's hebben er last van, dus je moet iets kunnen doen om het te voorkomen.
- josas
- 4th Gear member
Belachelijk eigenlijk,
Een bekend euvel bij de V40. En nu bij de V50 hebben ze het nog steeds niet opgelost.
Je zou verwachten dat bij het ontwerp van de V50, men hier van geleerd zou hebben.....
Een bekend euvel bij de V40. En nu bij de V50 hebben ze het nog steeds niet opgelost.
Je zou verwachten dat bij het ontwerp van de V50, men hier van geleerd zou hebben.....
JOS
V40 mj 2003 1.8 aut. Europe sports edition, RTI nav, ECC
Nu: S60 mj 2004 2.5T GT full options
V40 mj 2003 1.8 aut. Europe sports edition, RTI nav, ECC
Nu: S60 mj 2004 2.5T GT full options
- lancer
- 6th Gear member
Had had vandaag geregend en ik heb de lampen even uitgenomen. Toen ik de motorkap opende was het overal droog, behalve boven op de koplampen. Hier zie je een plaatje van de linker lamp, op de rechter stond nog meer water, maar die had ik al uitgenomen.

Ook onder de lamp stond wat vocht, maar veel minder dan bovenop. Het is op de foto nauwelijks te zien, maar links naast de connector is het nat.

Onderstaande foto is de achterkant van de rechter lamp unit. Nu wordt al wat meer zichtbaar van een mogelijke oorzaak. De naad tussen deksel en rand wordt helemaal afgedekt op een plaatsje na (links boven de opening), precies waar het water staat. Het rubber van de deksel is niet verzonken in het deksel. Op het rubber zit ook veel zand, wat aantoond dat er regelmatig water is.

Het is duidelijk te zien dat daar het water blijft staan. Om het geheel nog erger te maken, de rand heeft een indruk achter gelaten op het rubber, behalve op die plek. Het rubber wordt daar dus niet al te strak aangedrukt.

Een closeup laat ook zien dat de rand daar niet vlak is. Bij het fabricage proces is er een miniem randje achter gebleven. Dit zou wel eens de oorzaak kunnen zijn dat er een klein beetje water naar binnen kan komen. iig genoeg om de condens te veroorzaken.

De juiste actie zou nu zijn om het randje vlak te schuren, maar dat laat ik aan de dealer over. Tot de volgende beurt heb ik het rubber iig ingesmeerd met zuurvrije vasiline en een extra dot in het gat gesmeerd om het water er uit te houden.

Hopelijk blijft de condens nu weg. Voor de zekerheid heb ik ook de rubbers van de sidemarker en de richtingaanwijzer lichtjes ingesmeerd.
Al met al lijkt het dus op een ontwerpfoutje. De tijd zal leren of dit ook zo is.
(Amai, net wat spelfouten er uit gehaald, te vlug getyped)

Ook onder de lamp stond wat vocht, maar veel minder dan bovenop. Het is op de foto nauwelijks te zien, maar links naast de connector is het nat.

Onderstaande foto is de achterkant van de rechter lamp unit. Nu wordt al wat meer zichtbaar van een mogelijke oorzaak. De naad tussen deksel en rand wordt helemaal afgedekt op een plaatsje na (links boven de opening), precies waar het water staat. Het rubber van de deksel is niet verzonken in het deksel. Op het rubber zit ook veel zand, wat aantoond dat er regelmatig water is.

Het is duidelijk te zien dat daar het water blijft staan. Om het geheel nog erger te maken, de rand heeft een indruk achter gelaten op het rubber, behalve op die plek. Het rubber wordt daar dus niet al te strak aangedrukt.

Een closeup laat ook zien dat de rand daar niet vlak is. Bij het fabricage proces is er een miniem randje achter gebleven. Dit zou wel eens de oorzaak kunnen zijn dat er een klein beetje water naar binnen kan komen. iig genoeg om de condens te veroorzaken.

De juiste actie zou nu zijn om het randje vlak te schuren, maar dat laat ik aan de dealer over. Tot de volgende beurt heb ik het rubber iig ingesmeerd met zuurvrije vasiline en een extra dot in het gat gesmeerd om het water er uit te houden.

Hopelijk blijft de condens nu weg. Voor de zekerheid heb ik ook de rubbers van de sidemarker en de richtingaanwijzer lichtjes ingesmeerd.
Al met al lijkt het dus op een ontwerpfoutje. De tijd zal leren of dit ook zo is.
(Amai, net wat spelfouten er uit gehaald, te vlug getyped)
- Summum
- 6th Gear member
Kijk, dat is nog eens gedegen speurwerk!
Overigens heb ik met de V50 dit probleem nog nooit aan de hand gehad.
Overigens heb ik met de V50 dit probleem nog nooit aan de hand gehad.
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
- lancer
- 6th Gear member
Ik met m'n eerste S40 (normale koplampen) en met m'n zakelijke S40 (Xenon, zelfde MY) ook niet. Wellicht heeft het verband met de productienummer ivm met de oneffenheid in de rand. Ik zal vandeweek eens naar de zakelijke S40 kijken, om te zien of er een duidelijk verschil is.
- lancer
- 6th Gear member
Ok, vandaag 'ns ff met de tuinslang en de zakelijke S40 gespeeld. Al het water wat bovenop de motorkap valt, loopt weg naar de punten vooraan en daar valt het door de spleet bovenop de koplampen. Deze waren dan ook bijzonder nat bij alle aansluitingenen een kapjes aan de achterkant.
Eenmaal de koplamp uitgenomen en het deksel eraf vielen 2 dingen op:
1) Er is ook een oneffenheid in de rand (3e - 4e foto van een vorige post), maar minder
2) De rand werd flink tegen het rubber aangedrukt. Er was een indruk van wel 2mm diep in het rubber van het deksel. Bij de eigen S40 moest ik goed kijken om de indruk van de rand op het rubber terug te vinden.
Al met al een plausibele verklaring waarom de ene auto het wel heeft en de andere niet.
Nou maar hopen dat ik gelijk heb....
Eenmaal de koplamp uitgenomen en het deksel eraf vielen 2 dingen op:
1) Er is ook een oneffenheid in de rand (3e - 4e foto van een vorige post), maar minder
2) De rand werd flink tegen het rubber aangedrukt. Er was een indruk van wel 2mm diep in het rubber van het deksel. Bij de eigen S40 moest ik goed kijken om de indruk van de rand op het rubber terug te vinden.
Al met al een plausibele verklaring waarom de ene auto het wel heeft en de andere niet.
Nou maar hopen dat ik gelijk heb....
- B@ssie
- 2nd Gear member
Ik heb dit ook precies.
Maar ik heb er droogvlekken aan overgehouden langs de binnenkant van de plastiek. Zo zwarte vlekken.
Kan ik de plastiek verwijderen en deze opkuisen langs de binnenkant.
Maar ik heb er droogvlekken aan overgehouden langs de binnenkant van de plastiek. Zo zwarte vlekken.
Kan ik de plastiek verwijderen en deze opkuisen langs de binnenkant.
V50 2.0D Summum MY2005 (Titanium Grey Pearl)
klik hier mijn V50
klik hier mijn V50
- B@ssie
- 2nd Gear member
Ik weet niet of het van water is.
Ik heb de auto nog maar pas 3 weken en bij mij is er nog geen water ingekomen.
Misschien bij de vorige eigenaar.
Het is niet zo van water denk ik het is meer zwart stof (vuil) die door statische elektriciteit is aangetrokken, zo zwarte ster vlekken. Aan de richtingaanwijzer en aan de Xeon's.
Ik heb de auto nog maar pas 3 weken en bij mij is er nog geen water ingekomen.
Misschien bij de vorige eigenaar.
Het is niet zo van water denk ik het is meer zwart stof (vuil) die door statische elektriciteit is aangetrokken, zo zwarte ster vlekken. Aan de richtingaanwijzer en aan de Xeon's.
klik hier mijn V50
klik hier mijn V50
- pieter007
- 5th Gear member
- Contacteer:
lancer schreef:Het glas kan er niet af. Maar als je er vlekken aan over hebt gehouden; hoe veel water heeft er dan in gestaan? Ik had iig geen "stromend" water in de lamp.
de buitenkant is plexi of dergelijke ..
en kan er Wél af ..
de ijzere clipsen eraf , en dan trekken maar het zit namenlijk vast met een soort van dum dum / kauwgom
of hoe je het ook noemen wilt
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
- B@ssie
- 2nd Gear member
Ola,
Kan je dit dan terug mooie sluiten of is die Dum dum kapot getrokken.
En moet er nadien silicone tussen gedaan worden.
Kan je dit dan terug mooie sluiten of is die Dum dum kapot getrokken.
En moet er nadien silicone tussen gedaan worden.
klik hier mijn V50
klik hier mijn V50
- pieter007
- 5th Gear member
- Contacteer:
tja .. ik heb het gewoon eens geporbeert met een stukke koplamp op m'n werk ..
de dum dum hangt na het openen aan de 2 stukken ,
ik zou bij het trug dicht doen .. eerst proberen of de dum dum nog goed plakt (als je deze verwarmt .. dan word ie soeppeler .. (in de zomer is de dum dum op het werk veeeeel soepeler als nu in de winter)
plakt ie niet goed meer ,
dan zou ik in het renuurtje wat silicone of nadenkit ofzo iets in de aard spuiten en de boel dicht doen en zééér goed aandrukken ...
zomaar ga ik mijn koplampen niet openen (enkel als het moet) , uit vrees om iets af te breken want goedkoop zijn ze zeker niet ..
de dum dum hangt na het openen aan de 2 stukken ,
ik zou bij het trug dicht doen .. eerst proberen of de dum dum nog goed plakt (als je deze verwarmt .. dan word ie soeppeler .. (in de zomer is de dum dum op het werk veeeeel soepeler als nu in de winter)
plakt ie niet goed meer ,
dan zou ik in het renuurtje wat silicone of nadenkit ofzo iets in de aard spuiten en de boel dicht doen en zééér goed aandrukken ...
zomaar ga ik mijn koplampen niet openen (enkel als het moet) , uit vrees om iets af te breken want goedkoop zijn ze zeker niet ..
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)