Ik ben in het bezit van een mooie Volvo V50 2.5 T5 uit 2004. Nu heb ik de auto verlaagd met veren en nieuwe schokbrekers etc. Maar sinds dien heb ik stevige vibraties in het stuur / auto tijdens het accelereren. Nu heb ik contact gehad met een paar mensen en die geven aan dat het komt doordat de aandrijfas hier te lang door word en dus de tripode helemaaal achterin vast zit. Nu vroeg ik mij af of er meer mensen zijn die dit mee hebben gemaakt en of er een oplossing is?
Gr - Pieter
Verlaagde Volvo V50 Heeft problemen
Geplaatst: 14.04.2025 - 09:08
door Longone
Bij een 740 kun je de aandrijfas wat meer ruimte geven met langere bouten en ringetjes. Weet niet of je daar ook iets mee kunt qua V50, zie in ieder geval:
Verlaagde Volvo V50 Heeft problemen
Geplaatst: 14.04.2025 - 10:29
door corsa_gsi
Wat is een tripode?
Verlaagde Volvo V50 Heeft problemen
Geplaatst: 14.04.2025 - 19:29
door Fredhead
Het gedeelte in de homokineet
Verlaagde Volvo V50 Heeft problemen
Geplaatst: 14.04.2025 - 19:43
door Urbexpeditie
Normaal gesproken zou je bij een verlaging daar geen last van moeten hebben. Tenzij je een behoorlijk stuk omlaag bent gegaan.
In sommige gevallen wringt het aan één kant. Zou je even moeten uitzoeken welke het is. En deze kan je laten inkorten en balanceren.
Zou er niet te lang mee blijven rijden. Kost je namelijk een diff of erger, een versnellingsbak.
Verlaagde Volvo V50 Heeft problemen
Geplaatst: 14.04.2025 - 21:18
door lint
Misschien toch iets teveel verlaagd.
Verlaagde Volvo V50 Heeft problemen
Geplaatst: 15.04.2025 - 09:36
door corsa_gsi
Ik ben wel benieuwd naar het merk en uitvoering van de verlaging dan?
Verlaagde Volvo V50 Heeft problemen
Geplaatst: 15.04.2025 - 13:18
door Thijs_Rallye
Het lijkt me echt heel sterk dat de as opeens te lang is geworden, de aslengte is immers vastgelegd door de geometrie van de wielophanging -> die is niet veranderd. Je staat enkel nominaal op een andere hoogte, maar de ophanging beweegt nog steeds langs dezelfde lijnen.
corsa_gsi schreef: ↑14.04.2025 - 10:29
Wat is een tripode?
Zo'n ding. Vaak zitten die alleen aan de binnenzijde, sommige Franse auto's en imitatieassen ook (een vergelijkbare tripode) aan wielzijde.
Wielzijde is bij de betere assen een Rzeppa homokineet.