Dag allemaal;
ik ben Bapie trotse eigenaar van een v50 2004 2.4L motor, manueel geschakeld. Lopende op LPG. Auto heeft +400.000 op de teller en de bedoeling is om dit getal nog steeds op te laten lopen. Al met al een heerlijke auto.
Ik ben zelf een redelijk handige jongen maar zeker geen monteur, maar ik denk wel dat veel te leren valt door het te doen.
Dan kom ik nu meteen op de volgende punten (misschien is dit niet de goede plek voor dergelijke vragen)
Probleem 1:
Ik heb de auto nu recent 2keer bijna droog van de koelvloeistof gereden (zat ongeveer 2000km tussen). Eerste keer heb ik de garage laten controleren waar het lek zat; dit was aanwezig. Slang vervangen ik dacht dat het goed was. Tot ik twee weken terug klein tripje deed van ongeveer 200km. Vlak voor het einde kwam er stoom uit de ventilatiegaten en zag ik de temp oplopen. Blik onder de motorkap bleek het koelvloeistof reservoir compleet droog. Dit toen bijgevuld en ook weer 200km terug gereden. Reservoir aan het einde van de trip tegen de min streep aan. Bijvullen en starten zorgt er voor dat het reservoir weer daalt tot aan de minstreep...
Een opvallend gegeven is dat achter de bijrijdersstoel de vloerbedekking kletsnat is (dit is al een tijdje); ik dacht dit is een kannetje olie geweest. Maar toen bedacht ik dat het misschien ook wel koelvloeistof is, heb ik het opgedept en wat bleek; blauw (kleur van de vloeistof).
Tegenwoordig kan je chatgpt vragen hoe en wat; deze suggereert dan toch een lek van de verwarmingsradiator. Heeft iemand hier ervaring mee? Klopt de suggestie van de AI?
Dan is de vraag kan ik dit zelf vervangen of is het dashboard lospeuteren van de auto een dergelijk heidens karwei dat je het beter aan de prof kan overlaten?
Probleem 2:
Ik heb al langere tijd problemen met de koppeling. Het pedaal lijkt pas op het allerlaatste moment wat te doen. Maar deze werkzame marge lijkt ook tijdens het rijden en daarmee een warmere motor en bij warmer weer minder te worden. Soms haakt de tweede versnelling niet in, en schiet deze terug naar neutraal.
Ik heb niet het idee dat de versnellingsbak kapot is, geen vermogens verlies en ook niet het idee dat iets slipt. Ik hoor ook geen gierend geluid.
Het hydraulische systeem is recent nog ontlucht en bijgevuld nadat een remklauw vervangen moest worden.
Zou dit een probleem met de pomp kunnen zijn? Of toch wel de versnellingsbak?
Zou ik de koppelingspomp ook zelf kunnen vervangen met beschikking tot een brug?
Probleem 3:
Minste probleem van alle: Vanwege de lange levensduur van de auto begint hemel los te laten.
Heeft iemand hier een goedkoop adres voor of ook tips om het zelf te doen.
Dikke kluif meteen bij het voorstellen maar ik wil graag alles op alles zetten om dit beest zo lang mogelijk op de weg te houden.
Groet Bapie.
Voorstelronde V50; meteen technische vragen
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20522
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Beste Bapie, welkom op het forum.
Mooi dat je een exemplaar hebt dat je bevalt en goed wil blijven onderhouden.
Echter je vragen horen in het technische gedeelte van het forum thuis onder de V50. Stel ze daar aub opnieuw zodat dit een voorsteltopic blijft.
Mooi dat je een exemplaar hebt dat je bevalt en goed wil blijven onderhouden.
Echter je vragen horen in het technische gedeelte van het forum thuis onder de V50. Stel ze daar aub opnieuw zodat dit een voorsteltopic blijft.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- ZVlaanderen
- 3rd Gear member
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 21.12.2024 - 13:21
Welkom, een heel verhaal, mooi dat je dit zelf allemaal probeert op te lossen en je V50 zolang mogelijk wilt behouden.
Veel leesplezier hier en succes met het terug in orde maken van je V50.
Veel leesplezier hier en succes met het terug in orde maken van je V50.
Volvo c70 t5 summum
- kawazxr
- 5th Gear member
- Berichten: 1081
- Lid geworden op: 17.09.2023 - 13:21
Welkom en veel leesplezier, leuk om te horen dat je mooie V50 al aardig wat kilometers gemaakt heeft en nu wat extra aandacht nodig heeft. Hopelijk zijn deze na een goede diagnose weer snel te herstellen.
S60 T8 R-Design Hybride
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1001
- Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34
Het ligt eraan of je de kachelradiateur vakkundig of beun wilt vervangen. Op de beunwijze kun je altijd een luikje zagen, waardoor je de kachelradiateur verwisselt en dat kit je daarna dicht... Preferent is netjes werken en dan moet het dashboard eruit... Maar ik vrees dat dat nooit meer economisch verantwoord is om te laten doen, je hebt zo een werkdag aan arbeid die je mag aftikken ex onderdeel. Vervang na die 4 ton zeker ook je koelvloeistofvaatje.
Hemel opnieuw (laten) bekleden is de oplossing.. Stof eraf, lijm van de schaal pulken, nieuwe lijm en stof erop.
Hemel opnieuw (laten) bekleden is de oplossing.. Stof eraf, lijm van de schaal pulken, nieuwe lijm en stof erop.
Made in Tahara
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9116
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Over die dak bekleding loopt een topic, bij een V40 dan wel, maar tochm
Bekleding en spuitlijm zijn te krijgen bij de website Schuimrubberbetaalbaar.nl of iets dergelijks, google weet dat wel.
Heb zelf ook een en ander opnieuw bekleed met alcantara.
Bekleding en spuitlijm zijn te krijgen bij de website Schuimrubberbetaalbaar.nl of iets dergelijks, google weet dat wel.
Heb zelf ook een en ander opnieuw bekleed met alcantara.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi