Weer even over mijn nieuwe Xc40 van 3 jaar oud:
Wat mij opvalt is de zachte vering van mijn XC40 als ik over een grote verkeersdrempel rijdt. Is dat normaal?
Ik ben namelijk VW's en Audis gewend, en die zijn veel stugger.
XC40 zacht geveerd?
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 6601
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Zachte vering durf ik niet te zeggen. Wel comfortabel, afhankelijk van de bandenspanning en de maat velgen onder je XC40. Bij mijn vorige auto, een Opel Grandland X, kreeg ik richels bij bruggen, randen, en oneffenheden in het wegdek, harder binnen. Terwijl ik ook daar dezelfde bandenspanning hanteerde. Rondom 2,5 bar. En terwijl de XC40 een 200 kg zwaarder is. Zacht zou ik mogelijk de XC40 pas noemen, in combinatie met luchtvering. 

Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- EasyWim
- 2nd Gear member
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 29.09.2024 - 21:53
Ik ervaar hem ook niet als zacht geveerd. Sterker nog, met een caravan erachter zakt de vering nog steeds niet heel ver in. Wel moest ik even wennen aan de demping, de auto schudt wat meer heen en weer in alle richtingen. Zelfs mijn 15 jaar oude Honda CR-V reed strakker en met minder deining. Maar na een maand wist ik niet beter en merkte ik het niet meer.
XC40 T3 Momentum PRO automaat uit 2020 (getuned door Obbe naar T4)
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 300
- Lid geworden op: 26.06.2024 - 10:31
Ligt aan de uitvoering.
Ik rijd een R-Design. Die is (voor mijn gevoel) kneiterhard geveerd.
Uit voorzorg gaan wij stapvoets over verkeersdrempels. Vooral die kleine, korte, drempels.
Doe ik dit niet, dan worden de achterpassagiers (of de boodschappen) gelanceerd.
De T2 Business Pro, waar ik mee gereden heb, had dit niet.
Ik rijd een R-Design. Die is (voor mijn gevoel) kneiterhard geveerd.
Uit voorzorg gaan wij stapvoets over verkeersdrempels. Vooral die kleine, korte, drempels.
Doe ik dit niet, dan worden de achterpassagiers (of de boodschappen) gelanceerd.
De T2 Business Pro, waar ik mee gereden heb, had dit niet.
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 6601
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
-
- 4th Gear member
- Berichten: 572
- Lid geworden op: 24.05.2014 - 10:40
- Locatie: Amersfoort
De EX40 vind ik ivm het gewicht prima geveerd. De ‘standaard’ XC40 vond en vind ik nog steeds een hobbelpaard..
| Volvo S80 D5 | Volvo V70 2.5T | Volvo C30 1.6D | Volvo V70 2.4 | Volvo C30 D5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 2.0D | Volvo V40 D4 | Volvo V70 2.5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 D2 R-Design | Volvo S80 3.2 Kinetic | Volvo V70 D2 (VEA) Dynamic | Volvo V90 Inscrip Metallic D4 Full Option | Volvo S90 D3 Momentum | Volvo S60 T6 (8) Summum Red | Volvo S90 T5 Inscr | Volvo XC40 Recharge ER Ultra 2024 | Volvo EX30 Ultra ER | Volvo EX40 Ultra | Volvo EX30 Ultra Performance Pine Crystal White |
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 6601
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Dan nodig ik je hierbij uit, om eens een half uurtje met mijn XC40 proef te rijden. Niks hobbelpaard, prima en comfortabel geveerde wagen.C30BlackStone schreef: ↑26.04.2025 - 16:20 De ‘standaard’ XC40 vond en vind ik nog steeds een hobbelpaard..
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3905
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
19" Intro Edition (geen R-design): het is een hard geveerd HobBelPaard.
En dat vindt de caravan heel erg fijn want hij volgt zeer stabiel, ook met nu 172kkm op de teller.
En dat vindt de caravan heel erg fijn want hij volgt zeer stabiel, ook met nu 172kkm op de teller.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 883
- Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24
Ik vind onze XC40 T2 eerder zacht/comfortabel afgeveerd. Erg aangenaam naar onze smaak 
Over drempels rijd ik weliswaar traag want dat gaat met nogal wat "geschommel" gepaard, naar
mijn aanvoelen mogelijk vanwege de kortere wielbasis tov onze XC90 die ook luchtvering heeft.

Over drempels rijd ik weliswaar traag want dat gaat met nogal wat "geschommel" gepaard, naar
mijn aanvoelen mogelijk vanwege de kortere wielbasis tov onze XC90 die ook luchtvering heeft.
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2