XC40 zacht geveerd?

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Plaats reactie
HMD
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 23.04.2025 - 14:30

Weer even over mijn nieuwe Xc40 van 3 jaar oud:

Wat mij opvalt is de zachte vering van mijn XC40 als ik over een grote verkeersdrempel rijdt. Is dat normaal?

Ik ben namelijk VW's en Audis gewend, en die zijn veel stugger.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 31301
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik ervaar de XC40 niet als zacht geveerd, wel comfortabel maar niet te week.
XC60 T6 PIH Ultra Thema dark 2025
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 7250
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Zachte vering durf ik niet te zeggen. Wel comfortabel, afhankelijk van de bandenspanning en de maat velgen onder je XC40. Bij mijn vorige auto, een Opel Grandland X, kreeg ik richels bij bruggen, randen, en oneffenheden in het wegdek, harder binnen. Terwijl ik ook daar dezelfde bandenspanning hanteerde. Rondom 2,5 bar. En terwijl de XC40 een 200 kg zwaarder is. Zacht zou ik mogelijk de XC40 pas noemen, in combinatie met luchtvering. :-D
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
EasyWim
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 29.09.2024 - 21:53

Ik ervaar hem ook niet als zacht geveerd. Sterker nog, met een caravan erachter zakt de vering nog steeds niet heel ver in. Wel moest ik even wennen aan de demping, de auto schudt wat meer heen en weer in alle richtingen. Zelfs mijn 15 jaar oude Honda CR-V reed strakker en met minder deining. Maar na een maand wist ik niet beter en merkte ik het niet meer.
XC40 T3 Momentum PRO automaat uit 2020 (getuned door Obbe naar T4)
Stoyanov
3rd Gear member
Berichten: 339
Lid geworden op: 26.06.2024 - 10:31

Ligt aan de uitvoering.
Ik rijd een R-Design. Die is (voor mijn gevoel) kneiterhard geveerd.
Uit voorzorg gaan wij stapvoets over verkeersdrempels. Vooral die kleine, korte, drempels.
Doe ik dit niet, dan worden de achterpassagiers (of de boodschappen) gelanceerd.
De T2 Business Pro, waar ik mee gereden heb, had dit niet.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 7250
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Stoyanov schreef: 25.04.2025 - 12:59 Ik rijd een R-Design. Die is (voor mijn gevoel) kneiterhard geveerd. De T2 Business Pro, waar ik mee gereden heb, had dit niet.
Klopt inderdaad. En daarom ben ik blij dat ik geen R-Design heb... :-D
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
C30BlackStone
4th Gear member
Berichten: 616
Lid geworden op: 24.05.2014 - 10:40
Locatie: Amersfoort

De EX40 vind ik ivm het gewicht prima geveerd. De ‘standaard’ XC40 vond en vind ik nog steeds een hobbelpaard..
| Volvo S80 D5 | Volvo V70 2.5T | Volvo C30 1.6D | Volvo V70 2.4 | Volvo C30 D5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 2.0D | Volvo V40 D4 | Volvo V70 2.5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 D2 R-Design | Volvo S80 3.2 Kinetic | Volvo V70 D2 (VEA) Dynamic | Volvo V90 Inscrip Metallic D4 Full Option | Volvo S90 D3 Momentum | Volvo S60 T6 (8) Summum Red | Volvo S90 T5 Inscr | Volvo XC40 Recharge ER Ultra 2024 | Volvo EX30 Ultra ER | Volvo EX40 Ultra | Volvo EX30 Ultra Performance Pine Crystal White |
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 7250
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

C30BlackStone schreef: 26.04.2025 - 16:20 De ‘standaard’ XC40 vond en vind ik nog steeds een hobbelpaard..
Dan nodig ik je hierbij uit, om eens een half uurtje met mijn XC40 proef te rijden. Niks hobbelpaard, prima en comfortabel geveerde wagen.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 4148
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

19" Intro Edition (geen R-design): het is een hard geveerd HobBelPaard.
En dat vindt de caravan heel erg fijn want hij volgt zeer stabiel, ook met nu 172kkm op de teller.
XC40 '18 T5 ICE viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 933
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

Ik vind onze XC40 T2 eerder zacht/comfortabel afgeveerd. Erg aangenaam naar onze smaak :)
Over drempels rijd ik weliswaar traag want dat gaat met nogal wat "geschommel" gepaard, naar
mijn aanvoelen mogelijk vanwege de kortere wielbasis tov onze XC90 die ook luchtvering heeft.
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
XC40B4
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 30.01.2025 - 11:00

hier ook erg comfortabel
Roberto276
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 09.07.2023 - 10:09

Rijervaring: sportief versus comfortabel
Qua rijervaring bieden beide uitvoeringen een luxe rijgevoel, maar de R-Design is strakker en dynamischer afgesteld. De vering is wat stugger en de besturing directer, wat zorgt voor een sportiever rijgedrag. De Inscription is juist afgestemd op comfort en rust, met een zachtere vering en een stillere rijervaring. Dit maakt de Inscription ideaal voor lange ritten en ontspannen rijden.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 7250
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Juist daarom ben ik achteraf blij, dat ik destijds niet voor een R-design gekozen heb. Want ik stel veel prijs op comfort, en niet dat onder het rijden de vullingen van je gebit los komen. Als u begrijpt wat ik bedoel? :lol:
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
StefandeBruinXC40
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 27.02.2025 - 21:56

R-DESIGN strak en mooi van uiterlijk. Rijdt fantastisch ook over drempels waar ik toch al niet over heen knalt. Fijne avond😁
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Stoyanov
3rd Gear member
Berichten: 339
Lid geworden op: 26.06.2024 - 10:31

StefandeBruinXC40 schreef: 09.10.2025 - 22:32 R-DESIGN strak en mooi van uiterlijk. Rijdt fantastisch ook over drempels waar ik toch al niet over heen knalt. Fijne avond😁
Prachtige auto. Mooie kleur. En de mooiste velgen. Ook de achterbumper ,mét uitlaten erin, kan mij bekoren.
Gebruikersavatar
wurtel
2nd Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: 25.06.2018 - 14:33

Hans Eilander schreef: 09.10.2025 - 22:06 Juist daarom ben ik achteraf blij, dat ik destijds niet voor een R-design gekozen heb. Want ik stel veel prijs op comfort, en niet dat onder het rijden de vullingen van je gebit los komen. Als u begrijpt wat ik bedoel? :lol:
Ik heb een R-Design, maar wel met FourC actieve demping. Helemaal perfect. In Comfort drive mode lekker comfortabel, in Polestar mode een stuk stugger. En het reageert dus actief op de actuele wegomstandigheden.
144 - 244 - 440 - 440 - V40 - V40 - S60 - S60 - S60 - XC40 (2019-07)
StefandeBruinXC40
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 27.02.2025 - 21:56

Stoyanov schreef: 10.10.2025 - 08:55
StefandeBruinXC40 schreef: 09.10.2025 - 22:32 R-DESIGN strak en mooi van uiterlijk. Rijdt fantastisch ook over drempels waar ik toch al niet over heen knalt. Fijne avond😁
Prachtige auto. Mooie kleur. En de mooiste velgen. Ook de achterbumper ,mét uitlaten erin, kan mij bekoren.
Thanks, origineel Nederlandse auto behoorlijk vol uitgevoerd. Ben er zeer tevreden mee.

Over twee weken polestar optimalisatie en kilometers maken.
StefandeBruinXC40
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 27.02.2025 - 21:56

wurtel schreef: 10.10.2025 - 10:01
Hans Eilander schreef: 09.10.2025 - 22:06 Juist daarom ben ik achteraf blij, dat ik destijds niet voor een R-design gekozen heb. Want ik stel veel prijs op comfort, en niet dat onder het rijden de vullingen van je gebit los komen. Als u begrijpt wat ik bedoel? :lol:
Ik heb een R-Design, maar wel met FourC actieve demping. Helemaal perfect. In Comfort drive mode lekker comfortabel, in Polestar mode een stuk stugger. En het reageert dus actief op de actuele wegomstandigheden.
Kijk, dat heb je helemaal goed voor elkaar😁 mooie optie!
Plaats reactie

Terug naar “XC40”