Pagina 1 van 1
XC40 zacht geveerd?
Geplaatst: 24.04.2025 - 21:56
door HMD
Weer even over mijn nieuwe Xc40 van 3 jaar oud:
Wat mij opvalt is de zachte vering van mijn XC40 als ik over een grote verkeersdrempel rijdt. Is dat normaal?
Ik ben namelijk VW's en Audis gewend, en die zijn veel stugger.
XC40 zacht geveerd?
Geplaatst: 24.04.2025 - 22:18
door lint
Ik ervaar de XC40 niet als zacht geveerd, wel comfortabel maar niet te week.
XC40 zacht geveerd?
Geplaatst: 24.04.2025 - 22:37
door Hans Eilander
Zachte vering durf ik niet te zeggen. Wel comfortabel, afhankelijk van de bandenspanning en de maat velgen onder je XC40. Bij mijn vorige auto, een Opel Grandland X, kreeg ik richels bij bruggen, randen, en oneffenheden in het wegdek, harder binnen. Terwijl ik ook daar dezelfde bandenspanning hanteerde. Rondom 2,5 bar. En terwijl de XC40 een 200 kg zwaarder is. Zacht zou ik mogelijk de XC40 pas noemen, in combinatie met luchtvering.

XC40 zacht geveerd?
Geplaatst: 24.04.2025 - 22:42
door EasyWim
Ik ervaar hem ook niet als zacht geveerd. Sterker nog, met een caravan erachter zakt de vering nog steeds niet heel ver in. Wel moest ik even wennen aan de demping, de auto schudt wat meer heen en weer in alle richtingen. Zelfs mijn 15 jaar oude Honda CR-V reed strakker en met minder deining. Maar na een maand wist ik niet beter en merkte ik het niet meer.
XC40 zacht geveerd?
Geplaatst: 25.04.2025 - 12:59
door Stoyanov
Ligt aan de uitvoering.
Ik rijd een R-Design. Die is (voor mijn gevoel) kneiterhard geveerd.
Uit voorzorg gaan wij stapvoets over verkeersdrempels. Vooral die kleine, korte, drempels.
Doe ik dit niet, dan worden de achterpassagiers (of de boodschappen) gelanceerd.
De T2 Business Pro, waar ik mee gereden heb, had dit niet.
XC40 zacht geveerd?
Geplaatst: 25.04.2025 - 15:37
door Hans Eilander
Stoyanov schreef: ↑25.04.2025 - 12:59 Ik rijd een R-Design. Die is (voor mijn gevoel) kneiterhard geveerd. De T2 Business Pro, waar ik mee gereden heb, had dit niet.
Klopt inderdaad. En daarom ben ik blij dat ik geen R-Design heb...

XC40 zacht geveerd?
Geplaatst: 26.04.2025 - 16:20
door C30BlackStone
De EX40 vind ik ivm het gewicht prima geveerd. De ‘standaard’ XC40 vond en vind ik nog steeds een hobbelpaard..
XC40 zacht geveerd?
Geplaatst: 26.04.2025 - 17:24
door Hans Eilander
C30BlackStone schreef: ↑26.04.2025 - 16:20 De ‘standaard’ XC40 vond en vind ik nog steeds een hobbelpaard..
Dan nodig ik je hierbij uit, om eens een half uurtje met mijn XC40 proef te rijden. Niks hobbelpaard, prima en comfortabel geveerde wagen.
XC40 zacht geveerd?
Geplaatst: 26.04.2025 - 18:39
door mees
19" Intro Edition (geen R-design): het is een hard geveerd HobBelPaard.
En dat vindt de caravan heel erg fijn want hij volgt zeer stabiel, ook met nu 172kkm op de teller.
XC40 zacht geveerd?
Geplaatst: 27.04.2025 - 11:29
door Willy.VdW
Ik vind onze XC40 T2 eerder zacht/comfortabel afgeveerd. Erg aangenaam naar onze smaak

Over drempels rijd ik weliswaar traag want dat gaat met nogal wat "geschommel" gepaard, naar
mijn aanvoelen mogelijk vanwege de kortere wielbasis tov onze XC90 die ook luchtvering heeft.
XC40 zacht geveerd?
Geplaatst: 29.04.2025 - 21:53
door XC40B4
hier ook erg comfortabel
XC40 zacht geveerd?
Geplaatst: 09.10.2025 - 21:37
door Roberto276
Rijervaring: sportief versus comfortabel
Qua rijervaring bieden beide uitvoeringen een luxe rijgevoel, maar de R-Design is strakker en dynamischer afgesteld. De vering is wat stugger en de besturing directer, wat zorgt voor een sportiever rijgedrag. De Inscription is juist afgestemd op comfort en rust, met een zachtere vering en een stillere rijervaring. Dit maakt de Inscription ideaal voor lange ritten en ontspannen rijden.
XC40 zacht geveerd?
Geplaatst: 09.10.2025 - 22:06
door Hans Eilander
Juist daarom ben ik achteraf blij, dat ik destijds niet voor een R-design gekozen heb. Want ik stel veel prijs op comfort, en niet dat onder het rijden de vullingen van je gebit los komen. Als u begrijpt wat ik bedoel?

XC40 zacht geveerd?
Geplaatst: 09.10.2025 - 22:32
door StefandeBruinXC40
R-DESIGN strak en mooi van uiterlijk. Rijdt fantastisch ook over drempels waar ik toch al niet over heen knalt. Fijne avond

XC40 zacht geveerd?
Geplaatst: 10.10.2025 - 08:55
door Stoyanov
StefandeBruinXC40 schreef: ↑09.10.2025 - 22:32
R-DESIGN strak en mooi van uiterlijk. Rijdt fantastisch ook over drempels waar ik toch al niet over heen knalt. Fijne avond
Prachtige auto. Mooie kleur. En de mooiste velgen. Ook de achterbumper ,mét uitlaten erin, kan mij bekoren.
XC40 zacht geveerd?
Geplaatst: 10.10.2025 - 10:01
door wurtel
Hans Eilander schreef: ↑09.10.2025 - 22:06
Juist daarom ben ik achteraf blij, dat ik destijds niet voor een R-design gekozen heb. Want ik stel veel prijs op comfort, en niet dat onder het rijden de vullingen van je gebit los komen. Als u begrijpt wat ik bedoel?
Ik heb een R-Design, maar wel met FourC actieve demping. Helemaal perfect. In Comfort drive mode lekker comfortabel, in Polestar mode een stuk stugger. En het reageert dus actief op de actuele wegomstandigheden.
XC40 zacht geveerd?
Geplaatst: 10.10.2025 - 22:36
door StefandeBruinXC40
Stoyanov schreef: ↑10.10.2025 - 08:55
StefandeBruinXC40 schreef: ↑09.10.2025 - 22:32
R-DESIGN strak en mooi van uiterlijk. Rijdt fantastisch ook over drempels waar ik toch al niet over heen knalt. Fijne avond
Prachtige auto. Mooie kleur. En de mooiste velgen. Ook de achterbumper ,mét uitlaten erin, kan mij bekoren.
Thanks, origineel Nederlandse auto behoorlijk vol uitgevoerd. Ben er zeer tevreden mee.
Over twee weken polestar optimalisatie en kilometers maken.
XC40 zacht geveerd?
Geplaatst: 10.10.2025 - 22:38
door StefandeBruinXC40
wurtel schreef: ↑10.10.2025 - 10:01
Hans Eilander schreef: ↑09.10.2025 - 22:06
Juist daarom ben ik achteraf blij, dat ik destijds niet voor een R-design gekozen heb. Want ik stel veel prijs op comfort, en niet dat onder het rijden de vullingen van je gebit los komen. Als u begrijpt wat ik bedoel?
Ik heb een R-Design, maar wel met FourC actieve demping. Helemaal perfect. In Comfort drive mode lekker comfortabel, in Polestar mode een stuk stugger. En het reageert dus actief op de actuele wegomstandigheden.
Kijk, dat heb je helemaal goed voor elkaar

mooie optie!