Pagina 1 van 2
Defectie bougie(s), maar na vervanging loopt hij nog niet lekker
Geplaatst: 25.04.2025 - 08:07
door kaasuur
Goedemorgen,
Na een ritje naar Duitsland waarin ik de Volvo goed heb doorgetrapt, ben ik er achter gekomen dat er iets niet helemaal goed was. Op het moment dat ik rond de ~80 en ~100 km/u rijdt en ik blijf constant die snelheid rijden, dan begint de motor / auto enorm te schudden. Een vriend welke bij mij in de auto zat zei dat het eventueel de bougies kon zijn.
Ik heb daarom nieuwe bougies besteld en deze geïnstalleerd. Ik kon wel tot mijn schrik zien dat 1 van de bougies écht wel aan vervanging toe was (zie foto).
5 van de volgende bougies besteld én geïnstalleerd;
https://www.autodoc.nl/ridex/13631714?u ... 1hdGlvbiJ9
De bougies welke ik heb vervangen, de meest linker komt vanaf de rechterzijde wanneer je voor het motorblok staat.
https://imagery.swe-net.nl/share/tj3-Ca ... cg8Y61Lb-M
De Volvo gestart en een stukje gaan rijden en loopt nog steeds niet lekker. Motor lampje blijft branden en nog steeds op bepaalde momenten (weer die 80 en 100 km/u) blijft hij goed schudden. Als je gas geeft, niks aan de hand.
Verdere specificaties van de Volvo;
Iemand ideeën wat ik verder nog na kan gaan?
Defectie bougie(s), maar na vervanging loopt hij nog niet lekker
Geplaatst: 25.04.2025 - 08:54
door Fredhead
Heb je de auto al uitgelezen?
Aangezien het lampje blijft branden registreert de auto een storing waarop je verder kan zoeken.
Defectie bougie(s), maar na vervanging loopt hij nog niet lekker
Geplaatst: 25.04.2025 - 12:12
door kaasuur
fredhead schreef: ↑25.04.2025 - 08:54
Heb je de auto al uitgelezen?
Aangezien het lampje blijft branden registreert de auto een storing waarop je verder kan zoeken.
Momenteel staat hij bij de garage om uit te lezen. Een andere vriend heeft ook advies gegeven, dat klonk beangstigend.
Waarschijnlijk (zie video hieronder), is het losse stukje van de bougie in de motor gekomen en heeft daar schade aangericht.
Aan de hand van de volgende video:
https://imagery.swe-net.nl/share/zrfR4d ... FU0tWU5KRE, was dit voor de persoon duidelijk.
Defectie bougie(s), maar na vervanging loopt hij nog niet lekker
Geplaatst: 25.04.2025 - 12:52
door JeroenSpock
Ja horrorverhalen heb ik ook wel voor je. Stukje bougie inderdaad, of verbrande klep. Die laatste heb ik zelf gehad en dan gaat de motor behoorlijk schudden, als hij uiteindelijk al wil starten.
Uitgelezen met Vida of universele garage?
Bougies zien er neit zo gek uit hoor.
Als het goed is kan je bougies tijdens het rijden vrij makkelijk testen. In de 5e versnelling tegen de 1000 rpm, en dan planken. Als hij gaat schudden en bokken zijn de bougies wel op.
Defectie bougie(s), maar na vervanging loopt hij nog niet lekker
Geplaatst: 25.04.2025 - 15:38
door volvo440special
Zeer lage toeren in een hoge versnelling, en dan nog even gas op het orgel.

Defectie bougie(s), maar na vervanging loopt hij nog niet lekker
Geplaatst: 25.04.2025 - 16:19
door kaasuur
JeroenSpock schreef: ↑25.04.2025 - 12:52
Als het goed is kan je bougies tijdens het rijden vrij makkelijk testen. In de 5e versnelling tegen de 1000 rpm, en dan planken. Als hij gaat schudden en bokken zijn de bougies wel op.
Ik ben even onbekend hoe ik dit ga doen met een automaat. De bougies zijn ook echt op. Zie de foto in de bijlage.
Het probleem zit hem in het volgende;
- De bougies zijn vervangen
- Hij geeft een raar geluid via de uitlaat (zie deze video link:
https://imagery.swe-net.nl/share/zrfR4d ... FU0tWU5KRE)
- Wanneer ik rond de 80 of de 100km/u rijd en hij zit rond de 1800 toeren, dan schokt hij enorm.
- Wanneer ik gas geef, is er niks aan de hand.
fredhead schreef: ↑25.04.2025 - 08:54
Heb je de auto al uitgelezen?
JeroenSpock schreef: ↑25.04.2025 - 12:52
Uitgelezen met Vida of universele garage?
Nee, nog niet uit laten lezen. Wel naar de garage gebracht, en de garage gaat hem straks meten hoe de compressie is. Aan de hand van de video welke ik heb gestuurd, denkt hij dat dat stukje is afgebroken en schade heeft gedaan in het motorblok. Verwachte kosten ter reparatie ~2000-2500 EUR.
.
Defectie bougie(s), maar na vervanging loopt hij nog niet lekker
Geplaatst: 25.04.2025 - 16:28
door lint
Dat is dan een dure reparatie.
Defectie bougie(s), maar na vervanging loopt hij nog niet lekker
Geplaatst: 25.04.2025 - 17:07
door Fredhead
Hebben ze voor het meten van de compressie wel eerst even met een endoscoop in het blok gekeken?
Defectie bougie(s), maar na vervanging loopt hij nog niet lekker
Geplaatst: 25.04.2025 - 17:09
door kaasuur
lint schreef: ↑25.04.2025 - 16:28
Dat is dan een dure reparatie.
Ik denk - maar noem mij een optimist - dat de reparatie het nog wel waard is. Mits ik het daarna luk om er tot en met de 4-4,5 ton aan kilometers mee te rijden.
Hij heeft nu 222.000 op de teller, dus die kosten haal ik er dan wel uit. Denk ik..
Hoop ik.......
fredhead schreef: ↑25.04.2025 - 17:07
Hebben ze voor het meten van de compressie wel eerst even met een endoscoop in het blok gekeken?
Ik ga er vanuit van wel. Maar, hij ging wel goed kijken en in de huidige ervaringen is het altijd een goede monteur geweest. Dus zover, vertrouw ik hem wel.
Defectie bougie(s), maar na vervanging loopt hij nog niet lekker
Geplaatst: 25.04.2025 - 19:00
door JeroenSpock
Oh dat afgebroken stukje had ik niet eens gezien.
Dan zou ik ook eerste een endoscoop door het bougie gat naar binnen duwen en de cilinder en kleppen bekijken.
2000 euro reparatie, maar hij weet nog niet voor wat precies?
Defectie bougie(s), maar na vervanging loopt hij nog niet lekker
Geplaatst: 25.04.2025 - 21:43
door kaasuur
Hij heeft een compressie check gedaan op de cylinder. Deze leest 0 terug terwijl 13bar "normaal" zou zijn.
€2000,- zou dan zijn voor nieuwe cylinder, het afvlakken, etc.
Defectie bougie(s), maar na vervanging loopt hij nog niet lekker
Geplaatst: 25.04.2025 - 22:16
door Fredhead
Een nieuwe/2e hands kop ga ik vanuit?
Aangezien er waarschijnlijk een klep (of kleppen) is beschadigd
Defectie bougie(s), maar na vervanging loopt hij nog niet lekker
Geplaatst: 25.04.2025 - 22:18
door lint
Klinkt inderdaad als een cilinderkop revisie/vervanging.
Defectie bougie(s), maar na vervanging loopt hij nog niet lekker
Geplaatst: 26.04.2025 - 10:55
door JeroenSpock
0 compressie is waarschijnlijk een klep die zich kapot heeft geslagen op dat stukje bougie, die kans is vrij groot.
Endoscoop er in en omhoog kijken.
200 pk uit een 2.4, is dat eentje met turbo?
Dan ook de turbo maar even goed bekijken.
Ik had een verbrande klep en die heeft de turbo uiteindelijk niet beschadigd, maar een stukje bougie is niet zo heet en 'vloeibaar' als het door die klep naar buiten vliegt en door de schoepen heen getrokken wordt.
Defectie bougie(s), maar na vervanging loopt hij nog niet lekker
Geplaatst: 26.04.2025 - 12:28
door Jiska
JeroenSpock schreef: ↑26.04.2025 - 10:55
0 compressie is waarschijnlijk een klep die zich kapot heeft geslagen op dat stukje bougie, die kans is vrij groot.
Endoscoop er in en omhoog kijken.
200 pk uit een 2.4, is dat eentje met turbo?
Dan ook de turbo maar even goed bekijken.
Ik had een verbrande klep en die heeft de turbo uiteindelijk niet beschadigd, maar een stukje bougie is niet zo heet en 'vloeibaar' als het door die klep naar buiten vliegt en door de schoepen heen getrokken wordt.
Ik denk dat TS de 2.4T heeft (voorganger van de 2.5T)
Defectie bougie(s), maar na vervanging loopt hij nog niet lekker
Geplaatst: 26.04.2025 - 14:24
door kaasuur
fredhead schreef: ↑25.04.2025 - 22:16
Een nieuwe/2e hands kop ga ik vanuit?
Aangezien er waarschijnlijk een klep (of kleppen) is beschadigd
lint schreef: ↑25.04.2025 - 22:18
Klinkt inderdaad als een cilinderkop revisie/vervanging.
Yes, dat is nu wel de doelstelling. De klep wordt vervangen, bijgeschaafd en ondertussen wordt alles verder nagekeken. Afhankelijk of er nog meer (neven)schade is aan andere componenten kan het duurder / goedkoper uitvallen. Op dit moment ook maar in Excel een berekening gedaan hoeveel de auto nou daadwerkelijk "kost". (Mochten mensen hierin geïnteresseerd zijn, dan kan ik het Excel / (Google)Spreadsheet bestand hier delen. Ik ben nu van mening om de kosten te gaan betalen, de auto is anders ook echt 0,0 waard. En dan hoop ik nog minstens tot de 450.000 km te gaan rijden, over de komende 5 jaar.
JeroenSpock schreef: ↑26.04.2025 - 10:55
200 pk uit een 2.4, is dat eentje met turbo?
Dan ook de turbo maar even goed bekijken.
Ik moest even goed zoeken, maar het is hoogstwaarschijnlijk een Volvo V70, tweede generatie (V70 II, type P26)
Achteraf is er een Prins Gas systeem geïnstalleerd.
Momenteel ook bij de garage waar hij voor het Prins Gassysteem in onderhoud is, navraag gedaan of hij nog even langs moet komen dat ze hem eventueel fine-tunen met de gas inlaat. En niet dat dat heeft geholpen aan het probleem waar ik nu mee zit.
Defectie bougie(s), maar na vervanging loopt hij nog niet lekker
Geplaatst: 26.04.2025 - 14:39
door Fredhead
kaasuur schreef: ↑26.04.2025 - 14:24
Ik moest even goed zoeken, maar het is hoogstwaarschijnlijk een Volvo V70, tweede generatie (V70 II, type P26)
Jeroen doelt op de motor.
Je hebt de 2.0T (zijn er niet veel van in Nederland), 2.4, 2.4i, 2.4T, 2.5T en nog de T5 in benzine smaken.
Defectie bougie(s), maar na vervanging loopt hij nog niet lekker
Geplaatst: 26.04.2025 - 23:34
door Jiska
fredhead schreef: ↑26.04.2025 - 14:39
kaasuur schreef: ↑26.04.2025 - 14:24
Ik moest even goed zoeken, maar het is hoogstwaarschijnlijk een Volvo V70, tweede generatie (V70 II, type P26)
Jeroen doelt op de motor.
Je hebt de 2.0T (zijn er niet veel van in Nederland), 2.4, 2.4i, 2.4T, 2.5T en nog de T5 in benzine smaken.
Als hij niet getuned is, dan is het de 2.4 liter Turbo motor (2.4T). TS zei namelijk dat hij 200 paarden onder de kap heeft en dat heeft alleen de 2.4T motor.
De 2.0T is toch regelmatig geleverd? Heb er best veel voorbij zien komen op marktplaats.
Defectie bougie(s), maar na vervanging loopt hij nog niet lekker
Geplaatst: 27.04.2025 - 19:22
door Joran240
Hoe kan er nu ''zomaar'' een stukje van de bougie afbreken?
Is toch hopelijk niet een Aliexpress bougie die je gemonteerd hebt?
Defectie bougie(s), maar na vervanging loopt hij nog niet lekker
Geplaatst: 27.04.2025 - 19:30
door lint
Te lang wachten met de bougies vervangen of inferieure bougies.