Ultimate of R-Design (XC60, 2022) - maakt het uit?

De Nieuwe XC60
Plaats reactie
DvD-Frl
1st Gear member

In onze zoektocht naar een jonge Volvo XC hebben wij min of meer een auto gekocht. We kwamen af op een advertentie waarover het ging om een Volvo Ultimate uit 2022.
De proefrit was prima maar achteraf troffen we een paar opties niet aan die wel standaard op een Ultimate horen te zitten. Ik heb de verkoper gevraagd om het VIN-rapport en nu blijkt die auto een R-Design te zijn.

De auto zelf vinden we wel echt een fijne wagen en hij is ook mooi om te zien. Maar we gingen voor de Ultimate omdat die de nieuwste Longe Range hybride heeft (voor ons budget). De R-Design heeft de eerdere Longe Range versie.

Los van de opties - wat zou ik in praktijk merken van het verschil? Het gaat dan vooral om de prestaties van de hybride. Trekvermogen is ook van belang.

(contact met de verkoper verloopt goed - we mogen kiezen of we doorgaan met de R-Design of van de aankoop verder afzien)

Wat zouden jullie doen? Verder kijken of blij zijn met de R-Design?
Henry82
5th Gear member

Hier kun je de prijslijsten van destijds vinden, is het een modeljaar 2022 of 2023?
Dit zijn de prijslijsten van Nederland, als jouw XC60 een import is kan het zijn dat de pakketten niet overeen komen.
https://volvocarstools.nl/prijslijsten/volvo-xc60/2022
Ultimate is ook te krijgen als Dark, waardoor het eigenlijk ook een R-Design is.

Welke opties miste je?
Life is what happens while you're busy making other plans
DvD-Frl
1st Gear member

Dank.

Het meest in het oog springende optie die vermist wordt is die achterbankverwarming. Zit er niet op, zit er bij een Ultimate standaard wel op. Ook de signalen in de spiegel bij het inhalen ontbreken.
Maar ik kan dus niet helemaal overzien wat ik verder mis anders dan de visueel makkelijk vindbare verschillen.

Waar ik me vooral wat sappel om maak: ik ga voor die Long Range zodat ik zoveel mogelijk elektrisch kan rijden. Ik ben bang dat ik met die iets minder nieuwe LR-hybride toch minder zuinig uit ben. Al is het verschil volgens Autoweek specs ook niet weer niet zo heel groot.

De R-Design is kennelijk modeljaar 2022 (bouwjaar 2022), de Ultimate is modeljaar 2023. Kwa cataloguswaarde zit er tussen de beide versies een verschil van 10.500 euro. Dat zou dan toch ook wel tot uiting mogen komen bij de occasionprijs, of niet dan?
(ik heb niet het idee dat de prijs gaat zakken nu het een goedkopere uitvoering en een ouder modeljaar blijkt te zijn)
marsman
3rd Gear member

Hier een wat ouder draadje met meer info: viewtopic.php?t=89047.

Als het een R-Design is, dan zou je dat ook moeten zien aan de badges in de auto. Ik weet niet waar je hem gekocht hebt of gaat kopen, maar bij heel wat autohandelaren worden de types door elkaar gehaald. Ook R-designs worden hier en daar aanboden, terwijl ze dat niet zijn.

Bedenk ook dat deze bouwjaren in een periode geleverd zijn waarin er heel wat tekorten waren qua chips. Ik dacht dat BLIS (de signalen in de spiegel) wel in de te leveren opties stond vermeld, maar dat er een periode is geweest dat auto's zonder werden geleverd. Dat leverde heel wat gedoe op bij de afleveringen.

Ik zou geen goed gevoel hebben bij een aanbieder die mij een R-Design als zijnde Ultimate wil verkopen. Beide zijn prachtig natuurlijk, je koopt er een prachtige wagen aan. Maar ik zou toch even verder kijken.
Henry82
5th Gear member

Klopt helemaal wat je zegt Marsman over de chiptekorten en BLIS. Kan ook zijn dat er daardoor geen DAB+ aanwezig is.

Heb je een linkje van de auto? Dan kunnen we misschien meekijken en je verder helpen.
Life is what happens while you're busy making other plans
raspaardje
6th Gear member

DvD-Frl schreef: 06.05.2025 - 13:20 De auto zelf vinden we wel echt een fijne wagen en hij is ook mooi om te zien. Maar we gingen voor de Ultimate omdat die de nieuwste Longe Range hybride heeft (voor ons budget). De R-Design heeft de eerdere Longe Range versie.
Wat bedoel je hiermee precies?

Wanneer beide een batterijpakket van 18,8 kWh hebben dan zijn het allebei Long Range modellen.
Er is geen Long Range versie 1 en Long Range versie 2 model of iets dergelijks.

Of heeft de R-Design XC90 de 11,6 kWh accu? Dan is het geen Long Range en heb je technisch best wel een andere auto in vergelijking met de XC90 Ultimate.

Al
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
DvD-Frl
1st Gear member

Ben er inderdaad al achter dat van beide modellen de motor exact dezelfde is. Dus in verbruik hoef ik daar geen verschillen te verwachten. Is Long Range met 18,8kw.

Ik heb het VIN-rapport. Daarin staat dat het hier gaat om een R-Design. Ik herinner me geen badge aan de achterkant. Ik had een linkje naar de auto hier graag gedeeld, maar de verkoper heeft hem al offline gehaald.

De auto heeft geen BLIS volgens het VIN-rapport. Hij heeft dan weer wel DAB+ radio en een standkachel volgens het VIN-rapport.
Rogier64
5th Gear member

Geen BLIS betekent ook geen CTA (Cross Trafic Alert) = detectie van zijdelings verkeer bij achteruit rijden. BLIS en CTA zijn ook niet achteraf toe te voegen. Hoewel niet helemaal vergelijkbaar en zeker niet qua uitrusting is de Ultimate de nieuwe naam van de eerdere Inscription en de Ultimate Dark de nieuwe naam voor de eerdere R-Design. Daar zit ook een verschil in de stoelen, Comfort voor de Ultimate of Contour voor de Ultimate Dark.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
-KJ-
5th Gear member

Een R-design zal een verlaagd sportonderstel hebben, als je puur voor comfort gaat is dat iets waar je rekening mee moet houden.
nielsvo
2nd Gear member

DvD-Frl schreef: 06.05.2025 - 16:05 Het meest in het oog springende optie die vermist wordt is die achterbankverwarming. Zit er niet op, zit er bij een Ultimate standaard wel op.
Zitten er toevallig wel geïntegreerde zittingverhogers op de achterbank? Als dat zo is dan vervalt namelijk de achterbankverwarming.
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design 2020, Polestar Engineered
raspaardje
6th Gear member

-KJ- schreef: 06.05.2025 - 18:09 Een R-design zal een verlaagd sportonderstel hebben, als je puur voor comfort gaat is dat iets waar je rekening mee moet houden.
Niet op de PHEV Volvo's, die hebben nooit een sportchassis.
DvD-Frl
1st Gear member

Dank jullie allen voor de waardevolle input!

Voor mij is nu de hamvraag: wil ik deze auto nog wel nu ik weet dat BLIS er niet op zit? In deze prijsklasse zijn ze ook te vinden waarbij het er wel op zit.
Die achterbankverwarming is voor mij niet zo van belang, maar dat BLIS gebeuren toch wel. Mijn Mazda CX-5 heeft dat wel en juist vanmorgen nog was er een situatie waarbij zo'n signaaltje wel erg prettig is. Was het een teken?

Met de verkoper afgesproken dat hij weer vrij is met de auto. Ik ben er gewoon nog niet over uit, dus misschien moet het lot maar bepalen. Bij twijfel niet oversteken, toch? Ik twijfel gewoon rustig even verder, hoef het niet perse vandaag besloten te hebben.
raspaardje
6th Gear member

Lijkt me verstandig.
Nu kan je iig de prijslijsten bekijken en precies nagaan wat er op hoort te zitten.
En je eisen wellicht bijstellen...:-)
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”