Pagina 1 van 4

TDI, D5, LPG of toch benzine

Geplaatst: 18.12.2006 - 21:27
door Hans oet Twent
Gents,

Ik zou graag van jullie enige ervaringen willen ontvangen mbt het maken van een keus.
Ik ben genoodzaakt prive een auto te kopen. Na jaren lang lease te hebben gereden is dat tijdperk voorbij. Gevoelsmatig zal ik prive ergens tusen de 15 en 20000 km per jaar gaan rijden. Daarvan zijn er bij benadering een 8000 met caravan van 1500kg. De rest is geneuzel in de buurt. En af en toe eens een wat langere rit. Ik ben van huis uit een diesel rijder. Dieselen geniet mijn voorkeur, en met name de D5 is een wens. Echter die auto's zijn nog redelijk aan de prijs, en dat houdt me nog een beetje tegen. De oudere V70 TDI is zeker een gave auto. Echter of je nu een diesel, LPG of benzine zoekt ze hebben allemaal veel kilometers gedraaid. Ze zijn er zelfs met meer dan 400k aan kilometers te vinden.
Wat is wijsheid? Wie kan mij adviseren welke motor voor mij het meest geschikt is? De benizne's 2.0 en de 140 pk benzine vallen af. En is een 2,4D met een chip een goede oplossing? Welke motor springt het voordeligste met de brandstof om? Overigens betaal ik liever iets meer en ben dik tevreden, dan dat ik met iets 'minder' genoegen moet nemen en toch steeds met scheve ogen naar de wellicht duurdere keuze blijf kijken. En tenslotte is niveauregeling met caravan een must?

De groetn oet Twent 8)

Geplaatst: 18.12.2006 - 21:51
door NOS
tsja, hoeveel wil/kan je uitgeven?
Een D5 uit 2002 is echt niet zo duur meer.
Als je toch LPG wilt moet je een Bifuel nemen, die zijn beter bestand tegen gas dan 'gewone' motoren

Geplaatst: 18.12.2006 - 21:53
door Rogier64
Voor dieselen rijd ik te weinig. Maar ook 15 tot 20 dkm is niet echt gek veel om een diesel te rijden lijkt mij. Als je toch voor een diesel gaat is de D5 natuurlijk de diesel onder de diesels. Mijn zwager heeft een S60 D5 en is helemaal enthousiast als die zijn sleurhut van 1450 kg er achter heeft hangen. Volgens zeggen heeft die auto totaal geen probleem in de Oostenrijkse bergen. Je leest nogal wat berichten over een D5 uit duitsland, wellicht een idee daar eens te kijken. Zolang je bij de officiele dealers blijft kan er weinig gebeuren. Mijn V70 T5 is ook van duise oorsprong en ik ben er helemaal tevreden over. Gewoon bij de NL dealer in onderhoud nadat die bij Volvo NL is aangemeld. NL software erin en het is gewoon een NL auto. Bij inruil kan de restwaarde wat lager zijn zo wordt gewaarschuwd, maar het voordeel heb je al bij de aankoop. Per saldo maakt het waarschijnlijk niet zo veel uit. Of een niveauregeling aan te bevelen is. Tja, alleen voor de caravan lijkt het me niet zoveel uit te maken. Zolang de toegestane kogeldruk niet wordt overschreden. Punt is wel dat je vaak ook de auto nog volpakt in de bagageruimte. Dan is het wel een prettige optie. Aangezien duitse auto's vaak veel beter zijn uitgerust met opties zul je die daar waarschijnlijk ook gemakkelijker vinden. Kortom, ga eens kijken in duitsland. En vanoet Twente ok allerbastens mooi dichbiej. Groet oet de Achterhook.

Geplaatst: 18.12.2006 - 22:30
door Hans oet Twent
Ahc weet je, je moet in feite het caravan gebruik er in mee tellen. Das zoveel kilometer per jaar met een x factor aan brandstof verbruik. Benzine gas of diesel.
Een diesel loopt gewoon prettig. Tenminsta dat vind ik. Een kennis van me rijd een D5 s60 met 180k kilomters. Verbruik is om te lachen. Gemiddeld zou hij rond de 1 op 19 rijden........ Dus dat is inclusief alles, solo rijden stadsverkeer en met de caravan.

Enniewee, ik ga eens over de grens kijken naar een passende D5 wellicht.

Groetn oet Twent 8)

Geplaatst: 18.12.2006 - 22:46
door Oceanracer
Als je verknocht bent aan de D5 moet je met minder geen genoegen nemen. De TDI is absoluut heel wat anders. Zeg maar 5 jaar terug in de tijd. Niet doen dus. Een benzine (bij voorkeur dan een low presure turbo) kan qua km's ook een goede optie zijn, maar is qua verbruik minder interessant. Ik rijdt met m'n Volvo soms net 1 op 11 en met caravan 1 op 8. En LP-turbo rijdt verder als een diesel (qua koppel) maar is veel stiller. Maar rijdt nog iets duurder dan de mijne :( De bi-fuel valt voor jou af, want die kan alleen maar met 140 pk geleverd worden. Dus kort samengevat: En D5 of een benzine met turbo, waarbij een T de voorkeur heeft boven een T5 ivm het koppel bij de lage toeren, wat het caravanen bijzonder pleziert!

Geplaatst: 18.12.2006 - 23:58
door V70ORD5
Ga met deze kilometers lekker dieselen joh!
Kijk, als je nieuw koopt, dan maakt het in aanschaf wel degelijk uit of je diesel of benzine koopt. Maar is de auto al een paar jaartjes oud, dan verdwijnt dat prijsverschil als sneeuw voor de zon. Het enige dat je nog rest is het prijsverschil in wegenbelasting. Daartegenover staat weer dat je brandstof per liter een stuk goedkoper is (in Nederland tenminste).
Ga zitten rekenen, met je kilometers/wegenbelasting/brandstofprijs voor de beide opties, diesel v.s. benzine.

conclusie: DIESEL

Geplaatst: 19.12.2006 - 11:59
door edraket
Dat laatste ben ik het niet mee eens. Vergelijk een diesel eens met een benzine variant, en je steekt minimaal 4000 euro in je zak. Is zeker een bedrag om rekening mee te houden. Dan heeft de benzine versie ook nog eens een stuk minder gereden. De berekening ziet er dan ineens heel anders uit. Ik zou zelf niet gaan dieselen met deze km's. Als je kosten krijgt aan een diesel zijn ze ook direct aanzienlijk (injectors, vliegwiel enz).

Zelf vind ik een 170 pk benzine variant nog beter rijden dan een D5. Het toerenbereik is gewoon een stuk groter, zeker zo snel en wat stiller. Daarnaast is de sound natuurlijk onovertroffen.

Geplaatst: 19.12.2006 - 13:08
door Oceanracer
Voor wat betreft het eerste deel ben ik het volledig met Ed eens. Een D5 is duizenden Euro's duurder bij aanschaf (zeker bij gebruikt!) dan een benzine en er is inderdaad ook veel meer mee gereden. Zelf denk ik dat je dit prijsverschil er met 'maar' 20.000 km's niet uithaalt.

Dat een 170 pk variant beter rijdt dan een D5 ben ik echter niet met Ed eens. Hij rijdt wel beter dan de TDI (140 pk) maar een D5 (163pk) heeft vooral 'onderin' lekker veel kracht, wat je met de 170pk benzine een beetje mist. Als je hem wat op toeren houdt, rijdt ie overigens heerlijk hoor! Hij is inderdaad lekker stil en maakt bij veel toeren een stoer geluid! Een LP-turbo (200pk)geeft net even wat meer kracht onderin, dus als je er 1 tegenkomt, zou ik die een proberen. Een T5 (250pk) moet je weer meer op toeren houden, dus rijdt ie wel sneller dan de 170pk maar minder soepel dan de 200pk LP-turbo. En juist die soeplesse is bij het carravannen erg plezierig. Ben ik nog een beetje te volgen?

PS, ik ben zelf ook vervent caravanner en ik vind het een genot om met de combinatie op pad te gaan. Ook zonder de turbo...

Geplaatst: 19.12.2006 - 17:27
door edraket
Het gevoel bij een auto is inderdaad heel persoonlijk. Ik vind persoonlijk een goede benzine motor lekkerder rijden dan een diesel.

Een proefrit zou indit geval uitkomst bieden :D

Geplaatst: 19.12.2006 - 18:52
door Gast
Als het LPG wordt; dan heeft BiFuel ook mijn voorkeur.
Hoewel er ook goede na-inbouw te krijgen zijn.

Geplaatst: 19.12.2006 - 20:22
door Rogier64
Ik denk dat Hans oet Twent er inderdaad geen touw meer aan vast kan knopen. Hier blijkt maar weer wat de voorkeur is van de individuele mens. Gewoon wat proefritjes gaan maken met een TDI, D5 en benzine varianten. De uiteindelijke keuze zal altijd een compromis zijn. Alles heeft voor- en nadelen.

Geplaatst: 19.12.2006 - 20:56
door Gast
Uiteindelijk is het een rekensom.
En wat al werd aangegeven; wat wil (kan) je besteden!

Geplaatst: 19.12.2006 - 22:37
door Hans oet Twent
Leuk he. Zoveel mensen zoveel verschillende meningen. Mwoh het zal het onderbuik gevoel zijn wat de doorslag gaat geven. De auto zal (zoals het er nu voor staat) puur prive gereden gaan worden. Ik betaal liever iets meer en ben dik tevreden, dan dat ik wat zuiniger ben in de uitgaven. Uiteindelijk ben je dan op termijn niet tevreden toch? Je denkt dan toch wel had ik maar.......
Wellicht zit er een optie in dat ik de auto zakelijk kan gaan rijden. Dan zal de keus naar alle waarschijnlijkheid op de D5 gaan vallen. Inmiddels ben ik er wel achter dat veel kilomters op een Volvo mij niet zenuwachtig hoeven te maken.
Voorlopig heb ik nog (heel) ff een Leasebak. Over een weekje of wat is dat helaas over.
We houden jullie op de hoogte. Enne Volvo's genoeg op de markt..

Groetn oet Twent.

Geplaatst: 20.12.2006 - 00:33
door pauldaytona
gewoon proefrit maken met verschillende typen motoren. Ik heb sinds een maand een v70d5, en na 3500km ben ik dik tevreden, alleen het verbuik is met 1/13.5 niet echt weinig. En dan rijd ik veel grote weg, en niet agressief. Wel 140p/u.

Geplaatst: 20.12.2006 - 12:24
door Hans oet Twent
pauldaytona schreef:gewoon proefrit maken met verschillende typen motoren. Ik heb sinds een maand een v70d5, en na 3500km ben ik dik tevreden, alleen het verbuik is met 1/13.5 niet echt weinig. En dan rijd ik veel grote weg, en niet agressief. Wel 140p/u.
Een vriend van me rijd een S60 D5 automaat uit 2002. Nu zo'n 185K op de klok. Gemiddeld verbruik valt bij allerszins mee. Is geen forse rijder in de zin dat de auto continue heftig moet presteren. Rijd veel op de cruisecontrol. Ik meen een verbruik gemiddeld van rond de 1 op 15,5 a 1 op 16. Dat is inclusief Caravan rijden in de vakantie.
Ik ga d'r voorzichtig van uit dat een V70 iets zwaarder is maar het brandstof verbruik zou navenant kunnen zijn.

Groetn oet een waterkoud Twente. 8)

Geplaatst: 20.12.2006 - 18:52
door Oceanracer
Ik vind 1 op 13.5 wel erg dorstig, maar de eerder genoemde 1 op 19 wel weer erg opportunistisch. 1 op 16 klinkt zeer redelijk.

Geplaatst: 20.12.2006 - 19:59
door bart simpson
Heb als ervaring 1:12 voor de 185pk D5 automaat en 1:19 voor de handgeschakelde 2.5D (de oude 163pk D5 automaat was veel zuiniger)

Geplaatst: 20.12.2006 - 19:59
door NOS
Eigenlijk zuipt die nieuwe!

Geplaatst: 20.12.2006 - 20:10
door buddo
AlexV70 schreef:Uiteindelijk is het een rekensom.
En ook dat is weer persoonlijk... het gaat niet altijd om geld maar ook (of vaak zelfs juist) om gevoel. Als het alleen om geld gaat had ik met mijn/onze 30.000 km per jaar geen T5 gekocht...

Geplaatst: 20.12.2006 - 20:49
door Marcel
Bij mij zijn en de rekensom en de emotie op dezelfde 170pk benzine uitgekomen.... Liever de 200pk lpt gehad, maar deze kon ik alleen voor de hoofdprijs vinden ;)