Automaatbak XC70 Classic

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
kevinarnold
Starter

Dag,

hier een trouwe Saabrijder maar wil de overstap maken naar Volvo met een reden :)

Ik lees veel over falende automatische transmissies bij de eerste generaties XC70's, hoe groot zijn deze problemen nu werkelijk en bij welke km stand is het oppassen geblazen?
Advies handbak of automaat?
Ik kan het zo snel niet vinden maar staat er op dit forum ergens een uitgebreid aankoopadvies en of mogelijke problemenlijst?

Het plan is dat ik volgend jaar een maand door Noorwegen ga trekken en ben op zoek naar een robuuste auto, en in ieder geval AWD.
Ik wil mijn oude trouwe Saab 9-5 dit avontuur niet meer aandoen, Ik heb veel gekeken naar Subaru maar ook de XC70 staat heel hoog op mijn wensenlijst.
Er staan best veel te koop met een km stand van boven de 300.000km, ik ben daar helemaal niet bang voor, ik heb feilloos een 940 gereden met meer dan 6 ton en ook mijn 9-5 tikt straks de 400.000 km aan.
volvo440special
5th Gear member

Leg €4000,- tbv. revisie op de plank voor het geval dat. Sowieso heb je met 300dkm de beste kilometertjes wel uit zo'n bak gehaald, dus verwacht sowieso niet meteen nog frisse automaatbakken in die categorie. Sommige zijn goed bijgehouden of al gereviseerd en die schakelen nog prima. Bij welke stand ze falen is zeer lastig te voorspellen, ligt ook een beetje aan de motorisering. Maar ook rijstijl, type ritten, onderhoud.. Dat heeft allemaal invloed. Bijv: Een 2.5 T kan met 1,5 ton een bak slopen. Een 'tamme' 2.4 doet daar het dubbele over.

Ik weet niet hoe goed je die Saab bijgehouden hebt, maar die kan zomaar eens beter geschikt zijn voor je reis naar Noorwegen, dan een XC70 die je nog moet kopen en wellicht wel helemaal voor die reis moet opfrissen.
Made in Tahara
kevinarnold
Starter

volvo440special schreef: 19.05.2025 - 15:42 Leg €4000,- tbv. revisie op de plank voor het geval dat. Sowieso heb je met 300dkm de beste kilometertjes wel uit zo'n bak gehaald, dus verwacht sowieso niet meteen nog frisse automaatbakken in die categorie. Sommige zijn goed bijgehouden of al gereviseerd en die schakelen nog prima. Bij welke stand ze falen is zeer lastig te voorspellen, ligt ook een beetje aan de motorisering. Maar ook rijstijl, type ritten, onderhoud.. Dat heeft allemaal invloed. Bijv: Een 2.5 T kan met 1,5 ton een bak slopen. Een 'tamme' 2.4 doet daar het dubbele over.

Ik weet niet hoe goed je die Saab bijgehouden hebt, maar die kan zomaar eens beter geschikt zijn voor je reis naar Noorwegen, dan een XC70 die je nog moet kopen en wellicht wel helemaal voor die reis moet opfrissen.
De Saab is heel goed onderhouden en liever houd ik haar heel ivm offroad-plannen, vandaar de keuze XC70, een Forester, CR-V en Outback staan ook hoog op het lijstje maar dan komt het woord saai meer om de hoek kijken ;)

Het gaat mij meer om "de verhalen" wbt de XC70 automaatbakken maar als ik jou goed begrijp verschilt het niets ten opzichte van andere merken (?)
Gouwe
7th Gear member

Ik denk dat je met een eerste generatie XC70 zeker rekening moet houden met twee mogelijke problemen: automaat en AWD.
Met die laatste zie je veel dat ze het niet meer doen en dan veelal dus een FWD zijn.
Met de automaat is olie verversen / spoelen helaas voor veel dealers en gebruikers geen standaard onderdeel van onderhoud en dus kan je er tegenaan gaan lopen dat zo'n bak niet helemaal lekker meer schakelt.
Daarnaast alle issues van auto's op leeftijd en hogere kilometerstand, alles natuurlijk afhankelijk van staat van onderhoud.
Dus zoek je een auto voor 1 maand, dan lijken mij de criteria anders liggen dan met een auto waar je 20K per jaar de komende 5 jaar wil gaan rijden.
Succes met het voorbereiden van je avontuur.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Joran240
1st Gear member

kevinarnold schreef: 19.05.2025 - 14:11 Dag,

hier een trouwe Saabrijder maar wil de overstap maken naar Volvo met een reden :)

Ik lees veel over falende automatische transmissies bij de eerste generaties XC70's, hoe groot zijn deze problemen nu werkelijk en bij welke km stand is het oppassen geblazen?
Advies handbak of automaat?
Ik kan het zo snel niet vinden maar staat er op dit forum ergens een uitgebreid aankoopadvies en of mogelijke problemenlijst?

Het plan is dat ik volgend jaar een maand door Noorwegen ga trekken en ben op zoek naar een robuuste auto, en in ieder geval AWD.
Ik wil mijn oude trouwe Saab 9-5 dit avontuur niet meer aandoen, Ik heb veel gekeken naar Subaru maar ook de XC70 staat heel hoog op mijn wensenlijst.
Er staan best veel te koop met een km stand van boven de 300.000km, ik ben daar helemaal niet bang voor, ik heb feilloos een 940 gereden met meer dan 6 ton en ook mijn 9-5 tikt straks de 400.000 km aan.
Wat dacht je van een Mercedes W220 met de onverwoestbare M112 en M113 motoren? 5Gtronic bakken zijn ook niet kapot te krijgen.
Ja, sommigen willen best roesten. Maar aan de andere kant, dat is alleen optisch een probleem want gek genoegen roesten ze aan de onderkant nauwelijks tot niet.
Collega van mijn werk heeft met zo'n ding een keer meegedaan aan de barrelrace. Heeft het ding naar de Noordkaap gereden en weer terug onder barre omstandigheden en temperaturen. Geen slag verkeerd geslagen en daarna weer terug gebouwd voor dagelijks gebruik. Hij rijdt er nog steeds probleemloos mee in het rond. Enkel 1 keer een lekke veerpoot vervangen door een goedkoop Chinees exemplaar en ding blijft betrouwbaar zijn werk doen. Met een grote caravan over de Alpen? No problemo.
Dit zijn echt zeer geschikte auto's voor lange barre reizen. Mede door het enorme comfort en robuuste bakken en motoren.
Misschien een tip?
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”