Iemand met VDASH software in (Zuid-)Limburg?

Plaats reactie
TBA
Starter

Hallo mede forumleden,

Ik weet niet of ik deze oproep hier mag doen, maar ik zou graag willen weten of er iemand in de regio Limburg (bij voorkeur Zuid-Limburg) is die beschikt over de VDASH software incl. kabel om aanpassingen te kunnen verrichten aan de configuratie van een MY2023 V60.

Sinds een jaar rijd ik privé in een MY2023 V60 B4 Dark Plus. In basis een fijne auto, maar er zijn ook toch wel de nodige zaken waar ik niet onverdeeld positief over ben en die mij helaas toch blijven storen.
Met stip op nr. één staat daarbij het niet-uitschakelbare start-stop systeem. Ik heb al in best veel auto's gereden (zowel lease als particulier), maar zelfs na een jaar raak ik er niet aan gewend. Het doet m.i. echt afbreuk aan de rijbeleving en het comfort.
Op basis van het VIN heb ik op de website d5t5.com gevonden dat het start-stop systeem m.b.v. de VDASH software tóch is uit te schakelen. Ik ga ervan uit dat die info klopt, maar ben toch huiverig gezien diverse beperkingen in het SPA/iCUP (Google Automotive) systeem waarmee mijn auto is uitgerust.

Ik weet dat ik bijv. bij Obbe tuning terecht kan, maar die zit op behoorlijke afstand vandaar dat ik graag bij iemand in de regio langs ga (particulier of bedrijf). Als e.e.a. blijkt te functioneren, wil ik de software incl. kabel waarschijnlijk zelf aanschaffen, zodat ik wijzigingen ongedaan kan maken voor de auto voor een beurt naar de dealer moet (om bijv. geen gezeur te krijgen met de nog aanwezige Volvo Selekt garantie). Het gaat er nu vnl. om om samen te kijken welke mogelijkheden er zijn voor mijn auto en bevestigd te krijgen dat het ook daadwerkelijk functioneert voor ik die software/apparatuur aanschaf.

Is er iemand die mij hiermee kan helpen of naar iemand in de regio kan verwijzen?
Volvo V60 B4 Plus MY2023 (Platinum Grey / Dark)
Fredhead
Geartronic member

Ik heb geen Vida maar volgens mij gaat de versie die veel mensen zelf hebben tot auto's van bouwjaar 2014.
Daarna hang je voor de online omgeving en die wordt hoogstwaarschijnlijk alleen bij de dealer gebruikt.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
volvo440special
5th Gear member

TS vraagt om iemand met VDASH, niet om VIDA.
arnoud
8th Gear member

Als je deze route wilt gaan is het denk ik beter te investeren in je eigen setup. Dan kun je, voorafgaand aan een onderhoudsbeurt/software update de auto terug in originele staat brengen om eventuele uitdagingen aan die kant te voorkomen.
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
TBA
Starter

Fredhead schreef: 26.05.2025 - 06:46 Ik heb geen Vida maar volgens mij gaat de versie die veel mensen zelf hebben tot auto's van bouwjaar 2014.
Daarna hang je voor de online omgeving en die wordt hoogstwaarschijnlijk alleen bij de dealer gebruikt.
Ik weet niet precies het verschil tussen Vida en VDASH, maar ik bedoelde zoals @volvo440special aangeeft echt VDASH. Op de website van Obbe tuning staat daar uitleg over en via die website ben ik bij de makers (meen ik) d5t5.com terecht gekomen en heb ik zoals gezegd o.b.v. het VIN kunnen terugvinden dat zij claimen dat o.a. het start-stop systeem is uit te schakelen. Ik ben dus erg benieuwd of dat ook écht kan bij de B4 aandrijflijn.

Ik ben ook benieuwd of het Stop in Drive in Speed (SIDIS) systeem, dat ook op de B4 zit, dan wel nog gewoon actief blijft. Ook dit systeem had van mij niet echt gehoeven...

Ik heb overigens in basis helemaal niets tegen zo'n zeil-systeem en vind uitschakeling van de motor in veel gevallen niet hinderlijk. Idem voor start-stop; bij de Up! van mijn vrouw, met handbak, gebruik ik start-stop juist veel bij verkeerslichten!
Het grote verschil is echter dat het bij de Up! ook pas inschakelt als ik echt stil sta, terwijl de V60 door de combinatie van start-stop en SIDIS op verschillende momenten de motor uit- en weer inschakelt, wat afhankelijk van de route écht hinderlijk kan zijn.
De auto nodigt niet uit om te scheuren, maar als ik eens wat sportiever wil rijden, dan irriteert dit systeem mij helemaal. Al een paar keer een flinke bonk in de aandrijflijn gehad, toen ik met snelheid op een haakse bocht naar een oprit af kwam - motor werd door SIDIS uitgeschakeld voor de bocht - de bocht om ging en het gas diep intrapte...de motor had toch echt iets te lang nodig om in te schakelen en de juiste versnelling te kiezen. Dat voelde en klonk niet heel lekker. Ook wanneer je met normaal tempo een haakse bocht om wil, waarvoor je uiteraard eerst aardig moet afremmen met als gevolg dat SIDIS de motor uitschakelt, merk ik dat hij bocht-uit vaak niet lekker oppakt omdat het "aftasten" welke versnelling bij het toerental hoort gewoon te lang duurt. Je voelt dan simpelweg een lichte deceleratie terwijl je juist vooruit wil!
Ook bij sluip verkeer is het continu uit- en weer inschakelen van de motor gewoon hinderlijk. Het geeft toch telkens een trilling en dat voelt en klinkt niet comfortabel. Hoort niet bij een dergelijk "premium" voertuig wat mij betreft. Tot slot - en dan hou ik op met wat een klaagzang dreigt te worden - ben ik gewend om bij het remmen tot stilstand nét voor stilstand het rempedaal iets te liften om de druk er af te halen waardoor de neus niet onnodig duikt. De V60 remt lang regeneratief, je voelt het moment dat de mechanische remmen erbij komen niet altijd goed en dan remt ie plots ineens harder dan je wilde. Ondertussen wordt de motor door SIDIS uitgeschakeld, om bij stilstand door het lichtjes liften van het rempedaal meteen weer in te schakelen én weer uit te schakelen als ik het rempedaal opnieuw dieper intrap. Het levert een nogal onrustig geheel op, wat ik afbreuk vind doen aan de rijbeleving. Op de spaarzame momenten dat deze systemen nog niet actief zijn, vind ik de auto gelijk veel prettiger rijden!
Ik kan er zoals gezegd na een jaar nóg steeds niet aan wennen, terwijl ik al in aardig wat auto's heb gereden en doorgaans slechts 1 of 2 ritten nodig had om de auto qua aandrijflijn en remmen aan te voelen. Nieuwer is wat mij betreft dus echt niet altijd beter...
Laatst gewijzigd door TBA op 27.05.2025 - 00:18, 1 keer totaal gewijzigd.
TBA
Starter

arnoud schreef: 26.05.2025 - 07:57 Als je deze route wilt gaan
Dat klinkt alsof je het mij zou afraden, of interpreteer ik dat verkeerd?

Het liefst had ik gewoon dat Volvo de optie om start-stop uit te schakelen niet had verwijderd. Dan was een dergelijke ingreep niet nodig geweest. Gewoon een fysieke knop of optie in het Google systeem en iedere chauffeur kan zijn eigen keuze maken. Het argument dat het niet-uitschakelbaar is omdat de auto met start-stop en SIDIS is gehomologeerd en zijn WLTP waarden heeft gehaald vind ik onzin, want als ik bij wijze van spreken als een malloot zou rijden dan haal ik die theoretische verbruikswaarden ook niet en niemand die Volvo daarvoor dan verantwoordelijk zou houden.
is het denk ik beter te investeren in je eigen setup. Dan kun je, voorafgaand aan een onderhoudsbeurt/software update de auto terug in originele staat brengen om eventuele uitdagingen aan die kant te voorkomen.
Zoals ik in mijn laatste alinea in de openingspost aangeef, ben ik dat om precies die reden ook van plan. Echter wil ik niet alvast in die setup investeren als ik niet duidelijk heb dat het ook daadwerkelijk gaat werken. Vandaar dat ik naar iemand zoek met die software, zodat we het kunnen uitproberen. Werkt het, dan schaf ik het zelf aan.
arnoud
8th Gear member

TBA schreef: 27.05.2025 - 00:14 Dat klinkt alsof je het mij zou afraden, of interpreteer ik dat verkeerd?
Vooral een "bezint eer ge begint"? Uitzoeken wat de risico's (inclusief potentiele dingen waar je met Volvo qua garantie tegenaan kunt lopen) zijn en of dat het waard is wat je wilt bereiken.

Ik ga niet het heilige boontje uithangen, want dat ben ik zeker niet, maar ben tot nu toe terughoudend geweest met software aanpassingen. Onze auto's zijn letterlijk rijdende computers, en als daar iets mee mis gaat is het meer dan even de stekker er uit en er weer in...

Ik zou vooral jezelf een beetje inlezen op de forums van de Amerikaanse SwedeSpeed website. Daar zitten veel ervaringsdeskundigen, en wordt veel direct gediscusseerd hier over.

En naast VDASH zou ik ook eens naar OrBit kijken. Daar zitten ook een aantal mensen achter die je op de Swedespeed forums tegen kunt komen.

Wat willekeurige links naar topics:

Launching into OrBit - SPA config changes

VDASH topics

PSA - Volvo owns your car (discussie o.a. over moeilijkheden waarin je terecht kunt komen met Volvo als ze er achter komen)
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
TBA
Starter

arnoud schreef: 27.05.2025 - 08:29 Vooral een "bezint eer ge begint"? Uitzoeken wat de risico's (inclusief potentiele dingen waar je met Volvo qua garantie tegenaan kunt lopen) zijn en of dat het waard is wat je wilt bereiken.
Ah zo ja, ik snap hem. Heb je ook gelijk in. Ik ben er zelf ook wel een beetje huiverig voor, dus ik ga zeker de links doornemen die je hebt gedeeld.
Liefst had ik dat zo'n software ingreep niet nodig was, maar omdat Volvo zelf te beroerd is om een aan/uit knop in te bouwen, is dit het enige alternatief. Maar uiteraard moet ik afwegen of ik evt. risico's waard vind t.o.v. het beoogde voordeel.

Dan terug naar mijn originele vraag: is er iemand met VDASH software in Limburg?
Ben
Executive Member
Contacteer:

Ga eens te rade bij Thuur van Thuurbo in Gronsveld.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”